Czy użyteczność serwisów informacyjnych i bogactwo funkcjonalności
wiążą się z popularnością witryny i jej większą odwiedzalnością przez użytkowników?
Poznańska agencja Symetria przeprowadziła badanie porównawcze polskich
serwisów informacyjnych. Jego celem było sprawdzenie, czy i w jaki sposób użyteczność witryny przekłada się na jej wysoką odwiedzalność i popularność.
Bazą wyboru witryn stały się listopadowe wyniki badania Megapanel
PBI/Gemius. Na ich podstawie wyłoniono 104 czołowe serwisy informacyjne
i tematyczne. Pod kątem użyteczności oraz funkcjonalności
przeanalizowano witryny z zakresu kultury i rozrywki, biznesu i
finansów, mediów i reklamy, sportu, komputerów i Internetu oraz
motoryzacji.
W trakcie analiz badano łatwość i intuicyjność obsługi, przyjazność
serwisów wobec użytkownika oraz atrakcyjność udostępnianych
funkcjonalności. Audyt ekspercki uzupełniono o eye tracking z udziałem
użytkowników, który pozwolił na prześledzenie przyjazności procesu
odnajdywania wyszukiwarek. Analizą objęto wyłącznie serwisy, które
zakwalifikowano jako informacyjne.
Ich wybór komentuje Szeran Millo z agencji Symetria: \”Zdajemy sobie
sprawę, iż nasz audyt dotyka małego wycinka polskiego rynku. Świadomie
staraliśmy się nie zestawiać serwisów informacyjnych z witrynami typu
e-commerce, dla których użyteczność stanowi niejednokrotnie o ich \”być
czy nie być\”. Przyjrzeliśmy się za to serwisom informacyjnym. Zdarza
się, iż kwestie usability spychane są przez nie na dalszy plan ze
względu na brak bezpośredniego przełożenia na konwersję i wynik
sprzedażowy.\”
W trakcie badania nie stwierdzono bezpośredniej zależności między użytecznością witryny i jej atrakcyjnością w stosunku do popularności. Jednak przy porównaniu wyników Symetrii i danych Megapanelu pozycje 8 serwisów okazały się identyczne, a prawie dwudziestu różniły się tylko o jedną pozycję.
Megapanel zdominowały portale i duże serwisy tematyczne, co nie zawsze
znalazło odbicie w eksperckiej ocenie Symetrii. Pod względem
użyteczności i funkcjonalności społecznościowe Wiadomości24.pl
wyprzedziły nieznacznie Gazetę.pl w kategorii serwisów
ogólnotematycznych, Interia została liderem w aż trzech kategoriach, a
wiodące portale zdobyły czołowe pozycje w kategoriach biznes, sport,
motoryzacja, kultura i rozrywka. Serwisy branżowe zostały zaś oceniono
wysoko w specjalistycznych kategoriach takich jak Media i Marketing oraz
Komputery i Internet.
O pierwszych pozycjach w rankingu użyteczności zadecydowała między
innymi konsekwencja w projektowaniu serwisów, jakość nawigacji i
odnośników, sposób prezentacji treści oraz grafiki i multimediów.
Równorzędny wpływ na ocenę miały także kwestie funkcjonalności m.in.
jakości i typu udostępnianych opcji, poziomu interaktywności, możliwości
personalizacji treści czy sposobu jej prezentacji.
Badania Symetrii, choć potwierdziły wysokie oceny liderów polskiego
Internetu w kategoriach użyteczności i funkcjonalności, wskazały
jednocześnie, że przyjazność serwisu i wysoka jakość udostępnianych
narzędzi nie są zarezerwowane wyłącznie dla ponoszących znaczne nakłady
inwestycyjne największych serwisów i portali.
\”Tym bardziej warte uwagi wydają się wszelkie działania zmierzające do usprawnienia każdej, nawet małej witryny\”- podsumowuje Millo.
Pełna wersja raportu, zawierająca szerokie omówienie wyników, wskazówki
z zakresu użyteczności dostępna jest pod adresem: http://www.symetria.pl/raport.pdf
Raport wyników Megapanel PBI/Gemius za listopad dostępny jest pod adresem: http://serwis.magazynyinternetowe.pl/aktualnosci/2777
Źródło Symetria.pl (www.symetria.pl)