Połącz się z nami

Moto

TEST: Suzuki SX4 S-Cross Hybrid

Klasyczny styl jazdy w połączeniu z oszczędnością miękkiej hybrydy.

Mało który producent potrafi z takim taktem „wyczuć” motoryzacyjne trendy co Suzuki. SX4 S-Cross trafił na rynek w 2013 roku i od tego czasu cieszy się niesłabnącą popularnością wśród kierowców preferujących stateczną, wyważoną jazdę. W międzyczasie auto przeszło oczywiście jeden duży facelifting i kilka drobniejszych zmian, ale nawet w odświeżonej wersji hybrydowej zachowuje ono klasycznego ducha marki. 

Silnik BoosterJet 1,4 l towarzyszy modelowi od lat, ale w tym roku Suzuki zdecydowało się na jego modernizację. Moc jednostki została zmniejszona ze 140 do 129 KM, najważniejszą nowością jest jednak obecność układu elektrycznego 48V, który wspomaga pracę silnika w trybie miękkiej hybrydy. Jego działanie czuć już od pierwszego wciśnięcia gazu. Hybrydowy SX4 S-Cross wyrywa się do setki o niemal sekundę szybciej niż wersja spalinowa, i chociaż nie mamy co liczyć na rajdowe osiągi, auto przyspiesza chętnie i sprawnie. 

Z silnikiem sprzęgnięty został sześciobiegowy manual, dzięki któremu możemy dokładnie kontrolować pracę samochodu. W połączeniu z napędem 4×4 AllGrip i miękkim zawieszeniem przekłada się to na pewne prowadzenie i na miejskich ulicach, i w trudniejszym terenie – co prawda SX4 S-Cross nie nadaje się do jazdy po ekstremalnych wertepach, ale błotnistą czy piaszczystą drogę pokona bez większych problemów. Miękka hybryda wpłynęła również na niższe spalanie: średnio auto pokazywało 6,1 l/100 km, a podczas dłuższych podróży po mieście – niecałe 7 l na setkę. 

SX4 S-Cross ma już swoje lata, co widać po designie auta. Jest on elegancki i poprawny, chociaż skromny w porównaniu z oferującą efektowne linie i przetłoczenia konkurencją. Najbardziej wyrazistym elementem jest grill o szerokich, chromowanych „zębach” oraz zintegrowane relingi dachowe. W wersji wyposażenia Elegance były one pomalowane na kontrastowy, srebrny kolor. 

Długą historię modelu widać także wewnątrz, gdzie uwagę od razu przykuwają analogowe zegary z malutkim ekranem pośrodku i minimalistyczna deska rozdzielcza. Nie byłoby to problemem, gdyby nie bardzo słaba jakość materiałów wykończeniowych – z każdej strony czyhają na nas twarde, kiczowato wyglądające plastiki. Na szczęście elementy są dobrze spasowane i rozmieszczone tak, że sięganie do systemu inforozrywki lub panelu klimatyzacji podczas jazdy nie rozprasza uwagi. 

Pod względem wygody SX4 S-Cross nie zawodzi: kabina jest przestronna, a fotele – miękkie i nieźle wyprofilowane. W drugim rzędzie wygospodarowano sporo miejsca na kolana i głowę, dzięki czemu wysocy pasażerowie nie powinni cierpieć w długiej drodze. Bagażnik crossovera ma pojemność 430 l. To stosunkowo mało jak na auto segmentu C, ale na szczęście kształt kufra jest regularny, a próg załadunkowy – niziutki. 

Jak już wspominaliśmy, egzemplarz testowy SX4 S-Crossa należał do najwyższej wersji Elegance. W porównaniu do wyposażenia podstawowego dodaje ona przede wszystkim system multimedialny z możliwością połączenia ze smartfonem (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink) i nawigacją, kamerę cofania z czujnikami oraz 17-calowe felgi. Większość systemów bezpieczeństwa dostępna jest już w podstawie, ale cóż, ich wybór raczej nikogo nie zachwyci: ot, tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości, system Start/Stop i czujnik deszczu. Pod tym względem crossover Suzuki zdecydowanie odstaje od konkurencji, po brzegi wypełnionej różnego rodzaju asystentami kierowcy. 

Ceny SX4 S-Crossa w wersji hybrydowej 4×4 AllGrip zaczynają się od 94 900 PLN; w ofercie dostępny jest także kosztujący minimum 81 900 złotych wariant z napędem na przednią oś. To mniej niż porównywalny Mitsubishi ASX czy Nissan Qashqai, jednak pamiętaj, że te samochody dostępne są z mnóstwem technologicznych udogodnień, których nie znajdziesz w propozycji Suzuki. Jeśli jednak należysz do „starej szkoły” kierowców i uważasz, że tego typu dodatki są ci niepotrzebne, SX4 S-Cross to idealna propozycja dla ciebie: wygodna w codziennym użytkowaniu i niezwykle przyjemna w prowadzeniu. 

Specyfikacja

  • Cena 103 190 PLN
  • Prędkość maksymalna 190 km/h
  • 0-100 km/h 9,5 sekundy
  • Silnik 1.4 BoosterJet
  • Moc 129 KM
  • Moment obrotowy 235 Nm
  • Średnie zużycie paliwa (wg producenta) 5,9 l/100 km

Werdykt

81

NASZYM ZDANIEM...

SX4 S-Cross to auto o konserwatywnym wyglądzie i sposobie prowadzenia. Przypadnie ono do gustu przede wszystkim miłośnikom klasyki.

Plusy

Oszczędny, plastycznie pracujący silnik, sprzęgnięty z genialnym manualem. Przestronne, komfortowe wnętrze. 

Minusy

Słaba jakość materiałów wykończeniowych. Ubogi wybór systemów bezpieczeństwa.

Od dziewięciu lat redaktor naczelny Magazynu T3. Ekspert w dziedzinie nowych technologii. Częsty gość programów radiowych i telewizyjnych. Prowadzący konferencji technologicznych. Autor wydawnictw książkowych o grach oraz organizator koncertów. Pasjonat muzyki, kina i literatury.

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

TEST: DJI Mavic Air 2

Testy

TEST: WD_Black P50 Game Drive SSD

Testy

TEST: tedee

Testy

TEST: WD My Passport SSD

Testy

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!