Ważną segmentem ruchu internetowego dla każdego właściciela witryny jest ruch organiczny z wyszukiwarki Google. W tej sytuacji ważne jest aby dbać o obecność witryny w wynikach wyszukiwania i eliminować wszystkie mankamenty związane z jej indeksowaniem.
Przy identyfikacji problemów związanych z obecnością witryny w wynikach wyszukiwania Google bardzo przydają się Narzędzia dla webmasterów, darmowe narzędzie od Google.
Błędy indeksowania
Jedną z najważniejszych sekcji w obrębie tego narzędzia jest sekcja Błędy indeksowania, która pokazuje te podstrony naszego serwisu, z których indeksowaniem miał problem robot Google. Szczególnie cenna jest informacja o tych podstronach naszego serwisu, do których robot znalazł linki w Internecie, a które nie istnieją na naszej stronie internetowej.
Narzędzie pokazuje na jakich stronach internetowych znajdują się nieprawidłowe link do naszego serwisu. Mając taką wiedzę możemy skontaktować się z właścicielem serwisu, na którym jest nieprawidłowy link bądź też stworzyć stałe przekierowanie na serwerze z nieprawidłowego linku na poprawny.
Funkcjonalność tę można odnaleźć w Narzędziach dla Webmasterów w: Diagnostyka – > Błędy indeksowania.
Zapytania najczęściej powodujące wyszukanie
W sekcji tej możemy sprawdzić, na jakie zapytania użytkowników wyszukiwarki Google nasza witryna najczęściej się pojawia i które z tych zapytań generują największy odsetek wizyt na witrynie. Dane te są o tyle ważne, że nie zawsze te zapytania, na które najczęściej pojawia się nasza witryna w wynikach wyszukiwania, generują największy ruch z wyszukiwarek dla naszej witryny.
Może się zdarzyć, że linki do naszej witryny dość często pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google, jednak są rzadko przez nich klikane ze względu na słaby i niewiele mówiący opis w wynikach wyszukiwania.
Dane te pomagają nam również w ustawianiu priorytetów dla pozycjonowania witryny. Analiza danych narzędzia może bowiem pokazać, że wysoka pozycja naszej witryny nawet na bardzo konkurencyjne i wartościowe słowo kluczowe przynosi jej tylko niewielkie korzyści (użytkownicy wybierają witryny konkurencji pomimo tego, że są one niżej od naszej w wynikach wyszukiwania).
Funkcjonalność tę można odnaleźć w Narzędziach dla Webmasterów w: Twoja witryna w sieci– > Zapytania najczęściej powodujące wyszukanie
HTML – sugestie
Narzędzia dla webmasterów pozwalają również na szybką oceną jakości tytułów i metatagów na poszczególnych podstronach naszego serwisu internetowego. Jak wiadomo unikalne dla poszczególnych podstron i prawidłowe znaczniki Title, metatagi są ważną kwestią przy prawidłowej i szybkiej indeksacji treści witryny.
W sekcji Diagnostyka -> HTML sugestie narzędzie listuje te podstrony, na których znaczniki title i metatagi są zbyt krótkie, zbyt długie lub zduplikowane.
Linki do Twojej witryny
Promując nasz serwis w Google staramy się, aby jak najwięcej witryn umieściło link do niego. Każdy taki link jest swego rodzaju głosem na naszą witrynę, co pozytywnie wpływa na jej pozycje w wynikach wyszukiwania Google.
W tym przypadku bardzo przydają się Narzędzia dla webmasterów, które w sekcji Twoja witryna w sieci -> Linki do Twojej witryny pokazuje te witryny, które umieściły linki do naszego serwisu.
Poprzez narzędzia możemy badać, które treści na naszej witrynie zdobywają najwięcej uznania w Internecie. W ten sposób możemy modyfikować naszą strategię pozyskiwania linków dla witryny.
Statystyki indeksowania
Podstawą indeksowania witryny przez Google jest jej odwiedzanie przez roboty Google. To, jak często te roboty odwiedzają naszą witrynę, ile treści indeksują i czy nie mają problemów z indeksowaniem tej treści z uwagi na zbyt wolne ładowanie się witryny można również sprawdzić w Narzędziach dla webmasterów w sekcji Diagnostyka -> Statystyki indeksowania.
Linki witryn
Coraz więcej witryn internetowych otrzymuje tzw. linki witryn w wynikach wyszukiwania. Linki te są jednak generowane automatycznie, poprzez co nieraz mogą powstać linki do tych podstron naszego serwisu, na których nam nie bardzo zależy.
Sekcja Konfiguracja witryny-> Linki witryny umożliwia zablokowanie niechcianych linków witryn.
Usuń adresy URL
Niekiedy zdarza się, że wyszukiwarka Google zaindeksuje treści, których nie chcemy rozpowszechniać w Internecie lub też takie, które powodują duplikowanie treści naszej strony w wyszukiwarce. W tej sytuacji poprzez narzędzie Konfiguracja witryny -> Dostęp dla robotów ->Usuń adres URL możemy prosto i stosunkowo szybko usunąć takie podstrony z indeksu wyszukiwarki.
Aby usunąć określony podstrony naszej witryny z indeksu Google należy najpierw bądź to usunąć je z naszej witryny (kod błędu 404 lub 410) bądź też zablokować robotom indeksującym dostęp do nich (w pliku robots.txt lub za pomocą metatagu noindex), a następnie dodać te adresy URL do narzędzia.
Mapa witryny
Narzędzia dla Webmasterów pozwalają na dodawanie mapy witryny strony internetowej, co w wielu przypadkach może ułatwić jej indeksowanie. Po dodaniu mapy witryny widać dokładne informacje na temat jej wykorzystania, błędów w jej pobieraniu czy ilości zindeksowanych podstron, które są zawarte w mapie witryny.
Jak założyć konto Narzędzi dla Webmasterów?
Aby założyć konto Narzędzi dla webmasterów dla swojej witryny należy:
- utworzyć konto Narzędzi dla Webmasterów;
- zalogować się na konto Narzędzi Google dla webmasterów na swoim koncie Google;
- dodać swoją witrynę do Narzędzi dla Webmasterów;
- potwierdzić jej własność według wskazówek w Centrum Pomocy .
Podsumowanie
Narzędzia dla webmasterów pozwalają na szybką identyfikację problemów związanych z indeksowaniem treści naszej witryny przez wyszukiwarkę Google. Analiza danych z tego narzędzia może znacznie zwiększyć efektywność naszej promocji witryny w wynikach wyszukiwania. Poprzez nią możemy też skupiać się na promowaniu tych części witryny, które najbardziej odpowiadają naszym użytkownikom i potencjalnym klientom.