Połącz się z nami

Newsy

Skuteczność kampanii społecznych w internecie

Opublikowane

dnia

Twórcy kampanii społecznych mogą łatwo wykorzystać sieć do głoszenia własnej propagandy. Jednak na większą skalę nie potrafią przekonać innych do własnych poglądów. Przynajmniej póki co.

W sieci roi się od setek kampanii społecznych mających na celu poprawienie poziomu życia każdego obywatela. Jedne z nich mają sens – np. Uratuj kobietę (http://uratujkobiete.pl/) propagująca badania piersi na obecność nowotworów czy Pajacyk (http://www.pajacyk.pl/), którego celem jest dożywanie dzieci.

Inne mogą wzbudzić co najwyżej uśmiech. Najlepszy przykład to Tanie słuchawki (http://tanie-sluchawki.net/akcja.html) – kampania namawiająca do słuchania muzyki przez słuchawki a nie głośniki w telefonach komórkowych i przenośnych odtwarzaczach w miejscach publicznych.

Można lepiej

Niestety do zorganizowania takiej akcji, nawet słusznej, nie wystarczy zrobienie prostej strony, tak jak zrobili to autorzy Tanich słuchawek. Potrzebna jest jeszcze promocja. Jeśli włączy się do niej znane osoby, np. twórcę {link_wew 5755}czcionki{/link}, której chce się zakazać to sukces jest gwarantowany. Mowa oczywiście o znienawidzonym przez projektantów i typografów Comic Sans, o którego zbanowanie walczą właściciele strony http://bancomicsans.com/home.html oferując śmieszne naklejki, kubki i koszulki. Czytelnicy mogą zostawić je w realnym świecie jeśli tylko zobaczą tekst pisany Comic Sansem.

Przykładem akcji mającej sens i bardzo dobrze wypromowanej może być Bykom-stop (http://bykom-stop.avx.pl/). Promuje ona użycie poprawnej pisowni w Internecie, co jest słuszne, bo mało kto chciałby czytać teksty pełne ortograficznych błędów. Kampania wzbudziła tak duże zainteresowanie, że Google uznało stronę za nieuczciwie {link_wew 5751}pozycjonowaną{/link_wew} i na jakiś czas usunęło z wyników wyszukiwania.

Niestety akcja trafiła do zupełnie innej grupy niż powinna – nie zainteresowali się nią ci, którzy masowo popełniają błędy, ale osoby, które i tak piszą poprawnie. Na forach i blogach można nawet było znaleźć krytyczne komentarze typu „jestem dyslektykiem i mogę” albo „po co robić u i ó, skoro brzmią tak samo”. Osoby które po przeczytaniu manifestu powinny co najmniej włączyć sprawdzanie pisowni (która nie zawsze działa) po prostu się obrażały.

Kampanie w służbie reklamy

Ważnym zagadnieniem jest sposób rozprzestrzeniania się informacji o nowej akcji. Jeśli trafi ona do popularnego, zwłaszcza wśród młodzieży, serwisu (wykop.pl, yoemonster.org) ma szanse na szybki wzrost liczby odwiedzin i prawie natychmiastowe rozniesienie się po serwisach społecznościowych, blogach itp. Skutkuje to nagłym przyrostem linków i lepszej pozycji w Google.

Stworzenie akcji może być przydatnym narzędziem dla pozycjonerów lub agencji reklamowych. Tak było w przypadku kampanii Powstrzymaj Rotawirusy (http://www.powstrzymajrotawirusy.pl/). Została ona przygotowana przez jedną z dwóch firm sprzedających w Polsce szczepionki przeciw rotawirusom.

Oczywiście każdy ma prawo reklamować swój produkt, jednak robienie tego w formie kampanii społecznej, bez wyraźnego akcentu informującego o tym, że nie jest ona całkiem bezinteresowna, jest nieco niesmaczne. Zwłaszcza jeśli chodzi o tematy grające na uczuciach takich jak zdrowie dzieci.

Internet czy „stare media”

Internet jest znacznie mniej kontrolowany niż telewizja, a po usunięciu kontrowersyjnych materiałów pojawią się jego niezliczone kopie, więc można w nim opublikować prawie każdy materiał.

Z drugiej strony Internet może być wykorzystywany jako miejsce, w którym cenzura i ograniczenia znane z telewizji są łagodniejsze – podobnie jak przy {link_wew 5749}sieciowych reklamach{/link}. Przykład to kampania organizacji Women’s Aid pokazująca problem przemocy wobec kobiet. Autorzy poszli znacznie dalej niż aluzje typu „bo zupa była za słona”. Stacje telewizyjne odmówiły wyemitowania tego spotu ze względu na krew i brutalne pobicie leżącej kobiety. Internet pozwala na bardziej dosłowne spoty, które mogą przemówić do większej grupy osób.

Niektóre kampanie zostają podchwycone przez media i szybko przestają być małą akcją kilku internautów. Najlepszym przykładem jest akcja „Zabierz babci dowód”. W żartobliwym tekście od którego wszystko się zaczęło (http://www.trwam.net/index.php/Pyskowki/Ida-wybory.-Uratuj-kraj.html) autor proponował zabrać dowody starszym osobom, żeby nie mogły one wziąć udziału w wyborach – w jego opinii głosując źle. Tekst podobno nie był sponsorowany przez żadną partię, jego charakter jest żartobliwy, a autorzy w rzeczywistości nie namawiali do kradzieży dowodów.

Oczywiście nie zachęcamy do „pozbawienia na ten dzień” szanownych seniorek dowodów osobistych, ale do porozmawiania z nimi o tym na kogo zamierzają oddać swój głos. Do akcji włączyli się bloggerzy oraz tysiące osób ustawiających hasło „zabierz babci dowód” w statusach komunikatorów. Po przekroczeniu masy krytycznej temat pojawił się w portalach, a następnie wyszedł do „starych mediów” – radia, prasy i telewizji.

Akcja przerodziła się w plotkę i szybko spłycono ją do dosłownego zabrania dowodu słuchaczkom Radia Maryja. Doszło do tego, że Miłosz Wilkanowicz z Państwowej Komisji Wyborczej stwierdził, że tekstem powinna zająć się prokuratura.

To nie działa

Część z prezentowanych akcji, mimo że słuszna, trafi do mniejszej niż spodziewana grupy osób. Bykom-Stop zainteresuje internautów, którzy i tak dbają o pisownię, a kampania mająca na celu ochronę jeży nie wyjdzie poza wąski krąg dbających o ochronę środowiska. Jednym z powodów może być słabe wykonanie witryny, innym kiepski marketing, a kolejnym brak zrozumienia ze strony najbardziej zainteresowanych.

Niektóre kampanie wydają się być stworzonymi wyłącznie w celu wypromowania marki – najlepszym przykładem jest tu Powstrzymaj Rotawirusy. Taki sposób reklamy jest postrzegany wyjątkowo źle, a kiedy wyjdzie na jaw może zaszkodzić firmie.

Z drugiej strony znajdują się akcje, które narodziły się w Internecie i przeniosły się poza sieć. Niestety są to wyjątki pokazujące, że to jeszcze nie czas na powszechność skutecznych sieciowych kampanii.

Freelancer związa­ny z mediami od 2007 roku. Opublikował do tej pory ­ponad 500 artykułów m.in. dla Magazynu T3, Gazety Wyborczej, Onetu czy Nexta. Jako bloger pomaga przy projektowa­niu i wdroże­niach serwisów internetowych. Jest prezesem zarządu Stowarzyszenia FreelanCity.org.

Kontynuuj czytanie
Reklama
Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Technologie

Columbia prezentuje kurtki inspirowane filmem „Gwiezdne Wojny”

Specjalna edycja kurtek Challenger nawiązuje zarówno do jasnej jak i ciemnej strony mocy.

Opublikowane

dnia

przez

Columbia Sportswear prezentuje Challenger – kurtkę z wyjątkowej serii  Star Wars Force Edition, inspirowanej finalnym starciem jasnej i ciemnej strony mocy.  Fani mogą teraz pokazać, z którą częścią bohaterów się identyfikują: wybierając czarną kurtkę „ciemnej strony” z detalami nawiązującymi do Imperium, lub szarą – „jasnej strony” – z elementami odsyłającymi do stylistyki Sojuszu Rebeliantów.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Zdjęcia Google z funkcją czatu

Łatwiejsze przesyłanie, komentowanie i zapisywanie fotek.

Opublikowane

dnia

Google wielokrotnie eksperymentowało z komunikatorami i mediami społecznościowymi: Allo okazało się spektakularną porażką, podobnie zresztą jak Google+. Teraz namiastka social media trafi do niespodziewanego miejsca, czyli aplikacji Zdjęcia.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Premiera Motoroli One Hyper

Wysuwany aparat przedni, Android 10 i całkiem mocna specyfikacja.

Opublikowane

dnia

Pod szyldem Motoroli od wielu lat produkowane są smartfony ze średniej półki. One Hyper, ich najnowszy model, co prawda nie może konkurować z tegorocznymi flagowcami, ale nie jest takim znowu zwyczajnym „średniaczkiem”.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Kultura

„Foodie Love” – nowy serial HBO Europe w reżyserii Isabel Coixet

Premiera w HBO GO już 25 grudnia.

Opublikowane

dnia

przez

Foodie Love to nowy hiszpański serial wyprodukowany przez HBO Europe. Serial w reżyserii nagrodzonej statuetką Goi Isabel Coixet opowiada historię pary, którą połączyła pasja do dobrego jedzenia. Premiera wszystkich odcinków serialu odbędzie się 25 grudnia w HBO GO, na antenie HBO3 odcinki emitowane będą od 3 stycznia.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Escobar Fold 1 – składany telefon od brata narkotykowego lorda

Wytrzymalszy od Galaxy Fold, tańszy od iPhone’a.

Opublikowane

dnia

Do składanej rewolucji dołącza kolejny producent, tym razem dość niespodziewany. Kto bowiem wpadłby na to, że brat jednego z najbardziej wpływowych narkotykowych bossów Ameryki Południowej, Pablo Escobara, uraczy technologiczny świat składanym smartfonem?

(więcej…)

Kontynuuj czytanie
Reklama

Popularne