Odsetek polskich internautów handlujących w sieci sięga 42%. W ciągu ostatniego roku przybyło ponad 700 tysięcy nowych nabywców, a wartość rynku e-commerce (z wyłączeniem platform aukcyjnych) osiągnęła pułap 1,5 mld zł. Tylko za pośrednictwem Allegro internauci sprzedali 25 mln przedmiotów o wartości kolejnego 1,5 mld zł. Te liczby świadczą o tym, jak duże jest zainteresowanie wykorzystaniem internetu jako platformy handlowej.
Allegro
http://www.allegro.pl
Firma: QXL Poland
Początek działalności: grudzień 1999
W 1999 r. zespół Allegro liczył zaledwie osiem osób, a za kwaterę główną służyło dwupokojowe mieszkanie. Obecnie zespół Allegro liczy kilkadziesiąt osób, które specjalizują się w różnych aspektach handlu w internecie: od bezpieczeństwa, przez marketing i programowanie, na obsłudze klienta kończąc.
Rejestracja w serwisie jest darmowa i przebiega bardzo szybko (więcej na ten temat w dalszej części tego artykułu). Po znalezieniu poszukiwanego przedmiotu i weryfikacji sprzedającego (reputacja sprzedającego opiera się głównie na liczbie pozytywnych komentarzy wystawionych przez innych kontrahentów) kupujący bierze udział w licytacji przedmiotu poprzez przebijanie ofert innych użytkowników lub dokonuje zakupu po ustalonej przez sprzedającego stałej cenie (opcja Kup Teraz!).
Po wygraniu aukcji dochodzi do rozliczeń finansowych. Jeżeli sprzedający wybrał opcję zapłaty poprzez Płatności Allegro, kupujący będzie mógł zapłacić za przedmiot kartą kredytową lub przelewem bankowym (mTRANSFER, Płacę z Inteligo, Przelew24, Płacę z Nordea, Płacę z PKO BP, Przelew z BPH, Płacę z ING BankOnLine) lub AlleKartą – oficjalną kartą płatniczą Allegro, która gwarantuje zabezpieczenie transakcji do kwoty 1000 zł.
Po zakończeniu aukcji kupujący wpłaca należność na konto sprzedającego w Płatnościach Allegro. W e-mailu informującym o zakończeniu aukcji znajdzie odpowiedni link do wpłaty. Wpłaty może również dokonać korzystając z linku Płatności Allegro znajdującego się przy nazwie przedmiotu na stronie Moje Allegro | Aukcje | Wygrałem. System Płatności Allegro potwierdza wpłatę wysyłając e-mail do sprzedającego i kupującego. Sprzedający akceptuje kwotę wpłaty i od tego momentu może nią dysponować.
Co ciekawe, zanim kupujący wpłaci pieniądze, Allegro udziela mu krótkoterminowej pożyczki. Dlatego sprzedający od razu może dysponować wpłaconą kwotą, zanim prawdziwe pieniądze dotrą na jego konto w Płatnościach Allegro.
Dodatkowym zabezpieczeniem transakcji jest system Escrow, który zabezpiecza zarówno sprzedającego, jak i kupującego. Kupujący wpłaca odpowiednią kwotę na subkonto i otrzymuje towar. Sprzedający wysyła towar po uzyskaniu informacji, że na subkonto wpłynęły pieniądze. Jeśli klient nie ma zastrzeżeń, to obsługa subkonta wypłaca należność sprzedawcy. Jeśli towar jest reklamowany, to wraca do oferenta, a potencjalny klient ma z powrotem gotówkę.
Allegro w ściśle określonych regulaminem sytuacjach rekompensuje uczestnikom aukcji straty. Regulamin płatności portalu przewiduje m.in., że: \”wszyscy użytkownicy Allegro, którzy zakończą swoje zakupy w serwisie z wykorzystaniem systemu Płatności Allegro oraz AlleKarty, objęci są zabezpieczeniem na wypadek nieudanej transakcji. Zabezpieczenie zapewnia kupującemu zwrot do 1000 zł w przypadku, gdy zapłacił AlleKartą za towar, ale nigdy go nie otrzymał, lub też otrzymał towar, który nie był przedmiotem transakcji\”.
Warunkiem dochodzenia odszkodowania jest każdorazowe zgłoszenie zdarzenia na policję. Korzystanie z systemu Escrow jest płatne.
Programy i usługi
Menedżer Sprzedaży to narzędzie działające online, które pomaga sprzedającemu kontrolować przebieg transakcji na każdym etapie jej trwania – od przygotowania przedmiotu na sprzedaż, po wystawienie komentarza po sfinalizowaniu transakcji. Narzędzie automatyzuje wiele czynności i ma sporo opcji, które można samodzielnie skonfigurować według własnych potrzeb.
Narzędzie pomaga zarządzać transakcjami (przenoszenie transakcji do odpowiedniej sekcji, łatwe wyszukiwanie transakcji po tytule, nazwie użytkownika, numerze, miejscowości, wysyłanie powiadomień wprost z listy transakcji znajdujących się w danej sekcji itp.), edytować rabaty, powiadomienia, dostosowywać wygląd Menedżera, przygotowywać wydruki etykiet itp.
Quick Loader to darmowy program, który pomaga sprzedającemu przygotować opisy przedmiotów w trybie offline (bez łączenia się z internetem). Po przygotowaniu kompletnych opisów wraz ze wszystkimi opcjami, jak cena i zdjęcie, jednym kliknięciem można wystawić przedmioty na sprzedaż. Narzędzie zarządza bazą opisów, tworzy szablony opisów oraz pozwala sprawdzić koszty wystawienia przedmiotów.
Quick Loader zawiera wiele narzędzi edycyjnych, dzięki którym łatwo i szybko można tworzyć, duplikować i modyfikować pozycje w bazie. Kiedy gotowe są opisy, możemy wszystkie przygotowane przedmioty wysłać na serwis w ciągu jednej sesji internetowej.
Zaletą Quick Loadera jest to, że obsługuje zbiory zawierające wiele tysięcy pozycji. Bazę można nie tylko filtrować po każdej kategorii, ale również przechowywać w niej swoje przedmioty w wielu plikach dyskowych.
Moje Allegro Era Omnix to usługa dostępu do niektórych funkcji Allegro przez WAP: licytowanie (lista kupowanych przedmiotów, szczegóły – aktualna cena, czas do zakończenia, składanie ofert kupna), sprzedawanie (lista sprzedawanych przedmiotów, sprawdzenie statusu i szczegółów transakcji, zmiany w aukcji – dodanie Kup Teraz, ceny minimalnej), obserwowanie aukcji (dostęp do listy obserwowanych przedmiotów). Usługa dostępna jest dla użytkowników sieci ERA. Strona domowa: http://www.eraomnix.pl.
Asystent 4 to aplikacja, która automatycznie pobiera dane, pozwala wystawiać aukcje, zbiorcze komentarze i mailingi do klientów, przygotować wydruki, edytować szablony wydruków itp. Aplikacja przeznaczona jest dla sprzedających o średniej i dużej liczbie transakcji. Strona domowa: http://www.e-aukcje.pl.
Pomocnik aukcji to funkcje programu: hurtowe wystawianie przedmiotów i komentarzy (definiowanie szablonów), zoptymalizowane pobieranie danych (znacznie przyspieszone), wydruki: dla transakcji (etykiety adresowe, itp.); zestawienia; raporty szczegółowe; statystyki, pobieranie i wysyłanie wiadomości e-mail (definiowanie szablonów, makra, automatyczna wysyłka itp. Program jest odpłatny (miesięczny abonament). Strona domowa: http://marwer.pl.
Świstak
http://www.swistak.pl
Firma: Kreativ
Początek działalności: marzec 2004
W serwisie aukcyjnym Świstak funkcjonuje wirtualna waluta (srebrne), wykorzystywana w płatnościach za poszczególne usługi promocyjne w ramach Świstaka. Po zarejestrowaniu się w Świstaku użytkownik otrzymuje na start 5000 srebrnych, co wg właścicieli serwisu powinno wystarczyć na rok.
Świstak jest serwisem darmowym i nie pobiera opłat od użytkowników. Za poszczególne usługi płaci się za pomocą srebrnych.
Programy i usługi
wap.swistak.pl – użytkownik, który ma konto w serwisie Świstak oraz telefon komórkowy wyposażony w przeglądarkę WAP, może pod adresem wap.swistak.pl uczestniczyć w licytacjach.
Aby poprawnie korzystać z konta, należy się zalogować (login i hasło są identyczne jak na stronie WWW). Wówczas można na ekranie telefonu komórkowego obserwować aukcje, przejść do wybranej aukcji lub zapoznać się z informacjami o serwisie Świstak. Po wybraniu konkretnej aukcji użytkownik może wziąć udział w licytacji.
Świster to darmowe oprogramowanie pozwalające na proste wystawianie aukcji w serwisie Swistak.pl. Pozwala na przygotowanie ofert offline, ma wbudowany tryb WYSIWYG w edytorze HTML, pozwala sprawdzić stan swoich aukcji, importować aukcje z Allegro (np. z Quick Loadera).
eBay Polska
http://www.ebay.pl
Firma: eBay
Początek działalności: kwiecień 2005
Firma eBay została założona we wrześniu 1995 r. Serwis eBay jest platformą sprzedaży towarów i usług, z której mogą korzystać zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Obecnie społeczność eBaya to ponad 114 mln zarejestrowanych użytkowników z całego świata. W każdym momencie na aukcjach w serwisie eBay wystawionych jest ponad 25 milionów przedmiotów. Każdego dnia użytkownicy wystawiają kolejne 3,5 miliona przedmiotów.
Inne serwisy aukcyjne w Polsce
- Aukcje24: http://www.aukcje24.pl
- Kiermasz: http://www.kiermasz.pl
- Wszystko: http://www.wszystko.pl
- eBid Aukcje: http://www.ebid.pl
Serwis eBay to międzynarodowa platforma, na której każdy może handlować praktycznie wszystkim. Firma eBay rozpoczęła działalność w Polsce w 2005 r. Chociaż eBay jest firmą międzynarodową, oferuje platformę handlową eBay Polska w pełni dostosowaną do wymagań i potrzeb polskich użytkowników w Polsce.
Po początkowych problemach polskiego eBaya (brak większości niezbędnych usług gwarantujących bezpieczeństwo transakcji, brak dostępu do PayPal itd.) serwis pokazał swoją drugą odsłonę. 8 marca br. użytkownicy zostali poinformowani o nowej i ulepszonej wersji eBay.pl. Został udostępniony my.ebay, który pozwala na śledzenie i zarządzanie kupowaniem, sprzedawaniem przedmiotów i wysyłaniem wiadomości.
Nowy eBay to również nowa, bogatsza szata graficzna, nowe opcje wyszukiwania, a w szczególności wyszukiwanie lokalnych aukcji, pasek narzędzi eBay z elementami, które mają pomóc w obserwacji aukcji oraz ulepszona, bardziej efektywna pomoc. Zmiany przybliżają polską edycję serwisu do amerykańskiego pierwowzoru.
Prawdziwą nowością są e-sklepy, których do tej pory nie oferował żaden z polskich serwisów aukcyjnych. Posiadanie sklepu z własnym adresem w ramach eBay.pl umożliwia wystawianie towarów na sprzedaż bez konieczności prowadzenia licytacji i bez ograniczeń związanych z prowadzeniem aukcji.
Sklepy są łatwe do znalezienia przez potencjalnych klientów korzystających z popularnych wyszukiwarek internetowych. Pozwalają one na łatwe uruchomienie sprzedaży przez internet i dotarcie z ofertą do nabywców zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zasady odpłatności nie ulegają zmianie – nadal korzystanie z serwisu jest bezpłatne.
Programy i usługi
Pasek narzędzi eBay to bezpłatne narzędzie zapewniające szybki i wygodny dostęp do serwisu. Dzięki Paskowi narzędzi eBay jednym kliknięciem myszy można rozpocząć wyszukiwanie przedmiotów lub przejść do różnych obszarów witryny. Pozwala on również zobaczyć listę najważniejszych przedmiotów, które użytkownik zamierza kupić lub sprzedać.
Dodatkowo funkcja Strażnika konta pomaga chronić poufność hasła użytkownika serwisu eBay. Pasek pozwala również edytować alerty przypominające o aukcjach, które mają się zakończyć oraz śledzić status przedmiotów obserwowanych i licytowanych.
Płatności poprzez PayPal – PayPal to system, który pozwala bezpiecznie wysyłać i otrzymywać pieniądze przy wykorzystaniu karty kredytowej czy konta bankowego. Transfer pieniędzy jest szybki i gwarantowany. Należy jednak pamiętać, że pieniądze są przelewane na konto PayPal danego użytkownika, a nie jego konto bankowe. Konta PayPal nie są ubezpieczone jak konta w tradycyjnych bankach, ale mają swoje własne zabezpieczenia.
Aby zostać członkiem PayPal, należy się zarejestrować. Usługi PayPal są bezpłatne dla kupujących. Obecnie PayPal oferuje polskim użytkownikom wyłącznie możliwość przesyłania płatności.
Założone konto użytkownik może zasilić pieniędzmi poprzez bezpośredni przelew ze swojego konta bankowego, wysłanie pocztą na adres Pay-Pal czeku lub za pomocą karty płatniczej. Aby przesłać pieniądze innemu użytkownikowi konta PayPal, wystarczy podać jego adres e-mailowy. Po przelaniu pieniędzy odbiorca otrzymuje informację e-mailem o tym zdarzeniu.
Aukcyjne reklamacje
Sprawa reklamacji jest dość skomplikowana. Należy w pierwszej kolejności zdefiniować stronę sprzedającą i kupującą. Jeżeli obie strony są konsumentami (osobami fizycznymi, które zawierają umowę sprzedaży niezwiązaną z ich działalnością gospodarczą bądź zawodową), wówczas o zakresie odpowiedzialności za wady towaru stanowią przepisy kodeksu cywilnego o rękojmi.
Jeżeli sprzedawca jest przedsiębiorcą (np. osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, spółka prawa handlowego), a kupującym jest konsument, to wtedy w zakresie odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru stosuje się przepisy ustawy \”o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego\”.
Pamiętać należy, że konsumentom kupującym od przedsiębiorców towary na Allegro w drodze licytacji nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 10 dni od otrzymania towaru. Poza tym wszystkie prawa konsumenta wynikające z tytułu rękojmi zawarte w kodeksie cywilnym tracą swoją ważność w jednym przypadku: \”sprzedający jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy\” (Ks. III, Dział II, art. 557).
Pożyteczny Snajper
W kwietniu br. pojawił się w Polsce tzw. Snajper – system pomagający wygrywać licytowane aukcje internetowe. Pod adresem http://www.Snipe24.pl można znaleźć polskojęzyczne narzędzie snajperskie.
Mechanizm działania programu jest bardzo prosty – wystarczy zarejestrować się w serwisie, podać numer aukcji i maksymalną kwotę za przedmiot licytacji, a program automatycznie wykonuje \”strzał\”, składając ofertę kupna za określoną przez użytkownika kwotę.
System Snipe24.pl jest zsynchronizowany z zegarem serwisów aukcyjnych, dzięki czemu udaje mu się oddać ostatni, decydujący strzał na kilka sekund przed zakończeniem aukcji. W ten sposób snajper uniemożliwia przebicie złożonej oferty i zapobiega niepotrzebnemu podbijaniu ceny.
Uwaga na oszustów!
Dziennik Rzeczpospolita ostrzegał niedawno przed nowymi sposobami, które są stosowane przez złodziei obserwujących aukcje internetowe. Są to fałszywi kurierzy, którzy mają dobrze podrobione legitymacje. Śledzą oni przebieg aukcji nie uczestnicząc w niej, a następnie występują jako pracownicy firm kurierskich, przejmując towar. Dodatkowo pobierają opłatę zarówno od sprzedawcy, jak i odbiorcy.
Szybko się ulatniają, a kupujący pozostaje z paczką, w której znajduje się np. cegła. Innym sposobem są zawirusowane programy komputerowe, które pozwalają twórcy przejąć kontrolę nad kontem aukcyjnym innego internauty.