Google wprowadził polską wersję językową usługi Statystyki wyszukiwarki Google (Google Insights for Search). Statystyki wyszukiwarki to ogólnodostępne bezpłatne narzędzie do śledzenia trendów w internecie, przydatne zarówno reklamodawcom, ekonomistom analizującym trendy gospodarcze, jak i każdemu, kto chce wiedzieć więcej o otaczającym nas świecie.
Statystyki wyszukiwarki Google dostępne są dla wszystkich, od użytkowników zależy, jakie trendy chcą obserwować, co pragną zdiagnozować, miedzy innymi na próbie kilkunastu milionów internautów korzystających w Polsce z wyszukiwarki Google. Można na przykład odczytać nastroje związane ze spowolnieniem gospodarczym. I tak na początku 2009 roku widać radykalny wzrost wyszukiwania hasła „zasiłek dla bezrobotnych”, podobnie rysuje się wolumen zapytań o zwolnienia. Najczęściej o zasiłek pytano w województwie lubuskim, następnie w warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim. Z kolei hasło „praca za granicą” notowało niezwykle wysokie wzrosty od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej aż do 2006 roku.
Kolejny rok przyniósł zdecydowane spadki wraz z poprawą sytuacji ekonomicznej w kraju. Obecnie zauważalna jest ponowna tendencja wzrostowa, choć nieporównywalnie mniejsza względem poprzednich lat naznaczonych falą emigracji zarobkowej. Tendencje te można obserwować na wykresach, modyfikując je dowolnie pod względem czasu, wyboru haseł czy województw: zasiłek dla bezrobotnych vs. praca za granicą vs. zwolnienia.
Innym przykładem ścisłego związku liczby zapytań w internecie z sytuacją na rynku może być również sprawdzenie trendów wyszukiwania haseł związanych z rynkiem nieruchomości. Terminy takie jak mieszkania vs. domy vs. działki odnotowały znaczne spadki w końcu 2008 roku. Jednak trend ten ulega obecnie zmianie, bo zainteresowanie internautów nieruchomościami znów rośnie i jego poziom powoli zaczyna zbliżać się do stanu z 2006 roku.
Z kolei dla osób związanych z rynkiem farmaceutycznym oraz rynkiem zdrowej żywności ważną informacją będzie rozpoznanie zmieniających się trendów żywieniowych, których odzwierciedleniem są poszukiwania diet i dodatków przez konsumentów w internecie. Statystyki wyszukiwarki pozwalają zauważyć wyraźny i ciągły od roku 2005 wzrost zainteresowania zagadnieniami związanymi ze zdrowym trybem życia i zdrową żywnością oraz dietami. Można na przykład zauważyć 450-procentowy wzrost wyszukiwań terminu suplementy diety.
Statystyki wyszukiwarki pozwalają też sprawdzić popularność ulubionych aktorów, piosenkarzy, programów telewizyjnych czy wydarzeń kulturalnych. Gdy spojrzymy na porównanie najgłośniejszych koncertów odbywających się tego lata w Polsce to Madonna.
Używając statystyk wyszukiwania poznać można również preferencje wyjazdowe Polaków. W ciągu tego lata największym zainteresowaniem cieszyła się usługa last minute, a wśród najczęściej wyszukiwanych miejsc na wakacje znalazły się takie kraje jak: Chorwacja, Bułgaria, Tunezja i Turcja.
Ze Statystyk wyszukiwarki korzystać można pod adresem www.google.pl/insights/search/.
Polecamy także krótki film prezentujący funkcjonalności usługi: