Podczas Tokyo Auto Salon 2025 Nissan zaprezentował unikalny projekt, który łączy klasykę motoryzacji z najnowszymi technologiami. Elektryczny R32 GTR, stworzony przez grupę pasjonatów z działu badawczo-rozwojowego Nissana, to wizja przyszłości jednego z najbardziej kultowych modeli w historii motoryzacji.
Na czele projektu stanął Ryozo Hiraku, wieloletni inżynier Nissana specjalizujący się w elektrycznych zespołach napędowych. Jako miłośnik R32 GT-R i były właściciel tego modelu, Hiraku postanowił połączyć swoje dwie pasje: klasyczne samochody i nowoczesne technologie, spodziewając się jednocześnie że ten fascynujący projekt wywoła kontrowersje wśród tradycyjnych entuzjastów motoryzacji. „Zastanawiałem się, czy za 30 lat właściciele R32 GT-R nadal będą mogli cieszyć się jazdą. Dlatego postanowiłem wykorzystać elektryfikację, by odtworzyć fenomen tego modelu dla przyszłych pokoleń” – wyjaśnia Hiraku.
R32 EV powstał jako eksperyment, którego celem było zachowanie dynamicznych osiągów i wyjątkowych wrażeń z jazdy, znanych z oryginalnego GT-R. Zespół był również przekonany, że jeśli uda się dorównać osiągom legendarnego modelu przy użyciu energii elektrycznej zamiast benzyny, zdobyte doświadczenie będzie mogło również posłużyć przy pracach rozwojowych nad przyszłymi samochodami elektrycznymi.
Na pierwszy rzut oka elektryczny R32 GT-R wygląda jak standardowa wersja tego modelu. Samochód w kolorze szarym metalicznym Gun zachowuje wszystkie charakterystyczne elementy, które zdobyły uznanie fanów na całym świecie, a jednocześnie pod jego nadwoziem kryją się innowacyjne rozwiązania technologiczne.
Aby dorównać osiągom legendarnego 2,6-litrowego silnika RB26DETT z podwójnym turbodoładowaniem, w R32 EV zainstalowano dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 680 Nm. Akumulator o pojemności 62 kWh, pochodzący z modelu LEAF NISMO RC02, został umieszczony w miejscu tylnej kanapy. Dzięki temu układ napędowy zyskał odpowiedni balans, umożliwiając zachowanie odpowiedniej dynamiki jazdy.
R32 EV jest o około 370 kg cięższy od samochodu bazowego ze względu na zespół akumulatorów i komponenty napędu elektrycznego, jednakże inżynierowie dostroili jego moc i moment obrotowy, aby odzwierciedlić stosunek momentu obrotowego do masy oryginalnego R32 GTR.
Zespół dołożył wszelkich starań, aby nowoczesny elektryczny napęd na wszystkie koła wiernie oddawał właściwości jezdne oryginalnego systemu ATTESA E-TS, który 35 lat temu zapewniał modelowi GT-R doskonałą przyczepność i stabilność w każdych warunkach pogodowych. W pierwowzorze hydraulicznie sterowany układ sprzęgła umożliwiał precyzyjny rozdział momentu obrotowego w proporcji 50:50 między przednią a tylną oś.
W przypadku R32 EV, dzięki zaawansowanym czujnikom i eliminacji mechanicznych elementów, takich jak sprzęgła, elektryczne silniki napędowe reagują jeszcze szybciej i dokładniej na zmieniające się warunki drogowe, podnosząc jakość prowadzenia na zupełnie nowy poziom.
R32 EV wyposażono w sportowe zawieszenie NISMO z amortyzatorami Öhlins, które skutecznie redukują przechyły nadwozia i zapewniają doskonałą stabilność jazdy, pomimo zwiększonej masy pojazdu wynikającej z zastosowania komponentów napędu elektrycznego.
Układ hamulcowy został zaczerpnięty z modelu R35 GT-R – większe tarcze oraz zaciski monoblock gwarantują niezawodną i skuteczną siłę hamowania. Dla zachowania spójności wizualnej, zastosowano 18-calowe obręcze kół inspirowane oryginalnym R32, które stylistycznie nawiązują do kultowych 16-calowych felg tego modelu.
Podczas gdy w większości masowo produkowanych pojazdów elektrycznych dąży się do zapewnienia całkowicie wyciszonej kabiny, w R32 EV zespół projektowy starał się odtworzyć wrażenia sensoryczne znane z modelu R32 GTR. Symulacja zmiany biegów odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy, które emitują wibracje przypominające włączanie sprzęgła w tradycyjnym aucie. Z kolei głośnik w kabinie odtwarza dźwięk inspirowany brzmieniem silnika RB26DETT, aby oddać autentyczny charakter jazdy.
W kabinie, mimo nowoczesnych ekranów cyfrowych, zachowano oryginalny wygląd. Fabryczne wskaźniki zastąpiono ekranami o wysokiej rozdzielczości, a fotele Recaro zwiększają komfort i sportowy styl wnętrza. System audio typu double DIN, zegary oraz zestaw wskaźników zostały wyposażone w cyfrowe ekrany o wysokiej rozdzielczości, które dostarczają kierowcy kluczowe informacje, a jednocześnie zachowują oryginalne wymiary – co bez wątpienia docenią miłośnicy R32 GTR.
Elektryczny R32 GT-R przeszedł intensywne testy pod okiem Hiroyoshiego Kato, głównego kierowcy testowego Nissana i członka zespołu odpowiedzialnego za oryginalny model z 1989 roku. Jego doświadczenie i wskazówki pomogły dopracować dynamikę pojazdu, zapewniając zgodność z dziedzictwem GT-R.
Choć Nissan nie planuje wprowadzenia R32 EV do produkcji seryjnej, projekt dostarcza cennych doświadczeń dla zespołu badawczo-rozwojowego i inspiruje przyszłe innowacje. „R32 EV to hołd dla przeszłości i krok w kierunku przyszłości motoryzacji” – podsumowuje Hiraku.