Połącz się z nami

Newsy

Skargi na zakupy w Internecie – wiele problemów pozostaje nierozwiązanych

Opublikowane

dnia

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich opublikowała szósty z kolei Raport „The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009”, prezentujący problemy, z jakimi najczęściej mają do czynienia konsumenci, dokonujący zakupów produktów i usług za granicą za pośrednictwem Internetu. Jak wynika z Raportu, aż 42% (2008 r.) i odpowiednio 55% (2009 r.) wszystkich skarg, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło handlu internetowego.

Twórcy Raportu wskazali 7 problemowych obszarów, które najczęściej powtarzały się w skargach konsumentów: dostawa (brak, opóźnienie), wadliwy/niezgodny z umową produkt lub usługa, warunki umowy, cena i płatności, kwestie rekompensaty/odszkodowania, techniki sprzedaży (np. nieuczciwe praktyki rynkowe), oszustwo. Trzy czołowe kategorie, czyli problemy z dostawą, produktem lub usługą oraz warunki umowy, stanowiły aż 84% (2008 r.) i 83% (2009 r.) liczby skarg, związanych z zakupami za pośrednictwem Internetu, które otrzymała Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Podobnie dane statystyczne pochodzą z 2007 r. (86%), co wskazuje, że kluczowe obszary problemowe wciąż pozostają niezmienione.

W Raporcie dokonano wnikliwej analizy skarg transgranicznych, czyli takich, w których konsumenci skarżą się na przedsiębiorców zagranicznych. Celem projektu było określenie natury prawnych i praktycznych problemów, jakie napotykają konsumenci i wskazanie obszarów wymagających naprawy tak, by zwiększyć zaufanie konsumentów do dokonywania zakupów w sieci.

Przypadek konsumencki:

Litewski konsument kupił telewizor we francuskim sklepie internetowym. Niestety, dostarczony towar okazał się być uszkodzony. Konsument kilkakrotnie próbował się skontaktować z francuskim przedsiębiorcą, ale jego starania nie przyniosły skutku. Po interwencji Europejskiego Centrum Konsumenckiego na Litwie we współpracy z jego francuskim odpowiednikiem, przedsiębiorca dostarczył konsumentowi nowy, sprawy telewizor.

To przykład jednej z wielu spraw, ilustrujących działalność Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.

Ze statystyk wynika, że skargi w większości przypadków dotyczyły następujących kategorii produktów oraz usług kupowanych przez Internet: bilety lotnicze, zakwaterowanie, wynajem samochodów, bilety (na mecze, koncerty), sprzęt elektroniczny, odzież, części samochodowe. Największa liczba skarg konsumenckich, wymagających interwencji Sieci ECC-Net w latach 2008-2009, dotyczyła przedsiębiorców zarejestrowanych na terenie Niemiec (37% w 2008 r. i 34% w 2009 r.). Wśród pozostałych firm, na które najczęściej skarżyli się konsumenci, najwięcej pochodziło z Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburga i Holandii.

Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii informacyjnych, Raport wskazuje także na kwestie związane z publikacją treści w Internecie, prezentowaniem cen oraz metodami płatności. Dane, zebrane w Raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, mają posłużyć dyskusji nad skuteczniejszym egzekwowaniem praw konsumentów, kupujących w sieci.

Opublikowany Raport “The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009” ma stanowić kolejny krok w podnoszeniu poziomu zaufania konsumentów względem dokonywania zakupów przez Internet na terenie Unii Europejskiej.

Pełna treść Raportu dostępna jest na stronie internetowej http://konsument.gov.pl/ w zakładce Aktualności.

Kontynuuj czytanie
Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Technologie

Reedycja konsoli PC Engine Core Grafx od Konami

W wersjach na rynek amerykański, europejski i japoński.

Opublikowane

dnia

Niektóre konsole nie osiągnęły takiej popularności jak NES czy Sega Genesis, a przynajmniej nie w Europie. PC Engine, znane także jako TurboGrafx-16, było w późnych latach 80 prawdziwym hitem w Japonii, ale na zachodzie zdobyło stosunkowo niewielu fanów. Mimo tego Konami postanowiło wypuścić w świat jej odświeżoną wersję.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Mapy Google ze zgłaszaniem utrudnień drogowych

Kolejne funkcje dla społeczności w popularnej aplikacji.

Opublikowane

dnia

Wielu kierowców preferuje Yanosika i Waze od Map Google – te pierwsze aplikacje pozwalają uzyskiwać szybkie informacje na temat nagłych sytuacji drogowych. Funkcja zgłaszania utrudnień nareszcie trafiła także do polskiej wersji nawigacji od Google.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Nowości od Creative w strefie audio!

Coś dla sportowców i fanów dobrego dźwięku.

Opublikowane

dnia

przez

Creative wprowadza kolejne nowości na lato, nowy model słuchawek bezprzewodowych edycja specjalna Outlier Air Sports, niskobudżetowe słuchawki Outlier Active dla wszystkich aktywnych, odporny na warunki atmosferyczne głośnik Muvo Play, nowatorski zestaw głośnikowy 2.1 do komputera Pebble Plus.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

DJI RoboMaster S1 – bojowy robot edukacyjny

Uczy użytkowników podstaw programowania.

Opublikowane

dnia

Firma DJI jest znana przede wszystkim ze swoich dronów (a ostatnio także kamer sportowych), ale to nie jedyny obszar rynku technologicznego, na którym oznacza ona swoją obecność. Do sprzedaży trafił właśnie stworzony przez nią robot bojowy do nauki i zabawy.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Google pokazuje zapowiedź Pixela 4

Podwójny aparat na charakterystycznym, kwadratowym polu.

Opublikowane

dnia

Stare porzekadło mówi „jeśli nie możesz ich pokonać, przyłącz się do nich”. W odpowiedzi na pojawiające się wycieki i spekulacje Google postanowiło oficjalnie potwierdzić prace nad Pixelem 4 i opublikować jego pierwsze oficjalne zdjęcie.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie
Reklama

Popularne