Firma Alcatel-Lucent poinformowała o wprowadzeniu usługi konsumenckiej tikitag. Usługa ta, wykorzystując innowacje stworzone w laboratoriach Bell Labs, umożliwia konsumentom uatrakcyjnienie przedmiotów codziennego użytku za pomocą połączenia ich z treścią online lub aplikacjami.
Do nawiązania tego połączenia usługa tikitag wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu (Near Field Communication – NFC) – nową wersję technologii RFID, która umożliwia łączenie urządzeń elektronicznych znajdujących się w niewielkiej odległości od siebie. W najbliższych latach można spodziewać się znacznego rozwoju rynku technologii NFC. Firma Strategy Analytics zajmująca się badaniem rynku, przewiduje, że w 2012 roku na świecie sprzedanych zostanie około 250 milionów telefonów z technologią NFC.
Usługa tikitag umożliwia uruchamianie aplikacji online przez zbliżenie urządzenia wyposażonego w technologię NFC, na przykład telefonu komórkowego, przedmiotu z wbudowanym układem elektronicznym NFC. Usługę tikitag™ wykorzystuje się na różne sposoby. Rodzice mogą użyć tikitag™ do połączenia zabawki dziecka z bajką online, w której ta zabawka występuje. Turysta odwiedzający galerię może przybliżyć telefon komórkowy z technologią NFC do obrazu i wyświetlić profil malarza z Wikipedii na ekranie telefonu.
Usługa tikitag będzie oferowana w wersji beta od 1 października za pośrednictwem sklepów internetowych. W skład pakietu wejdzie czytnik NFC z interfejsem USB, znaczniki elektroniczne, a także dostęp do strony społecznościowej, na której użytkownicy mogą udostępniać gotowe aplikacje tikitag oraz tworzyć nowe. Pierwsze dostępne aplikacje umożliwią powiązanie znaczników z adresami internetowymi lub albumami fotografii. Nastolatki będą mogły połączyć oznaczone zdjęcie z profilem w serwisie społecznościowym Netlog® lub sterować odtwarzaczem muzyki online tak, aby wykonywał odpowiednie czynności przypisane do obiektu ze znacznikiem tikitag.
Usługa tikitag charakteryzuje się elastycznym interfejsem API, który umożliwi innym firmom zastosowanie funkcji tikitag w swojej ofercie. Będą one mogły nie tylko promować swoje aplikacje na stronie internetowej usługi tikitag, lecz także rozszerzać istniejące aplikacje lub stworzyć nowe, umożliwiające interakcję z rzeczywistymi przedmiotami.
Technologia NFC wykorzystuje nadajniki RFID, które mogą być w łatwy sposób przyczepiane do praktycznie każdego przedmiotu. Aktywowane przez czytnik w urządzeniu mobilnym lub komputerze wysyłają sygnał identyfikacyjny.
Głównym elementem usługi tikitag jest serwer korelacji aplikacji (Application Correlation Server – ACS) zarządzający związkiem między znacznikiem NFC a odpowiadającą mu czynnością, która ma zostać podjęta. Jeśli urządzenie z technologią NFC (komputer PC, Mac lub telefon komórkowy) zostanie zbliżone do znacznika NFC, automatycznie połączy się z on serwerem ACS tikitag. Następnie serwer ACS skieruje to urządzenie z łączem internetowym do odpowiednich treści i aplikacji online.
Konsumenci mogą rozpocząć korzystanie z usługi tikitag od 1 października br., kupując zestaw startowy beta, który zawiera czytnik NFC, 10 znaczników NFC oraz dostęp do strony społecznościowej tikitag. Cena zestawu beta to 49,95 USD. Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.tikitag.com.