Jednym z fenomenów handlu internetowego jest popularność wirtualnych perfumerii i sklepów z kosmetykami. Cała moc przyciągania tych produktów opiera się przecież na zapachu i innych walorach zmysłowych, jak np. dotyk. Tymczasem w sieci wszystkie te doznania trzeba zawrzeć w kilkuzdaniowym opisie. Niemożliwe? Wprost przeciwnie!
Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Z pewnością ogromną zaletą sklepów internetowych są bardzo atrakcyjne ceny oraz duży wybór produktów, niedostępnych często poza dużymi centrami handlowymi.
To sprawia, że dla wielu osób zakupy w internecie stanowią często jedyną możliwość zamówienia klasycznych perfum lub specjalistycznych dodatków do pielęgnacji ciała. Sklep internetowy daje również gwarancję, że zakupione produkty pochodzą z oficjalnej dystrybucji oraz są w pełni oryginalne, co w przypadku branży kosmetycznej ma szczególnie duże znaczenie.
Właśnie z tego powodu wirtualne perfumerie nie muszą obawiać się konkurencji ze strony aukcji internetowych, gdzie podrabiane perfumy spotkać można bardzo często.
Jak jednak sklepy radzą sobie z prezentacją produktów? Nie najlepiej. Duża liczba lakonicznych opisów oraz mało przyjazny interfejs budzą podejrzenia, że większość klientów zaopatrujących się online decyduje się na zakup z góry upatrzonych produktów, które mieli okazji sprawdzić wcześniej – np. w tradycyjnym sklepie.
Z szeregu wyłamują się tylko niektóre z serwisów, eksperymentujące z obdarowywaniem stałych klientów bezpłatnymi testerami lub próbkami kremów czy perfum.
Znak jakości Magazynu INTERNET przyznaliśmy zatem sklepowi Perfumeria.pl – http://www.perfumeria.pl. Zadecydował o tym duży asortyment produktów, szeroki wachlarz akceptowanych sposobów płatności oraz przejrzysta i dopracowana konstrukcja sklepu.
Na wyróżnienie zasłużyły również sklepy Esentia.pl i pretty.pl – pierwszy za bogatą ofertę, drugi natomiast za dobrze zaprojektowany serwis internetowy.
Jak oceniamy?
Każdy sklep mógł uzyskać punkty za funkcjonalność (obecność wyszukiwarki i recenzji internautów, możliwość sortowania produktów), łatwy dostęp do najważniejszych informacji (koszt dostawy, czas dostawy) oraz liczbę akceptowanych sposobów płatności (przelew, płatność przy odbiorze lub kartą). Na plus zaliczaliśmy również szeroką ofertę towarów i obecność promocji. Najlepszy e-sklep powinien być ponadto przyjazny dla oka i różnych przeglądarek internetowych.