Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Newsy

Jak zbudowano miniclip.com

Miniclip to jeden z największych serwisów gier online, mogący pochwalić się 30 milionami użytkowników miesięcznie. Robert Small, jego założyciel, opowiada o tworzeniu serwisu, w którym 98% użytkowników dysponuje łączem szerokopasmowym.

Czym jest Miniclip i jak doszło do jego
utworzenia?

Firma została założona w 2001 roku, gdy wraz
z partnerem biznesowym wpadliśmy na pomysł
utworzenia serwisu online oferującego rozrywkę
wysokiej jakości, mogącego rywalizować z treściami
offline takich marek jak MTV, Disney, Warner
Bros. Zdawaliśmy sobie sprawę, ze ludzie są coraz
bardziej zajęci, rośnie dostęp do szerokopasmowego
internetu i pojawi się potrzeba korzystania
z łatwo dostępnego systemu dostarczającego rozrywkę
na zadanie.

Początkowo zajęliśmy się opracowywaniem tematycznych
gier i animacji, w których wykorzystywaliśmy
postaci z życia politycznego, np. George’a
Busha i Tony’ego Blaira. W takie gry jak Bush
Shoot-Out, Dancing Bush i Bush Aerobics grały setki
milionów graczy – dzięki temu upowszechniali markę
Miniclip na całym świecie. W miarę jak w naszym
serwisie pojawiała się większa liczba bardziej zróżnicowanych
graczy, dodawaliśmy więcej gier.

Inna strategia, która stosowaliśmy w początkowym
okresie, było dostarczenie webmasterom pakietów
gier wysokiej jakości, tak by mogli umieszczać
je na swoich stronach. Ta strategia okazała
się sukcesem, gdyż nasze gry były obecne na
większej liczbie stron niż jakiekolwiek inne.

  • Główna nawigacja
    Gracze mogą przeglądać najbardziej
    popularne gatunki
    gier z poziomu głównego
    paska nawigacyjnego, jak też
    powrócić do głównego menu
    za pomocą jednego kliknięcia
    przycisku. Ten obszar,
    umieszczony poniżej banera
    Micilip, jest widoczny przez
    cały czas.
  • Najnowsze gry
    Okno z najnowszymi grami
    umieszczono w górnym lewym
    rogu. Znajdziemy tu
    największe na stronie zrzuty
    ekranu, tak więc gracze łatwo
    dowiadują się, co nowego
    pojawiło się w serwisie.

  • Wybór gatunku
    Najpopularniejsze gatunki
    gier umieszczono poniżej
    sekcji z najnowszymi grami.
    Dokładniejsze informacje
    o grach można znaleźć
    w każdej sekcji.
  • Wyszukiwanie gier
    Miniclip zawiera setki gier,
    w które można grać online,
    tak więc obecnooeć przyzwoitej
    wyszukiwarki jest bardzo
    ważną kwestią. Tutaj użytkownicy
    mogą przeszukiwać
    za pomocą rozwijalnego menu
    lub po prostu wpisywać
    terminy w drugim polu.

Co ostatnio dodaliście do serwisu
i dlaczego?

Miniclip wystartował jako serwis z grami online,
a liczba naszych odbiorców stale rosła. Zważywszy
na fakt, ze 98% z nich korzysta z łącza szerokopasmowego,
mogliśmy dodać nowe kanały rozrywkowe,
wśród których znalazł się kanał z kreskówkami.
Nasze nowe kanały zdobyły popularność u graczy
korzystających z serwisu.

Bardzo zachęcające były
liczby mówiące o ruchu do naszego serwisu. Opracowaliśmy
także serwis w wersjach językowych:
włoskiej, portugalskiej, koreańskiej i chińskiej, co
było uzupełnieniem wersji hiszpańskiej, francuskiej
i niemieckiej, które wprowadzono przy okazji powtórnego
uruchomienia serwisu w roku 2006.

Kim sa użytkownicy?

Najwięcej użytkowników mamy wśród osób młodych,
miedzy 13 i 18 rokiem życia, chociaż szeroki
wachlarz oferowanych gier oznacza, ze mamy użytkowników
we wszystkich przedziałach wiekowych,
od 13 do 80 roku życia.

Okazało się, ze nasze puzzle
i gry edukacyjne przyciągają trochę starszych użytkowników,
niż gry akcji i gry przygodowe. Użytkownicy,
którzy korzystają z naszego serwisu są gadatliwi,
stale polecają gry swoim przyjaciołom, korzystają
z komunikatorów, SMS-ów, e-maili oraz prowadza
blogi. Dzięki temu nasza baza użytkowników
rosła w sposób naturalny, bez kosztów reklamy.

Jakie czynniki miały wpływ na projekt
serwisu?

W lipcu 2006 r. ponownie wystartowaliśmy z naszym
serwisem. Został zbudowany na nowo,
a główny nacisk położyliśmy na to, by był prosty
w nawigacji i bardziej intuicyjny w użyciu. Wiele
wprowadzonych poprawek to efekt uwag użytkowników.

Główne funkcje nowego serwisu to
wyszukiwanie gier, lista ulubionych gier, lista gier,
które zostały dodane ostatnio, najchętniej grane
gry, bardziej szczegółowy FAQ, kanały RSS oraz
opcjonalna lista całych gier na każdej stronie.
Tak jak życzyli sobie tego nasi użytkownicy rekomendujący
gry swoim znajomym, dodaliśmy
trzy różne metody dzielenia się grami: poprzez email,
za pośrednictwem komunikatorów oraz za
pośrednictwem kopiowania i wklejania do blogów
i na strony WWW.

Na przeobrażenie serwisu miał wpływ jeszcze
jeden czynnik: pragnienie zaoferowania rozszerzonego
środowiska reklamodawcom. Opracowaliśmy
nowy, innowacyjny zestaw formatów
reklamowych.

Z jakich narzędzi skorzystano przy
budowie serwisu?

Nowy serwis ma swój własny system zarządzania
treścią. PHP umożliwia nam łatwe przenoszenie
treści w obrębie serwisu, dodawanie nowych
gier oraz optymalizowanie wydajności. Znacząca
większość naszych gier i animacji została wykonana
we slashu i Sochockie.

Jak wyglądał proces projektowania?

Celem, który chcieliśmy osiągnąć podczas przebudowy
serwisu, było poprawienie doświadczenia
użytkowników i pomoc w jak najszybszym
docieraniu do tego, co ich interesuje. Pierwszym
etapem procesu przebudowy było dokładne
określenie zawartości, która chcieliśmy umieścić
w nowym wcieleniu serwisu.

Gdy już to określiliśmy,
skonsultowaliśmy się z użytkownikami, by
poznać ich wyobrażenia o usługach i funkcjach,
które widzieliby w serwisie. Na tym etapie prowadziliśmy
także rozmowy z reklamodawcami,
by ustalić jakie formaty reklamy preferują.
Szkicowaliśmy rożne koncepcje wyglądu witryny
i dyskutowaliśmy je. Wreszcie wybraliśmy nowe
funkcje wraz ze sposobami nawigowania, które
zostały zespolone w jednym projekcie.

Przeprowadziliśmy tez testy użyteczności projektu, który został
zmodyfikowany i zoptymalizowany przed podjęciem
decyzji o ostatecznym kształcie layoutu. Finałowym
etapem tego procesu było zbudowanie i zakodowanie
szablonów oraz załadowanie ich do
systemu zarządzania treścią, za pomocą którego
zostały umieszczone we wszystkich grach.
Rynek treści online jest zatłoczony.

Jak sobie z tym poradzicie?

Mamy kilka świetnych projektów, które mamy
nadzieje staną się popularne na masowa skale,
jak to miało miejsce przez ostatnich piec lat. Miniclip
jest unikatowy w stosunku do innych dostawców
treści w tym znaczeniu, ze oferowana
przez nas zawartość jest interaktywna i ekscytująca
w porównaniu z typowymi pasywnymi i utrzymanymi
w starym stylu wideo oraz newsami.

Pamiętać należy tez, ze połowa użytkowników
w Stanach Zjednoczonych nadal korzysta z wolnych
łączy i nie jest w stanie korzystać z naszego
serwisu. W miarę upowszechniania się łączy szerokopasmowych
w USA i innych krajach znacząco
wzrośnie baza naszych użytkowników.

Szczegóły techniczne

Przygotowaliśmy w pełni redundancyjny sieciowy klaster
zbudowany przy wykorzystaniu najnowszej open source’owej
technologii, z wykorzystaniem Linuksa, MySQL oraz
Apache’a. System został specjalnie przygotowany na tłok
panujący w sieci (jest w stanie udostępniać duże porcje danych
w krótkim czasie). Przykładowo, gdy promujemy
w sieci nową grę w naszym newsletterze, to przyciąga duży
ruch i powoduje przesyłanie dużej liczby danych. Miniclip
jest jednym z największych na świecie konsumentów pasma.
Obecnie nasza infrastruktura wspiera 30 milionów unikatowych
użytkowników miesięcznie i ma rezerwy, by
obsłużyć jeszcze więcej.

Może cię też zainteresować

Newsy

W czasach, gdy popularność mierzona jest za pośrednictwem mediów społecznościowych, niektórzy z muzyków decydują się na jej kupno, by zwiększyć swoje szanse w konkurencji z większymi wytwórniami.

Newsy

Po ujawnieniu zmian, jakie objęły News Feed, Facebook zdecydował się ujawnić nowe ulepszenia w zakresie serwisowej Osi Czasu.

Newsy

Każdy z nas w mniej lub bardziej intensywny sposób korzysta z serwisów społecznościowych. Co jednak z osobami, których nie ma już na tym świecie?

Newsy

Najnowsza wersja serwisu Myspace wreszcie została udostępniona dla ogółu użytkowników.