Połącz się z nami

Newsy

Skargi na zakupy w Internecie – wiele problemów pozostaje nierozwiązanych

Opublikowane

dnia

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich opublikowała szósty z kolei Raport „The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009”, prezentujący problemy, z jakimi najczęściej mają do czynienia konsumenci, dokonujący zakupów produktów i usług za granicą za pośrednictwem Internetu. Jak wynika z Raportu, aż 42% (2008 r.) i odpowiednio 55% (2009 r.) wszystkich skarg, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło handlu internetowego.

Twórcy Raportu wskazali 7 problemowych obszarów, które najczęściej powtarzały się w skargach konsumentów: dostawa (brak, opóźnienie), wadliwy/niezgodny z umową produkt lub usługa, warunki umowy, cena i płatności, kwestie rekompensaty/odszkodowania, techniki sprzedaży (np. nieuczciwe praktyki rynkowe), oszustwo. Trzy czołowe kategorie, czyli problemy z dostawą, produktem lub usługą oraz warunki umowy, stanowiły aż 84% (2008 r.) i 83% (2009 r.) liczby skarg, związanych z zakupami za pośrednictwem Internetu, które otrzymała Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Podobnie dane statystyczne pochodzą z 2007 r. (86%), co wskazuje, że kluczowe obszary problemowe wciąż pozostają niezmienione.

W Raporcie dokonano wnikliwej analizy skarg transgranicznych, czyli takich, w których konsumenci skarżą się na przedsiębiorców zagranicznych. Celem projektu było określenie natury prawnych i praktycznych problemów, jakie napotykają konsumenci i wskazanie obszarów wymagających naprawy tak, by zwiększyć zaufanie konsumentów do dokonywania zakupów w sieci.

Przypadek konsumencki:

Litewski konsument kupił telewizor we francuskim sklepie internetowym. Niestety, dostarczony towar okazał się być uszkodzony. Konsument kilkakrotnie próbował się skontaktować z francuskim przedsiębiorcą, ale jego starania nie przyniosły skutku. Po interwencji Europejskiego Centrum Konsumenckiego na Litwie we współpracy z jego francuskim odpowiednikiem, przedsiębiorca dostarczył konsumentowi nowy, sprawy telewizor.

To przykład jednej z wielu spraw, ilustrujących działalność Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.

Ze statystyk wynika, że skargi w większości przypadków dotyczyły następujących kategorii produktów oraz usług kupowanych przez Internet: bilety lotnicze, zakwaterowanie, wynajem samochodów, bilety (na mecze, koncerty), sprzęt elektroniczny, odzież, części samochodowe. Największa liczba skarg konsumenckich, wymagających interwencji Sieci ECC-Net w latach 2008-2009, dotyczyła przedsiębiorców zarejestrowanych na terenie Niemiec (37% w 2008 r. i 34% w 2009 r.). Wśród pozostałych firm, na które najczęściej skarżyli się konsumenci, najwięcej pochodziło z Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburga i Holandii.

Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii informacyjnych, Raport wskazuje także na kwestie związane z publikacją treści w Internecie, prezentowaniem cen oraz metodami płatności. Dane, zebrane w Raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, mają posłużyć dyskusji nad skuteczniejszym egzekwowaniem praw konsumentów, kupujących w sieci.

Opublikowany Raport “The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009” ma stanowić kolejny krok w podnoszeniu poziomu zaufania konsumentów względem dokonywania zakupów przez Internet na terenie Unii Europejskiej.

Pełna treść Raportu dostępna jest na stronie internetowej http://konsument.gov.pl/ w zakładce Aktualności.

Kontynuuj czytanie
Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Technologie

Minecraft z… obsługą ray-tracingu

Pozwala ona dodać głębi prostej oprawie graficznej.

Opublikowane

dnia

Kiedy Battlefield V został ogłoszony pierwszym tytułem wykorzystującym ray-tracing, wiele osób miało wątpliwości co do trafności tego ruchu – w końcu to sieciowa strzelanka, w której nie ma czasu na podziwianie widoków. Teraz nowa technologia trafi do jeszcze bardziej niespodziewanej gry…

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Xiaomi, Oppo i Vivo pracują nad systemem przesyłania plików

Ma ona działać podobnie do Apple AirDrop.

Opublikowane

dnia

Trzy popularne chińskie marki łączą siły. Ich wspólny projekt dotyczy nie hardware’u, ale nowych funkcji oprogramowania – producenci ogłosili, że na ich telefony już wkrótce trafi system pozwalający na bezpośredni transfer plików pomiędzy urządzeniami mobilnymi.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Kolejne opóźnienie Huawei Mate X

Sen o składanych smartfonach oddala się coraz bardziej.

Opublikowane

dnia

Z rozrzewnieniem wspominam nutkę ekscytacji, jaką na początku roku budziły we mnie doniesienia o składanych smartfonach. Technologia, choć intrygująca, okazała się niegotowa, a zapowiedziane urządzenia są coraz bardziej opóźniane.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

British Airways testuje rozrywkę VR podczas wybranych lotów

Opcja dostępna dla pasażerów pierwszej klasy.

Opublikowane

dnia

Wielogodzinne loty są męczące, o czym szczególnie dobrze wiedzą osoby bojące się latać. Linie lotnicze British Airways znalazły na to sposób – teraz pasażerowie lecący z Londynu do Nowego Jorku będą mogli odbyć podróż w wirtualnym świecie.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Apple prowadzi negocjacje ze Spotify

Powodem jest chęć integracji Spotify z Siri.

Opublikowane

dnia

Konflikt pomiędzy Apple i Spotify trwa już od wielu miesięcy ale nie przeszkadza to firmom w prowadzeniu rozmów biznesowych. Według nieoficjalnego raportu, Apple tak bardzo zależy na tym, żeby rozszerzyć umiejętności Siri o kolejne serwisy streamingowe, że rozpoczęło negocjacje ze swoim największym konkurentem.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie
Reklama

Popularne