W tym roku zima, zgodnie z tradycją, zaskoczy drogowców ale czy po raz kolejny także kurierów, listonoszy i być może samego Mikołaja? Polacy od lat masowo kupują na krótko przed świętami prezenty w sklepach i na aukcjach internetowych, a kurierzy i poczta zmagają się realizacją rosnącej z roku na rok liczby zleceń.
To zjawisko określane jest już przez firmy wysyłkowe mianem „szczytu paczkowego”. „Przed nami okres świąteczny i związane z tym wzmożone zainteresowanie zakupami przez Internet” – mówi Grzegorz Urban z UPS Polska. „W 2008 roku szczyt rozpoczął się już w listopadzie. Co roku jest to najbardziej wymagający czas, nie tylko dla platform aukcyjnych, takich jak Allegro, i całego handlu internetowego, ale i dla nas – dostawców prezentów. W tym okresie liczba obsługiwanych przez nas przesyłek wzrasta o kilkadziesiąt procent. Przypominamy o tym naszym klientom i doradzamy, aby zamawiali wcześniej przesyłki, ponieważ ruch przed świętami jest zawsze wzmożony. Jak co roku starannie przygotowujemy się do szczytu wdrażając specjalne procedury, które umożliwiają nam bezproblemową obsługę zwiększonego wolumenu przesyłek”– dodaje Urban.
Dla większości Polaków zakupy przedświąteczne to nerwowe poszukiwanie idealnego podarunku w zatłoczonych sklepach. Rośnie też ruch w handlu internetowym a z danych zebranych Allegro wynika, że liczba zapytań dla słowa prezent w okresie między listopadem i grudniem wzrosła aż o 600 proc.
„Pierwszy tydzień grudnia to już ostateczny termin na zakup prezentów i spokojne oczekiwanie na przesyłkę. Później, jeśli chcemy zdążyć z prezentami pod choinkę, najlepiej kupować je za pośrednictwem Internet, ale z odbiorem w miejscu zamieszkania. Unikniemy problemów pocztą lub kurierami” – radzi Patryk Tryzubiak, Rzecznik Grupy Allegro.
Zakupy w Internecie są tańsze średnio o 20 proc. od tych, które robimy w tradycyjnych sklepach. Tak wynika z raportu przygotowanego przez polską platformę aukcyjną Allegro przy współpracy
z Ceneo.pl, Cokupić oraz firmę Estymator dla akcji alleMIASTO. Zestawiono w nim ceny 3600 produktów w 16 kategoriach z 48 sklepów w 5 największych miastach Polski. Następnie, porównano je z najniższymi cenami ich odpowiedników w serwisie Allegro i w innych sklepach internetowych przy pomocy internetowej porównywarki cen Ceneo.pl.
Raport Allegro wykazał, że komputery, telefony komórkowe i akcesoria do nich są tańsze o średnio 20 proc. W kategorii „Zdrowie i uroda” ceny kosmetyków są średnio niższe o 32 proc., w kategorii „Dla Dziecka” zabawki można kupić o 25. proc taniej. Zakup filmów i sprzętu RTV i AGD w Allegro może dać średnio 22 procentową oszczędność. „W niektórych przypadkach różnice cen są spektakularne. Za laptop w Internecie zapłacimy średnio o 705 zł mniej, a za dobrej klasy lustrzankę cyfrową – o 662 zł, natomiast kupując telewizor można zaoszczędzić nawet 574 zł” – mówi Tryzubiak.
Podobne wyniki przyniosły ubiegłoroczne badania instytutu MillwardBrown SMG/KRC. Wynikało
z nich, że ceny elektroniki użytkowej sprzedawanej w sklepach internetowych są średnio o 12 proc. niższe od cen produktów oferowanych w tradycyjnych sklepach.
Jak dużo można zaoszczędzić kupując za pośrednictwem Internetu pokazały też wyniki konkursu alleMIASTO, w którym brali udział mieszkańcy 17 miast w rozmiarze M (od 90 do 130 tysięcy mieszkańców). W sumie przez dwa miesiące zaoszczędzili prawie 9 milionów złotych na zakupach w największej polskie platformie internetowej Allegro. Najchętniej kupowali te kategorie produktów, które są też najczęściej wybierane na prezenty, a więc kosmetyki, odzież, wyroby jubilerskie, komputery przenośne oraz aparaty cyfrowe.