Połącz się z nami

Internet Maker

Jak zbudowano Selfridges.com

W listopadzie 2005 ponownie otwarto stronę sklepu z ekskluzywnymi wyrobami Selfridges.com, którą zaprojektowano w 2002 roku. Spójrzmy na nowe oblicze serwisu Selfridges.com.

Selfridges.com (http://www.selfridges.com) to przede wszystkim marketingowe narzędzie dla czterech sklepów Selfridges, znajdujących się w Londynie, Manchesterze Exchange, Birmingham i Manchesterze Trafford, które zarabia na sprzedaży voucherów prezentowych. Także większość podań o pracę trafia do firmy właśnie poprzez stronę internetową.

Przez ostatnie trzy lata stale rosła rola Selfridges.com, jako pośrednika w docieraniu z informacją do klientów. Celem odnowionego serwisu jest lepsze wyjście naprzeciw potrzebom klientów poprzez skupienie się na oddawaniu tego, co dzieje się w realnym świecie, lepszym poziomie edytorskim oraz prezentacji bogatej firmowej oferty z modą.

Sekcje stylizowane na magazyn mody obejmują stale uaktualniany i rozwijany dział polecający to, co w modzie jest teraz obowiązkowe, ekskluzywne oferty oraz informacje o 1000 marek dostępnych w sklepach Selfridges.

Selfridges.com z bliska

  • Wtórna nawigacja grupuje elementy w proste do przeglądania kategorie. Gdy naprowadzimy kursor myszki na ponumerowane ikony, wyświetla się odpowiedni tytuł artykułu. Kliknięcie przenosi do strony z produktem.
  • Główną nawigację Selfridges przygotowano w kolorze aktualnej promocji. Gdy kursor znajdzie się na logo, pojawią się dwa paski nawigacyjne z linkami prowadzącymi do różnych sekcji strony głównej.
  • Produkt klienta. Wielu z prezentowanych produktów nie można znaleźć nigdzie indziej. Stąd duże zdjęcia, umożliwiające klientom ich dokładne obejrzenie. Są one wysokiej jakości, co ma wywołać wrażenie przeglądania ilustrowanego magazynu.

  • Znajdź więcej. Tuż pod zdjęciem produktu przedstawiono kilka prostych opcji, umożliwiających wydrukowanie strony, wysłanie jej adresu do znajomego, oraz przycisk \”More About this Brand\”, którego kliknięcie pozwala uzyskać bardziej szczegółowe informacje o produkcie.
  • Opis produktu. Szczegółowa informacja o produkcie obejmuje dział, nazwę, krótki opis, cenę i dostępność. Kliknięcie nazwy sklepu uwidacznia plan parteru sklepu, pokazując, gdzie dany produkt się znajduje.

Świadomość mody

W marcu 2004 wśród gości naszego serwisu i osób, które założyły u nas konta e-mailowe przeprowadziliśmy ankietę. Okazała się wielkim sukcesem. Otrzymaliśmy przytłaczającą liczbę odpowiedzi – siedem tysięcy w ciągu siedmiu dni.

Osoby, które wzięły w niej udział chciałyby zobaczyć serwis, który lepiej odzwierciedla energię i ekskluzywność marki Selfridge. Ich zdaniem, na stronach powinno się też pojawić więcej naszych produktów, powinniśmy też zamieszczać rekomendacje produktów, których nie wypada nie kupić w danym sezonie. W serwisie powinni być obecni wybrani projektanci mody.

Naszym pragnieniem było udostępnienie klientom kalendarza z wpisanymi datami organizowanych przez Selfridges wydarzeń. Selfridges od zawsze podsuwało klientom nowe pomysły i zachęcało do eksperymentów. Przeniesienie tego online było bardzo ważne, chociażby ze względu na to, by nowe wcielenie serwisu wyróżniało się na tle konkurencji, zarówno tej online, jak i offline.

Projekt i techniczne rozwiązania musiały też charakteryzować się elastycznością, pozwalającą wprowadzać zmiany wyglądu strony, adekwatne do prowadzonych w trakcie roku promocji w naszych sklepach.

Zdecydowaliśmy się skorzystać z usług interaktywnej agencji AllofUs (http://www.allofus.org), która zajęła się kreatywnym aspektem projektu, natomiast DesignUK (http://www.designuk.com) powierzyliśmy zagadnienia techniczne.

AllofUs zaimponowała nam poprzednim projektem dla Sony Aiwa oraz sposobem prezentacji produktów dla Thomasa Pinka i Coco de Mer. Pakiet Lava firmy DesignUk zwrócił naszą uwagę tym, że w jednym zestawie udostępniał zarządzanie treścią i optymalizacją. Oferował też marketing za pośrednictwem poczty elektronicznej, narzędzia do analizy serwisu oraz optymalizację wyszukiwarki.

Styl projektanta

Zdecydowaliśmy, że w gusta naszych świadomych stylów klientów najlepiej trafi forma ilustrowanego magazynu z modą. Wykorzystując często spotykane w tego rodzaju publikacjach kategorie produktów, które trzeba mieć, byliśmy w stanie przekazać najnowsze informacje o naszych kluczowych produktach.

Serwis wyróżnił Ruby Warrington, stylista i dziennikarz piszący o modzie (współpracownik magazynów Nylon, Dazed & Confused, Glamour i Marmalade).

Styl i układ magazynu obecny jest w połowie projektu, umożliwiając nam elastyczność w zastosowaniu różnych promocyjnych stylów zaprojektowanych w naszym firmowym 2D Studio.

Pozostała połowa strony operuje bardziej firmowymi motywami – zaprojektowanym w Selfridges znakiem handlowym w żółto-czarnym kolorze. Ta część strony skupia się bardziej na poszczególnych sklepach i informacjach, które mogą pomóc klientom.

Funkcje zakupów

Jednym z najistotniejszych elementów Selfridges.com są znane marki i katalog usług. Dzięki niemu klienci mogą wyszukiwać nasze produkty i usługi, kierując się marką, sklepem lub działem. Dzięki katalogowi można fizycznie zlokalizować każdy z naszych produktów w konkretnym sklepie, z wykorzystaniem planów pięter sklepów.

Bardzo ważne okazało się podkreślenie różnic między poszczególnymi sklepami zlokalizowanymi w różnych miejscach Wielkiej Brytanii. Odwiedza je zróżnicowana klientela, stąd konieczność, by wyświetlane były jedynie informacje dotyczące danego sklepu.

Wybierając któreś z miejsc z paska menu, można wywołać newsy dotyczące aktualnych wydarzeń i promocji prowadzonych w konkretnym sklepie, jak też informacje o ekskluzywnych ofertach dostępnych jedynie w konkretnym sklepie, nadając stronie trochę lokalny charakter.

Serwis umożliwia nam znalezienie informacji na temat naszych klientów i efektywniejsze komunikowanie się z nimi poprzez zachęcanie do rejestracji. Dzięki niej możemy otrzymywać comiesięczne newslettery.

Informacje dotyczące oferowanych produktów i wydarzeń są przystosowane do klientów pogrupowanych według sklepów, miejsca zamieszkania, płci, i – czasami – wieku. Serwis zachęca klientów do dzielenia się informacjami ze swoimi znajomymi za pośrednictwem funkcji \”Send to a Friend\”. Mogą oni wysłać e-maila z informacjami o produkcie do znajomych. To sprawdzony sposób na zwiększenie ruchu na stronie.

W serwisie można zakupić vouchery prezentowe Selfridges poprzez zewnętrzne odnośniki do strony Selfridges (zarządza nimi z zewnątrz Voucher Express). Wewnętrzny serwis informuje o wakatach w Selfridges i umożliwia potencjalnym kandydatom aplikować online.

Serwis uruchomiono w listopadzie 2005 r., tak by zbiegło się to z kampanią związaną ze świętami Bożego Narodzenia.

Szczegóły techniczne

  • Selfridges.com odwiedza miesięcznie 150 tys. użytkowników. Strona jest hostowana na dwóch serwerach z Windows 2003, serwerem sieciowym z IIS, Cold Fusion Enterprise i Xmail oraz serwerem bazy danych z Microsoft SQL Server.
  • Stronę zaprojektowano we flashu i HTML-u. Kontroluje je system zarządzania treścią Lava firmy DesignUK. Zbudowano go w Cold Fusion z wykorzystaniem bramki Flash Remoting, umożliwiającej komunikację z filmami we flashu. Zarządzanie e-mailami powierzono programowi LavaMail, aplikacji Java pracującej na komponencie JRUN CF Eterprise. Statystyk dostarcza WebTrends, zbierający dane z obydwu typów stron.

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!