Jedna z najbardziej znanych polskich marek internetowych powstała oficjalnie 15 sierpnia 2000 r. – to właśnie w tym dniu rozpoczyna działalność Gadu-Gadu – pierwszy polski komunikator internetowy.
Nikt wówczas nie przypuszczał, że GG spotka się z tak szerokim zainteresowaniem użytkowników sieci. Już w pierwszym dniu startu komunikatora zarejestrowało się ponad 10 tys. osób, a po roku liczba ta przekroczyła już 250 tys. Znajomi zaczęli polecać sobie wzajemnie program do pogawędek, który stał się bezpłatną alternatywą dla np. komórek. Gadu-Gadu oferowało ponadto wysyłanie bezpłatnych SMS-ów. – Wbrew powszechnym opiniom, GG nie było pierwszym komunikatorem w Polsce, musiało już sprostać obecnej konkurencji zagranicznych aplikacji. Dzięki prostej instalacji, obsłudze, polskiemu menu oraz małej objętości pliku – Gadu-Gadu szturmem zaczęło zdobywać serca polskich internautów, będąc do dzisiaj liderem, co więcej doczekując się naśladowników nawet w… Japonii – mówi Piotr Pokrzywa z Zarządu GG Network, który współtworzy GG od samego początku.
– Od momentu powstania GG, rozmowy przez komunikator stały się stałym punktem każdego dnia internautów, a instalacja „słoneczka” jest jedną z pierwszych czynności wykonywanych przez świeżych nabywców komputera i podłączeniu go do Internetu – mówi Krzysztof Szalwa z Zarządu GG Network, również będący w GG od początku jego powstania.
Społeczności i statystyki
Obecnie z komunikatorów internetowych korzysta prawie 80% użytkowników Internetu w Polsce (badanie Diagnoza Społeczna 2009). Z czego większość osób korzysta regularnie – co czwarty Polak korzysta z komunikatora przynajmniej raz w tygodniu. Zdecydowana większość z tych osób korzysta z Gadu-Gadu.
Statystyki Gadu-Gadupokazują, że już ponad 8 mln numerów GG użytkowników aktywnie komunikuje się przez Gadu-Gadu, a ponad 10 mln numerów loguje się w ciągu miesiąca, ponad 5 mln dziennie i ponad 3,5-4mln użytkowników komunikuje się codziennie z innymi. Łącznie wszyscy użytkownicy GG utrzymują ponad 350 mln relacji. A przez serwery GG codziennie przechodzi kilkaset milionów wiadomości.
– Większość użytkowników komunikuje się z osobami, które zna z codziennego życia – przyjaciółmi, rodziną. Jednak Gadu-Gadu to również narzędzie szybkiej komunikacji dla wielu społeczności internetowych – mówi dr Dominik Batorski, socjolog Internetu z Uniwersytetu Warszawskiego, współpracujący z Gadu-Gadu i od kilku lat prowadzący badania nad społecznościami internetowymi.
GG wczoraj a dziś
Po sukcesie pierwszej odsłony aplikacji, zespół GG nie spoczął na laurach przygotowując coraz to nowsze wersje komunikatora. Obecnie najnowszą wersją jest NOWE GADU-GADU (http://komunikator.gadu-gadu.pl).
I tak dzisiaj oprócz tradycyjnego „kilkania” tekstowego, użytkownik GG może prowadzić nie tylko rozmowy głosowe, ale także wideo, mało tego – każdy może dopasować komunikator do własnych potrzeb, np. może zmieniać skórki, dźwięk powiadomienia.(więcej na: http://www.gadudodatki.pl/), stworzyć własną skórkę i wygląd komunikatora.
Gadu-Gadu dziś to nie tylko najpopularniejszy program do komunikacji w Polsce, ale stale powiększająca się sieć atrakcyjnych usług dla milionów internautów – warto wspomnieć o serwisach społecznościowych, takich jak: MojaGeneracja.pl, Bliziutko.pl, czy robiący ostatnio furorę serwis mikroblogowy Blip.pl – zrzeszają one coraz więcej internautów. Producent GG przygotował też serwisy rozrywkowe (Pykam.pl) i edukacyjne (Nauka.pl, MEGAslownik.pl), radio internetowe Open.FM
Użytkownicy GG mogą od niedawna oderwać się od komputera i zabrać ze sobą wszędzie komunikator wraz z całym Internetem dzięki telefonii komórkowej GaduAIR, która łączy w sobie komunikator, tanią telefonię internetową oraz komórkę – a wszystko pod jednym numerem telefonu, który jest jednocześnie… numerem GG. (www.gaduair.pl)
Zabranie ze sobą komunikatora w komórce jest niezwykle proste – służy do tego mobilna wersja GG, z której skorzystało dotychczas już 1 mln osób.
Więcej na stronie: www.gadu-gadu.pl