Aż 21 procent Amerykanów nudzi się w pracy. W ankiecie przeprowadzonej przez serwis salary.com nuda znalazła się na czwartym miejscu wśród powodów zmiany pracy. Amerykanie, podobnie jak Polacy, zmieniają jednak pracę głównie z powodów finansowych.
Z badań przeprowadzonych w Polsce przez Advisory Group TEST HR wynika, że dla 45 procent respondentów poszukiwanie lepszego wynagrodzenia było głównym czynnikiem, który motywował do zmiany pracy.
Na dalszych miejscach znalazły się: chęć wyjazdu za granicę (23,44 procent), a zaraz potem powody osobiste (18,55 procent). Złe relacje z przełożonymi, nadmiar obowiązków oraz złe warunki pracy znalazły się na końcu listy powodów, które skłaniają Polaków do zmiany zajęcia.
Niestety w badaniach prowadzonych w Polsce nie pytano o to czy nuda jest wystarczającym powodem do zmiany pracy. Faktem jest natomiast, że ten stan ducha dopada wiele osób, choć z różnym natężeniem. Praca nie sprawia im satysfakcji, więc nudzą się, surfują po Internecie i szukają tam nowego zajęcia.
Nudzący się pracownicy to także straty dla firm, które płacą za nieprzepracowane godziny. Ponadto osoba, która demonstruje swoje znudzenie, demotywuje pozostałych pracowników. \”Przyczyn znużenia może być kilka. Jedna z nich to nieumiejętne gospodarowanie czasem, przyzwyczajenie do działania pod presją czasu i odkładanie obowiązków na później. Zazwyczaj nuda jest jednak oznaką złego dopasowania obowiązków do umiejętności i kwalifikacji zatrudnionego, które są znacznie wyższe lub niższe w stosunku do oczekiwań. W obydwu przypadkach pracownik ucieka od realizacji zadań, niejednokrotnie w nudę\” – mówi Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.
Jednym z przejawów nudy powszechnie obserwowanym wśród pracowników biurowych jest tzw. \”cyberlenistwo\”. Polega ono na przeglądaniu stron internetowych, rozmowach za pośrednictwem komunikatorów itp. Według agencji Reuters 60 procent amerykańskich pracowników traci na \”surfowanie\” w sieci nawet do 1,5 godz. dziennie. W badaniach przeprowadzonych w Polsce przez firmę Gemius S.A, do \”ceberlenistwa\” przyznaje się 93 procent pracowników, ale tylko 24 procent z nich uważa to za niewłaściwe. Wystarczy też wpisać \”nuda\” w wyszukiwarkę i po chwili zobaczymy, jak wiele przejawów ma to zjawisko. Liczba odnośników sięga milionów. Nuda zawsze jest sygnałem, że praca nie dostarcza nam tego, czego od niej oczekiwaliśmy.