Badanie zostało przeprowadzone na początku maja 2008 na populacji polskich użytkowników internetu korzystających z największych portali internetowych. W jaki sposób Internauci wykorzystują internet?
Internet dziś służy głównie jako narzędzie pracy, komunikacji oraz rozrywek. Te trzy stwierdzenia najczęściej były wskazywane przez respondentów jako codzienny sposób korzystania z internetu. Warto przyjrzeć się bliżej badaniu. Podobny odsetek mężczyzn i kobiet wykorzystuje internet w calach zawodowych a także do komunikacji. Przeważnie są to osoby z wykształceniem wyższym oraz posiadające stałą pracę. Jednak można zaobserwować też grupę osób, która jest na urlopach macierzyńskich i wychowawczych. Może to oznaczać pojawienie się zjawiska telepracy.
Osoby wyżej wykształcone równie chętnie poświęcają czas na rozrywkę. Jednak to mężczyźni wiodą prym w tej dziedzinie. Codziennie w celach rozrywkowych z internetu korzysta 60% przepytanych mężczyzn. Internauci również uczą się przez internet. Aż 46% wskazało, że kilka razy w miesiącu wykorzystuje sieć w tym właśnie celu.
Inaczej sprawa ma się z zakupami. Zaledwie 4% zadeklarowało, że robi je codziennie i aż 65% rzadziej niż raz w miesiącu. Jednak Internauci nie są negatywnie nastawieni do zakupów w sieci. Z badania wynika, że tylko 3% nie widzi większych zalet z zakupów w sieci. Są to zazwyczaj osoby mniej zarabiające.
Większość użytkowników za zalety zakupów w internecie uważa niskie ceny (54%). Co potwierdza tezę, że internet jest źródłem poszukiwań tańszych produktów. Kolejnym plusem okazuje się możliwość porównywania wielu ofert. To dosyć istotna informacja dla twórców porównywarek.
Co ciekawe, dość rzadko (13%) jako plus wskazywane są programy lojalnościowe.
Szukając produktów Internauci najczęściej korzystają z popularnych wyszukiwarek internetowych – 55%. Jednak nie mniej jako główne źródło informacji wskazało serwisy aukcyjne na czele z Allegro.pl (52%). Na trzecim miejscu (35%) znalazły się wskazówki od rodziny i znajomych, a następnie (34%) porównywarki cenowe. Jak widać dla dużej liczby użytkowników, to właśnie Internet jest głównym źródłem informacji.
Internauci najczęściej kupują bilety na koncerty i spektakle. Prawie co piąty badany wskazał, że przynajmniej raz w miesiącu zamawia bilety. Około 10% użytkowników kupuje kosmetyki i tyle samo książki. Z kolei 5% Internautów raz w miesiącu dokonuje zakupów sprzętu AGD i RTV.
Raport powstał na podstawie badań przeprowadzonych przez Fundację
Obserwatorium Zarządzania we współpracy z Portalem wiedzy dla biznesu –
Nowoczesna Firma w ramach realizacji III edycji corocznych badań
poświęconych e-biznesowi. Celem projektu \”@rewolucja biznesu 3.0.\” jest
pokazanie międzynarodowych trendów oraz rozwiązań e-biznesowych w
zakresie poznania świata e-klienta.
Więcej informacji na stronie: http://internet.nf.pl