Chociaż legalna sprzedaż plików MP3 to nadal w polskim internecie pieśń przyszłości, wirtualne sklepy z tradycyjną muzyką mają się całkiem dobrze. Udanie konkurują z EMPIK-ami, oferując niższe ceny i płyty, które nie są dostępne nigdzie indziej.
Wynik naszego rankingu nie jest żadnym zaskoczeniem. Polacy najchętniej zaopatrują się w płyty z muzyką w doskonale wyposażonych i profesjonalnie zarządzanych księgarniach internetowych, dla których muzyka i multimedia to – obok książek – główny asortyment.
Dlatego na czele zestawienia znalazły się takie marki jak Merlin.pl, Traffic-Club czy InBook.pl, które tylko w kategorii \”muzyka\” zgromadziły po kilkadziesiąt tysięcy dostępnych pozycji.
Na drugim biegunie są natomiast sklepy wyspecjalizowane, takie jak rockowy Rock-Serwis lub vinylshop.pl. Ich największą zaletą nie jest rozbudowana oferta, lecz oferta składająca się z unikalnych nagrań lub przeżywających swoją drugą młodość, płyt winylowych.
Nawet sklepy kojarzone niegdyś głównie z muzyką i filmami coraz bardziej przypominają uniwersalne księgarnie, dołączając do swojej oferty książki i elektronikę.
Jak się okazuje, dotychczasowy model sklepu nastawionego wyłącznie na sprzedaż popularnej muzyki już się po prostu nie opłaca. Jest to także przy okazji doskonały sposób na walkę z konkurencją.
Klient, który może wszystko kupić w jednym miejscu, nie będzie taki skory do eksperymentowania z innym, nowym sklepem. Szczególnie, jeżeli nie ma powodów do narzekań na dotychczasowego sprzedawcę.
W tym miesiącu wyróżnienie otrzymał popularny sklep Merlin.pl (http://www.merlin.com.pl). Jest to bez wątpienia najlepsza wirtualna księgarnia w Polsce oraz jeden z najlepszych polskich sklepów internetowych w ogóle. Różnorodna oferta (oprócz książek, także muzyka i multimedia), prosta obsługa oraz przejrzyste procedury sprawiają, że Merlin.pl sprosta wymaganiom nawet najbardziej wybrednych internautów.
Jak oceniamy
Każdy sklep mógł uzyskać łączny wynik 10 punktów za: wygląd i pierwsze wrażenie, funkcjonalność (obecność wyszukiwarki i recenzji internautów, możliwość sortowania produktów), łatwy dostęp do najważniejszych informacji (koszt dostawy, czas dostawy) oraz liczbę akceptowanych sposobów płatności (przelew, płatność przy odbiorze lub kartą).
Za obecność każdego z tych elementów przyznawaliśmy 1 punkt. Na plus zaliczaliśmy również szeroką ofertę towarów i obecność promocji. Najlepszy e-sklep powinien być ponadto intuicyjny w obsłudze i przyjazny dla różnych przeglądarek internetowych.