Popularny WordPress jest nie tylko wysokiej jakości silnikiem do prowadzenia bloga lub serwisu informacyjnego. Okazuje się, że przy pomocy odpowiednich pluginów może posłużyć również do uruchomienia sklepu internetowego.
Wykorzystanie WordPressa w formie systemu e-commerce ma kilka ważnych zalet. WordPress jest darmowy, dobrze indeksowany przez wyszukiwarki, w internecie znajdziesz wiele gotowych motywów graficznych, a tworzenie nowych szablonów na ogół nie jest trudnym zadaniem. Pluginy open-source są na ogół proste w instalacji i konfiguracji.
Jednak należy zdawać sobie sprawę z problemów związanych z wykorzystaniem istniejących obecnie pluginów e-commerce:
- Nie posiadają obsługi polskich wersji językowych
- Nie mają gotowego wsparcia dla polskich systemów płatności elektronicznych
- Nie posiadają także wsparcia dla różnych aplikacji e-commerce, takich jak porównywarki cen.
Dlatego, choć wybór WordPressa ma istotne zalety, to wiąże się z dodatkową pracą, jaką należy włożyć, aby przystosować istniejące rozwiązania do polskich warunków. Samo wykonanie tłumaczenia w większości przypadków nie będzie trudne. Więcej wysiłku może wymagać dodanie obsługi polskich systemów płatności.
Pamiętaj również, że pluginy dla WP to w większości proste, minimalistyczne rozwiązania. Jeśli potrzebujesz skomplikowanych rozwiązań i setek opcji, to nie najprawdopodobniej nie zaspokoją one twoich oczekiwań.
WordPress e-Commerce
Darmowy plugin WordPress e-Commerce http://www.instinct.co.nz/e-commerce/ na pierwszy rzut oka prezentuje się nadzwyczaj dobrze. Prawdopodobnie jest jednym z popularniejszych pluginów e-commerce. Sidebar może być konfigurowany przy pomocy widgetów (dodających koszyk, popularne produkty czy kategorie). Posiada obsługę wielu walut, tagów, możliwość definiowania dodatkowych zmiennych i inne przydatne opcje. Warto zwrócić uwagę na kilka sklepów działających pod jego kontrolą:
Okazuje się jednak, że nie jest stabilnym rozwiązaniem, co w przypadku naszej instalacji objawia się błędem na stronie produktu. Wielu innych użytkowników również skarży się na trudne do naprawienia błędy (a czasami wręcz rozwiązanie jest niemożliwe do znalezienia). WordPress e-Commerce, choć popularne, nie jest więc pluginem, któremu można zaufać w komercyjnej działalności.
Shopp
Shopp (https://shopplugin.net) to komercyjny produkt kosztujący 55 USD w wersji dla pojedynczego serwisu lub 299 USD w wersji deweloperskiej. Według autorów plugin współpracuje z każdym szablonem WordPressa. Pomimo posiadania sporej liczby funkcji, sens jego zakupu jest bardzo dyskusyjny, jeśli twój sklep jest przeznaczony na lokalny rynek. Włożenie dodatkowej pracy w dostosowanie sklepu może być celowe w przypadku darmowych rozwiązań, a nie komercyjnych skryptów. Oto kilka przykładowych sklepów działających pod jego kontrolą:
YAK for WordPress
YAK (Yet Another Kart) (http://wordpress.org/extend/plugins/yak-for-wordpress/) to bardzo proste i minimalistyczne rozwiązanie. YAK posiada najmniej opcji spośród omawianych pluginów. YAK składa się z widgetu dodającego do bocznego panelu funkcję koszyka. Jest widoczny tylko wtedy, gdy użytkownik doda towar do koszyka.
Produktami stają się wszystkie wpisy w wybranej kategorii (definiowanej w panelu administracyjnym). Cena, ilość i dodatkowe opcje produktu są definiowanie na stronie wpisu. Dzięki takiemu rozwiązaniu YAK współpracuje z każdym szablonem WordPressa posiadającym obsługę widgetów.
Aby we wpisie mającym być produktem wyświetlić cenę wystarczy użyć w treści tagu [yak_price]. Tag [yak_buy] wyświetla przycisk „add to cart”. Jak widać, dzięki pluginowi YAK zamiana WP w sklep zajmuje tylko chwilę.
Na zakończenie
Nie omówiliśmy wszystkich istniejących pluginów. Podobnie do YAK ma działać plugin QuickShop (http://www.zackdesign.biz/wp-plugins/34). Niestety próby jego uruchomienia kończą się błędem. Z kolei plugin eShop (http://wordpress.org/extend/plugins/eshop/), choć ciekawy, zniechęca brakiem informacji na temat jego instalacji. Udało nam się znaleźć jedynie płatne szablony.
Analizując sytuację można stwierdzić, że możliwe jest uruchomienie sklepu internetowego przy użyciu WordPressa. Jest bardzo dobrym wyjściem dla osób przygotowujących sklep na rynek anglojęzyczny. Jednak istniejące pluginy nie zaspokajają potrzeb polskiego rynku. Osoba, która zdecyduje się stworzyć polski plugin e-commerce dla WordPressa ma więc szansę na komercyjny sukces. Dzięki niemu uruchomienie sklepu internetowego stało by się jeszcze prostsze i możliwe dla każdego webmastera zaznajomionego z WordPressem.