Aktywność, otwartość na innowacje, niezależność i komunikatywność to główne atuty kobiet prowadzących własne firmy. Jakie jeszcze wnioski można wyciągnąć z badania przeprowadzonego na zlecenie UPC?
Kiedy mowa o powodach, które miały znaczenie w momencie podejmowania decyzji o założeniu własnej firmy,
możemy zaobserwować wyraźne różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami.
Jak wynika z badania, dla kobiet największe znaczenie ma niezależność, która jest głównym motywatorem do
prowadzenia własnej działalności. Choć jest to istotna wartość także dla męskiej części społeczeństwa, nie jest
ceniona przez nich tak wysoko (77% kobiety i 68% mężczyźni). Kolejnym powodem, który kobiety biorące udział
w badaniu uznały za bardzo istotny, jest elastyczność godzin pracy (55% kobiety i 38% mężczyźni) – jest ona
idealnym rozwiązaniem dającym możliwość pogodzenia życia rodzinnego oraz pasji z rozwojem zawodowym.
Pasje są wysoko stawiane przez kobiety w hierarchii ważności – właścicielki firm chcą wykonywać pracę zgodną
z ich zainteresowaniami (55% kobiety i 38% mężczyźni). To ewidentny dowód na to, że kobiety mają bardziej
sprecyzowane oczekiwania, jak również dużą świadomość swoich potrzeb.
Jak wynika z badań, kobiety aktywniej prowadzą swoje firmy. Nie jest dla nikogo
zaskoczeniem, że panie potrafią lepiej organizować pracę i zarządzać czasem. Wyniki naszego panelu
potwierdzają również, że kobiety są bardziej innowacyjne i przedsiębiorcze, niż mężczyźni. Mają wiarę
w powodzenie swojego biznesu już w momencie jego zakładania, jak również potem osiągają większą
satysfakcję jako niezależni przedsiębiorcy.- mówi Patrycja Gołos, dyrektor ds. komunikacji, UPC Polska
Prowadzenie własnej firmy kobiety postrzegają również jako możliwość osiągania wyższych dochodów
i pełniejszej samorealizacji. Co ciekawe, panie zdecydowanie bardziej wierzą w powodzenie swoich
przedsięwzięć (61% kobiety i 36% mężczyźni).
Przeglądając wyniki związane z obawami towarzyszącymi założeniu własnej firmy ponownie możemy zauważyć
różnice w argumentacji płci.
Dla kobiet mniejsze znaczenie mają obawy związane z czynnościami administracyjnymi i skomplikowanymi
formalnościami związanymi z prowadzeniem i założeniem firmy (19% mężczyźni i 14% kobiety), natomiast
wśród różnic na plan pierwszy wysuwają się obiekcje dotyczące zarządzania zespołem, rozumiane jako
odpowiedzialność za pracowników (9% mężczyźni i 3% kobiety).
Dla wszystkich, jednak świadomość kosztów związanych z prowadzeniem działalności jest niewątpliwie
największą barierą związaną z rozwojem przedsiębiorczości (45%).
Aż 89% kobiet jest zadowolonych z faktu prowadzenia działalności na własna rękę (dla porównania tylko
75% mężczyzn). Zwraca uwagę także fakt, że wśród panów aż 25% jest niezadowolonych jako pracujący „na
swoim”, podczas gdy wśród pań ten odsetek wynosi tylko 12%.
Panie częściej i efektywniej wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji, takie jak na przykład Internet.
Obecność w wyszukiwarkach to ważne narzędzie do komunikacji z klientami dla 63% kobiet i tylko 47%
mężczyzn. Prawie połowa kobiet prowadzących firmę pozycjonuje swoje strony w Internecie, dla porównania –
tylko 23% panów. Z portali społecznościowych, jako kanału komunikacji korzysta aktywnie 23% pań i 16%
panów.
Kobiety większą wagę przykładają do komunikacji ogólnie i być może z tego powodu częściej korzystają z
telefonów komórkowych (97% kobiety i 46% mężczyźni) i stacjonarnych (49% kobiety i 2% mężczyźni). Wysoki
jest także odsetek pań korzystających z Internetu stacjonarnego, gdzie proporcje kształtują się następująco –
79% kobiety i 37% mężczyźni.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2010 wśród właścicieli firm SOHO z miast powyżej 100 tys mieszkańców. www.upc.pl