Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Moto

TEST: Suzuki SX4 S-Cross Hybrid

Klasyczny styl jazdy w połączeniu z oszczędnością miękkiej hybrydy.

Mało który producent potrafi z takim taktem „wyczuć” motoryzacyjne trendy co Suzuki. SX4 S-Cross trafił na rynek w 2013 roku i od tego czasu cieszy się niesłabnącą popularnością wśród kierowców preferujących stateczną, wyważoną jazdę. W międzyczasie auto przeszło oczywiście jeden duży facelifting i kilka drobniejszych zmian, ale nawet w odświeżonej wersji hybrydowej zachowuje ono klasycznego ducha marki. 

Silnik BoosterJet 1,4 l towarzyszy modelowi od lat, ale w tym roku Suzuki zdecydowało się na jego modernizację. Moc jednostki została zmniejszona ze 140 do 129 KM, najważniejszą nowością jest jednak obecność układu elektrycznego 48V, który wspomaga pracę silnika w trybie miękkiej hybrydy. Jego działanie czuć już od pierwszego wciśnięcia gazu. Hybrydowy SX4 S-Cross wyrywa się do setki o niemal sekundę szybciej niż wersja spalinowa, i chociaż nie mamy co liczyć na rajdowe osiągi, auto przyspiesza chętnie i sprawnie. 

Z silnikiem sprzęgnięty został sześciobiegowy manual, dzięki któremu możemy dokładnie kontrolować pracę samochodu. W połączeniu z napędem 4×4 AllGrip i miękkim zawieszeniem przekłada się to na pewne prowadzenie i na miejskich ulicach, i w trudniejszym terenie – co prawda SX4 S-Cross nie nadaje się do jazdy po ekstremalnych wertepach, ale błotnistą czy piaszczystą drogę pokona bez większych problemów. Miękka hybryda wpłynęła również na niższe spalanie: średnio auto pokazywało 6,1 l/100 km, a podczas dłuższych podróży po mieście – niecałe 7 l na setkę. 

SX4 S-Cross ma już swoje lata, co widać po designie auta. Jest on elegancki i poprawny, chociaż skromny w porównaniu z oferującą efektowne linie i przetłoczenia konkurencją. Najbardziej wyrazistym elementem jest grill o szerokich, chromowanych „zębach” oraz zintegrowane relingi dachowe. W wersji wyposażenia Elegance były one pomalowane na kontrastowy, srebrny kolor. 

Długą historię modelu widać także wewnątrz, gdzie uwagę od razu przykuwają analogowe zegary z malutkim ekranem pośrodku i minimalistyczna deska rozdzielcza. Nie byłoby to problemem, gdyby nie bardzo słaba jakość materiałów wykończeniowych – z każdej strony czyhają na nas twarde, kiczowato wyglądające plastiki. Na szczęście elementy są dobrze spasowane i rozmieszczone tak, że sięganie do systemu inforozrywki lub panelu klimatyzacji podczas jazdy nie rozprasza uwagi. 

Pod względem wygody SX4 S-Cross nie zawodzi: kabina jest przestronna, a fotele – miękkie i nieźle wyprofilowane. W drugim rzędzie wygospodarowano sporo miejsca na kolana i głowę, dzięki czemu wysocy pasażerowie nie powinni cierpieć w długiej drodze. Bagażnik crossovera ma pojemność 430 l. To stosunkowo mało jak na auto segmentu C, ale na szczęście kształt kufra jest regularny, a próg załadunkowy – niziutki. 

Jak już wspominaliśmy, egzemplarz testowy SX4 S-Crossa należał do najwyższej wersji Elegance. W porównaniu do wyposażenia podstawowego dodaje ona przede wszystkim system multimedialny z możliwością połączenia ze smartfonem (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink) i nawigacją, kamerę cofania z czujnikami oraz 17-calowe felgi. Większość systemów bezpieczeństwa dostępna jest już w podstawie, ale cóż, ich wybór raczej nikogo nie zachwyci: ot, tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości, system Start/Stop i czujnik deszczu. Pod tym względem crossover Suzuki zdecydowanie odstaje od konkurencji, po brzegi wypełnionej różnego rodzaju asystentami kierowcy. 

Ceny SX4 S-Crossa w wersji hybrydowej 4×4 AllGrip zaczynają się od 94 900 PLN; w ofercie dostępny jest także kosztujący minimum 81 900 złotych wariant z napędem na przednią oś. To mniej niż porównywalny Mitsubishi ASX czy Nissan Qashqai, jednak pamiętaj, że te samochody dostępne są z mnóstwem technologicznych udogodnień, których nie znajdziesz w propozycji Suzuki. Jeśli jednak należysz do „starej szkoły” kierowców i uważasz, że tego typu dodatki są ci niepotrzebne, SX4 S-Cross to idealna propozycja dla ciebie: wygodna w codziennym użytkowaniu i niezwykle przyjemna w prowadzeniu. 

Specyfikacja

  • Cena 103 190 PLN
  • Prędkość maksymalna 190 km/h
  • 0-100 km/h 9,5 sekundy
  • Silnik 1.4 BoosterJet
  • Moc 129 KM
  • Moment obrotowy 235 Nm
  • Średnie zużycie paliwa (wg producenta) 5,9 l/100 km

Werdykt
81

NASZYM ZDANIEM...

SX4 S-Cross to auto o konserwatywnym wyglądzie i sposobie prowadzenia. Przypadnie ono do gustu przede wszystkim miłośnikom klasyki.

Plusy

Oszczędny, plastycznie pracujący silnik, sprzęgnięty z genialnym manualem. Przestronne, komfortowe wnętrze. 

Minusy

Słaba jakość materiałów wykończeniowych. Ubogi wybór systemów bezpieczeństwa.

Entuzjastka rozwiązań mobilnych, dobrej herbaty i gier RPG. Z inżynierską precyzją testuje każdy sprzęt niezależnie od miejsca, w którym aktualnie się znajduje.

Może cię też zainteresować

Testy

Dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu.

Testy

Moc do realizowania twoich wizji.

Moto

Pierwsze dostawy samochodów pod klienta planowane są na pierwszy kwartał 2023 r.

Testy

Świetne brzmienie w skandynawskim wydaniu.