Poza nowymi samochodami BMW, w Słowenii odbyły się także dwie prezentacje statyczne: zupełnie nowego, trzydrzwiowego modelu elektrycznego MINI Cooper E oraz motocyklu elektrycznego eParcourer BMW CE 02. Najważniejsze jednak zostało na koniec: jazdy nowym MINI Countrymanem.
Do mojej dyspozycji było auto w dwóch wersjach: benzynowy MINI Countryman C i benzynowy, topowy model MINI John Cooper Works Countryman ALL4.
Nowy Countryman występuje obecnie w kilku wersjach ze względu na układ napędowy i rodzaj napędu na koła – MINI Countryman C to słabsza wersja benzynowa z przednim napędem na dwa koła, następnie dostępne są wersje benzynowe MINI Countryman S ALL4 i MINI JCW Countryman ALL4 (obie z napędem na cztery koła), model MINI Countryman D z silnikiem wysokoprężnym oraz wersje w pełni elektryczne MINI Countryman E z napędem na dwa koła i MINI Countryman SE ALL4 z napędem na cztery koła.
Potencjalni nabywcy mają więc naprawdę szeroki wybór, jeśli chodzi o rodzaj układu napędowego, a wszystkie modele Countryman są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, manualna nie jest już dostępna.
MINI Countryman C
Dzięki wyprostowanej i minimalistycznej sylwetce nowy Countryman ucieleśnia awanturniczy styl, wszechstronność i niezawodność kompaktowego crossovera. Wyrazisty terenowy charakter samochodu definiują typowe dla MINI proporcje. Krótkie zwisy, krótka maska i kontrastujący długi rozstaw osi z dużymi kołami łączą w sobie klasyczne cechy designu MINI z atletycznym nadwoziem. Wizualny, trzyczęściowy podział nadwozia, obramowania okien i kontrastujący dach mają jeszcze większy wpływ, pozwalając nowemu językowi projektowemu nabrać silnej prezencji.
Nowoczesną stylistykę zewnętrzną wspierają czyste powierzchnie, lekko zakrzywiony dach z płynnym przejściem do nowo zaprojektowanego słupka C w specjalnym kształcie wyposażenia oraz charakterystyczny czarny pas na obwodzie. Konstrukcja zależy od wybranej wersji i tym samym różnicuje warianty wyposażenia. Grafika i napisy są minimalistyczne, harmonijnie komponują się z reliefem, a także współgrają kolorystycznie z wybranym kontrastowym dachem.
Przestronne wnętrze nowego Countrymana pomieści nawet pięć dorosłych osób. Panoramiczny, szklany dach zapewnia dodatkową jasność i widoczność we wszystkich kierunkach. Standardowe, sportowe fotele z wzorzystymi, wielobarwnymi tkaninami w kokpicie zapewniają pasażerom więcej miejsca dzięki dodatkowym trzem centymetrom szerokości w okolicy ramion i łokci. Fotele JCW Sport obszyte są bardzo wysokiej jakości, perforowaną skórą Vescin w kolorze brązowym.
Nowoczesna koncepcja kolorów i materiałów jest również celowo minimalistyczna. Stosowane są wyłącznie nowo opracowane, wysokiej jakości i przyjazne dla środowiska materiały. Powierzchnie wykonane z poliestru pochodzącego z recyklingu w postaci wysokiej jakości dzianiny 2D pokrywają deskę rozdzielczą i wnętrze drzwi. Ich dwukolorowy design dodaje rozpoznawalnych akcentów, tworząc przyjemną atmosferę we wnętrzu. Cztery nowo zaprojektowane osłony wyrażają różne wersje nowoczesnej koncepcji dobrego samopoczucia w kokpicie.
Centralny ekran OLED o wysokiej rozdzielczości i po raz pierwszy okrągłym kształcie jest rozwiązaniem naprawdę spektakularnym i zachwycającym. Centralna ikona jest kluczowym elementem wnętrza i stanowi rozszerzenie klasycznej okrągłej tablicy wskaźników z poprzedniego modelu, a jednocześnie dodaje zupełnie nowego charakteru i wszechstronnych funkcji. Mini jednostka interaktywna, będąca tablicą przyrządów, stanowi centrum wrażeń i komfortu. Dzięki systemowi operacyjnemu MINI 9 (wspólnemu z modelami BMW) wszystkimi funkcjami pojazdu można sterować intuicyjnie za pomocą dotyku lub głosu. W przeprojektowanym kokpicie ekran został przesunięty bliżej obu przednich siedzeń, dzięki czemu jest szczególnie łatwo dostępny. Średnica cienkiego, dotykowego ekranu z wysokiej jakości szklaną krawędzią wynosi 240 mm, a swoją logiką działania przypomina zwykłe standardy smartfona.
MINI John Cooper Works Countryman SE ALL4
Modele MINI John Cooper Works zawsze słynęły z ekscytujących osiągów. Dzięki czterocylindrowemu silnikowi o pojemności 2,0 litrów nowy MINI John Cooper Works Countryman uosabia niepowtarzalne wrażenia z jazdy. Model nowej generacji przestronnego, wielofunkcyjnego crossovera zauważalnie się rozrósł i oferuje jeszcze więcej przestrzeni, komfortu i bezpieczeństwa. A dzięki napędowi na wszystkie koła ALL4 ten sportowy crossover doskonale radzi sobie także w terenie.
Nowy MINI John Cooper Works Countryman ma odważny i sportowy wygląd, który odzwierciedla jego osiągi i wszechstronność. Na zewnątrz znajduje się wiele charakterystycznych dla modelu detali, które poprawiają jego ogólny wygląd. Na przykład elementy aerodynamiczne z pionowymi reflektorami z przodu samochodu podkreślają jego szeroką sylwetkę, a nowe reflektory Mini LED z poziomymi paskami w trybie JCW Signature Mode nadają crossoverowi bardziej wyrazisty wygląd.
Przód charakteryzuje się także nowo zaprojektowaną, ośmiokątną osłoną chłodnicy w kolorze czarnym o wysokim połysku oraz nowo zaprojektowanym logo JCW w trzech kolorach: klasycznej czerni, czerwieni i bieli.
Wysoce kontrastowy wygląd zewnętrzny w połączeniu z czarnym kolorem nadwozia podkreśla sportowy charakter modelu. Z tyłu pionowe światła tylne, typowe dla John Cooper Works, otaczają wyprostowaną karoserię pojazdu i podkreślają zwiększoną szerokość.
Wewnątrz nowy MINI John Cooper Works Countryman inspiruje sportowym designem. Kokpit podzielony jest na część górną i dolną. W górnej znajdują się pionowe klamki drzwi i nawiewy. Podkreśla to wyprostowane i większe ogólne wrażenie przestronnego crossovera. Czerwono-czarna kolorystyka deski rozdzielczej, wzdłuż paneli drzwi i wysokiej jakości sportowych foteli JCW stanowi hołd dla wyścigowego dziedzictwa MINI. Deska rozdzielcza wykonana jest z dwukolorowej tkaniny poliestrowej pochodzącej z recyklingu.
Zwiększona funkcjonalność pozwala na wciągające wrażenia z jazdy, a przełączniki na pasku umożliwiają sterowanie wszystkimi funkcjami jazdy. Centralny wyświetlacz OLED o wysokiej rozdzielczości jest miejscem wszystkich pozostałych funkcji. Tutaj możesz także wybrać nowe tryby Mini Experience i ustawić żądaną atmosferę jazdy. Tryb gokartowy zapewnia szczególnie sportowe wrażenia, a w kabinie słychać dźwięk silnika z imponującą intensywnością. Miniprojektor z tyłu ekranu OLED może służyć do „malowania” deski rozdzielczej w nastrojowych schematach kolorów i wzorach pasujących do wybranego trybu.
Nowy MINI JCW Countryman ma w sumie 12 czujników ultradźwiękowych i cztery kamery surround. Obsługują innowacyjne systemy wspomagania kierowcy i umożliwiają częściowo zautomatyzowaną jazdę poziomu 2 w kompleksowym pakiecie opcji Driving Assistant Professional. Asystent może wykryć luki w ruchu potrzebne do zmiany pasa w kierunku zjazdu i ustawić prędkość pojazdu optymalną do wspomaganej zmiany pasa.
Jeśli chodzi o ceny, MINI Countryman C zaczynają się od 148 800 PLN, a modelu Countryman S ALL4 o mocy 218 KM (160 kW) od 180 300 PLN. Ceny MINI Countryman JCW ALL4 o mocy 300 KM (221 kW) i napędzie na wszystkie koła zaczynają się od 221 100 PLN. Ceny MINI Countrymana D z silnikiem wysokoprężnym o mocy 150 KM (110 kW) od 164 400 PLN. Jeśli chodzi o wersje w pełni elektryczne, MINI Countryman E o mocy 150 kW (204 KM) to koszt od 189 500 PLN, a MINI Countryman SE ALL4 o mocy 230 kW (313 KM) od 221 100 PLN.