26 kwietnia 1986 roku doszło do katastrofy w elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Na obszarze wokół elektrowni stworzono zamkniętą strefę ochroną. Teren ten stanowi arenę zmagań w nowej produkcji studia GSC Game World.
Kolejna eksplozja
Zgodnie z historią opowiedzianą przez twórców
gry w 2006 roku dochodzi do kolejnej eksplozji
w skażonej strefie. Promieniowanie sprawia,
że pojawiają się w niej anomalie, czyli miejsca
w których zakłócone zostają prawa fizyki. Zarówno
ludzie, jak i zwierzęta ulegają mutacjom
czyniącym z nich złowrogie bestie.
Strefa staje
się również obszarem, w którym występują cenne
artefakty zapewniające ich właścicielom dodatkowe
umiejętności. Pozyskiwaniem dobrze
skażonego obszaru zajmują się stalkerzy. Gracz
wciela się w postać jednego z nich. Na skutek
utraty pamięci nie wie dlaczego znalazł się
w Czarnobylu. Jest natomiast przekonany, że
musi zabić niejakiego Strieloka, sprawcę wszelkich
nieszczęść głównego bohatera.
Sztuka przetrwania
Arena zmagań to obszar o powierzchni 20 kilometrów
kwadratowych. W początkowym etapie
rozgrywki uzyskujemy dostęp do obrzeży skażonej
strefy, a w miarę rozwoju wydarzeń możemy
poruszać się po kolejnych sektorach usytuowanych
coraz bliżej reaktora (dystrybutor dostarcza
wraz z grą mapę strefy zwanej też Zoną).
Wykonywanie głównych zadań i wątków pobocznych
wymaga opanowania sztuki przetrwania
w strefie. Pobyt w niej naraża nas na zagrożenia
ze strony anomalii, zmutowanych zwierząt
i ludzi, a także dobrze uzbrojonych i wyszkolonych
żołnierzy blokujących dostęp do strefy.
Na szczególną uwagę zasługuje sposób w jaki
współpracują ze sobą zmutowane zwierzęta.
W pojedynkę często czują się słabe i uciekają, natomiast
tworząc grupy ochoczą atakują przeciwników.
Poziom zagrożenia zwiększa się w nocy,
kiedy widoczność jest ograniczona. Używając latarki
widzimy więcej, lecz jednocześnie możemy
stać się celem ataku. Z drugiej strony ciemności
sprawiają, że łatwiej jest atakować przeciwników
i znikać z ich pola widzenia. Warto też współpracować
z pozytywnie nastawionymi osobami
przebywającymi w Zonie, handlując
z nimi przedmiotami i uzyskując informacje.
Dostęp do notatek, mapy i kontaktów zapewnia
komputer PDA. Godne odnotowania jest
ponadto duże zróżnicowanie broni oraz dodatkowe
wyposażenia.
Tryb wieloosobowy
Za pośrednictwem sieci lokalnej lub szerokopasmowego
dostępu do internetu zmagania może
prowadzić jednocześnie do 32 graczy. Mogą oni
wzajemnie się zwalczać w trybie \”każdy na każdego\”.
Osoby preferujące współpracę skorzystają
z trybu gry drużynowej, w której jedna ekipa
jest wyposażona w broń pochodzącą z obszaru
byłego Związku Radzieckiego, a druga używa
sprzętu sił NATO.
Podział na drużyny obowiązuje
także w wariancie \”bitwa o artefakt\”, w którym
należy dostarczać artefakt do własnej bazy.
W czasie zmagań gracze gromadzą pieniądze
oraz zyskują coraz wyższą rangę w pięciostopniowej
hierarchii, zapewniając sobie dostęp do
lepszego sprzętu i uzbrojenia.
Rozgrywka w mrocznym klimacie
Prezentowana pozycja zwraca na siebie uwagę
przede wszystkim za sprawą mrocznego klimatu.
Jest ona odbierana w sposób szczególny przez
osoby pamiętające wydarzenia z 1986 roku. Stanowi
efektowne połączenie elementów typowych
dla strzelaniny z widokiem z perspektywy pierwszej
osoby i gier typu RPG, w których nacisk jest
położony na rozwój postaci.
Jej poważnym atutem
jest nie tylko efektowny teren zmagań, wzorowany
na rzeczywistym otoczeniu elektrowni
w Czarnobylu, lecz również sposób w jaki zachowują
się jego mieszkańcy. Wszystko to sprawia,
że mimo pewnych uchybień technicznych i sporych
wymagań sprzętowych warto sięgnąć po
tę pozycję.
Informacje
CD Projekt http://www.gram.pl Cena: 99,90 zł |