Z Tomaszem Leśniakiem, Area Managerem na rejon Europy Środkowej w firmie HTC, rozmawia Piotr Perka.
Czy mógłby pan przybliżyć markę HTC naszym Czytelnikom?
Firmę założyli w 1997 roku prezes zarządu Cher Wang i dyrektor generalny Peter Chou. HTC jest wiodącym światowym dostawcą inteligentnych urządzeń i komputerów współpracujących z systemem operacyjnym Windows Mobile. Zajmuje się produkcją zaawansowanych, innowacyjnych komunikatorów mobilnych. HTC zyskała uznanie jako producent wielu spośród najpopularniejszych urządzeń oferowanych na rynku pod markami operatorów komórkowych.
Stale współpracuje z kluczowymi markami na rynku urządzeń mobilnych, w tym z pięcioma największymi operatorami w Europie, czterema w Stanach Zjednoczonych i wieloma innymi na szybko rozwijającym się rynku azjatyckim. Dostarcza również produkty na rynek we współpracy z wiodącymi branżowymi partnerami OEM, a od czerwca 2006 również pod własną marką HTC. Jest światowym liderem w segmencie urządzeń mobilnych współpracujących z systemem operacyjnym Microsoft Windows Mobile. W rankingu Business Week zajęła drugie miejsce wśród najlepszych firm technologicznych Azji w roku 2007.
W roku 2006 zajęła trzecie miejsce w rankingu globalnym. Od wprowadzenia na rynek własnej marki 18 miesięcy temu, zaprezentowała kilkadziesiąt produktów marki HTC na całym świecie. Niedawne przejęcie azjatyckiego dystrybutora – firmy Dopod – dodatkowo wzmacnia jej globalny zasięg. Marka HTC jest względnie młoda, ponieważ firma HTC Corp. oferowała dotychczas swoje produkty głównie pod markami partnerów handlowych, w tym największych operatorów sieci komórkowych, takich jak T-Mobile (pod marką MDA), Orange (pod marką SPV), Vodafone (pod marką VPA), O2/Telefonica (pod marką XDA). Polscy klienci mogli do tej pory zapoznać się z wydajnością i funkcjonalnością telefonów HTC sprzedawanych jako MDA przez PTC Era oraz SPV przez Orange. Na rynku pozaoperatorskim oferowane były modele pod marką Qtek.
Dlaczego HTC zdecydowała się na otwarcie biura w Polsce?
HTC oficjalnie otworzyła polskie biuro, rozpoczynając sprzedaż telefonów w kanale konsumenckim i poprzez operatorów komórkowych. Celem działań HTC na rynku polskim jest stworzenie rozległej sieci dystrybucji, która umożliwi oferowanie urządzeń mobilnych jak najszerszej grupie klientów – zarówno korzystających z rozwiązań mobilnych do pracy, jak i do rozrywki.
Jakie urządzenia produkcji HTC będą mogli kupić polscy klienci?
Wszystkie modele przeznaczone na rynek europejski będą oferowane również w Polsce. W zależności od konkretnego urządzenia będą dostępne w różnych kanałach dystrybucyjnych. Najpopularniejszymi obecnie modelami są: HTC TyTN II (w sieci Era oferowany jako MDA Vario III) – z uwagi na wielofunkcyjność i pełne mobilne biuro, HTC P3300 – Artemis (w sieci Era oferowany jako MDA Compact III, a w sieci Orange jako SPV M650) – z uwagi na wbudowaną nawigację GPS.
Uważam, że nowe modele, takie jak Touch DUAL (rozwinięcie modelu Touch dostępnego od czerwca ubiegłego roku), z uwagi na design oraz łatwą obsługę za pomocą interfejsu TouchFLO, oraz model S730 ze względu na pełną funkcjonalność przy niewielkich wymiarach zdobędą uznanie wśród Polaków.
Czym wasze produkty wyróżniają się na tle konkurencji?
Firma HTC jest znana z innowacji. Stale poszerza asortyment oferowanych urządzeń – wprowadza nowe modele obsługujące konkretne aplikacje, a także nowe formaty, które zaspokajają coraz bardziej zróżnicowane potrzeby jej klientów i partnerów.
Produkty HTC oferują dogodne rozwiązania obejmujące pełen zakres mobilnych multimediów, bezprzewodowej łączności sieciowej i mobilnego internetu. Na początku 2006 roku HTC wprowadziła na rynek nowe, wydajne urządzenie w formacie HTC Advantage. To najwydajniejszy w świecie mobilny komputer biurowy z pięciocalowym ekranem i pełną, zewnętrzną klawiaturą QWERTY. Na początku 2007 roku ofertę uzupełnił HTC Shift z systemem operacyjnym Windows Vista Business, jasnym siedmiocalowym ekranem dotykowym i dyskiem twardym o pojemności 30 GB.
W czerwcu 2007 roku, po intensywnych pracach badawczo-rozwojowych, Firma HTC wprowadziła HTC Touch z założeniem, że ekran dotykowy obsługiwany palcem umożliwi bardziej intuicyjną pracę z urządzeniem. HTC Touch wyposażono w system TouchFLO, dzięki któremu jednym ruchem palca po ekranie można uzyskać dostęp do najczęściej wykorzystywanych funkcji i kontaktów. HTC promuje ideę \”inteligentnej mobilności\”, skupiając działania na opracowywaniu nowych, inteligentnych urządzeń, które ułatwiają pracę poza biurem i w podróży, pozwalając na swobodniejszą organizację zajęć.
Którymi kanałami i za pośrednictwem których firm będzie odbywać się dystrybucja urządzeń HTC?
Współpracujemy z wieloma partnerami, np. operatorami komórkowymi takimi, jak Orange, Era. Ten kanał będziemy dalej rozwijać i poszerzać o kolejnych klientów, łącznie z operatorami wirtualnymi. W przypadku rynku pozaoperatorskiego, dystrybucję urządzeń HTC na rynku polskim prowadzi firma Dangaard Telecom Poland – A Brightpoint Company.
{z8346}Poza tym współpracujemy z wieloma partnerami z branży dystrybucyjnej, jak AB, ABC Data, TechData. Zależy nam na stworzeniu silnej grupy partnerów biznesowych. Urządzenia oferowane przez HTC są urządzeniami wymagającymi od sprzedawcy dużej wiedzy i rozumienia zagadnień \”inteligentnej mobilności\” w oparciu o platformę Windows Mobile. Pracujemy nad tym, aby siły sprzedaży były przygotowane i wyszkolone, aby lepiej oferować nasze produkty klientom.
W Polsce urządzenia produkcji HTC można było kupić pod różnymi markami. Jak będzie wyglądać polityka firmy w tej kwestii?
Od połowy 2006 roku rozpoczęliśmy promowanie własnej marki – \”HTC smart mobility\”. Na tej marce skupiamy się obecnie i tę markę będziemy również promować w Polsce. Część z naszych klientów to klienci OEM, dla których wciąż dostarczamy urządzenia pod ich markami (w Polsce to: MDA dla sieci Era oraz SPV dla sieci Orange). W Polsce zainteresowanie palmtopami i smartfonami nie jest zbyt duże. Jakie są pańskie szacunki dotyczące sprzedaży tego rodzaju urządzeń?
Smartfony oraz palmtopy, a w zasadzie palmofony, bo w ofercie firmy HTC wszystkie PDA mają funkcję rozmowy telefonicznej, to urządzenia oferujące dużo więcej niż zwykłe telefony. Grupa użytkowników potrzebujących jednego urządzenia oferującego wielozadaniowość będzie wciąż rosła. I właśnie do ich potrzeb HTC ma doskonale dopasowaną ofertę.
Wśród naszych urządzeń każdy znajdzie coś dla siebie – począwszy od prostszych smartfonów, oferujących połączenia telefoniczne, przesyłanie danych za pośrednictwem różnych sieci (GSM, GPRS, EDGE, UMTS, HSDPA, WiFi), po te bardziej rozbudowane z dodatkową funkcjonalnością nawigacji satelitarnej, dużym wyświetlaczem dotykowym. Wraz z otwarciem biura HTC miała miejsce polska premiera dwóch nowych smartfonów: TyTN II i Touch DUAL.
Jakie funkcje i rozwiązania w nich zastosowano?
Oba te urządzenia to oferta z grupy telefonów PDA z dotykowymi wyświetlaczami. HTC TyTN II wykorzystuje wszystkie zalety systemu Windows Mobile 6 w nowym, unikatowym formacie, kontynuując dziesięcioletnią tradycję HTC w dziedzinie innowacji konstrukcyjnych. Kolorowy ekran o przekątnej 2,8 cala odsuwa się, dając dostęp do pełnej klawiatury w układzie QWERTY, a następnie unosi do pozycji umożliwiającej wygodne czytanie i pisanie maili, korzystanie z aplikacji, oglądanie filmów lub zabawę.
HTC TyTN II umożliwia łączność we wszystkich krajach – obsługuje trzypasmową łączność UMTS i czteropasmową EDGE. Wyróżnia się najszybszym na świecie łączem internetowym klasy 3,5G HSDPA, które jest dziewięciokrotnie szybsze niż 3G. Obsługa protokołu WiFi 802.11b/g gwarantuje szybką łączność z internetem w roamingu, w każdym kraju świata.
HTC Home – nowy ekran menu urządzeń HTC – daje łatwy dostęp do funkcji telefonicznych, tekstowych, kalendarza, e-maila i kontaktów, a także szybką łączność z serwisem pogodowym, uaktualnianym cztery razy dziennie. HTC TyTN II wykorzystuje funkcjonalność Windows Mobile 6 – zawiera komplet aplikacji roboczych, w tym Word Mobile, Excel Mobile, PowerPoint Mobile, listę kontaktów, kalendarz, e-mail, notatniki, harmonogram zadań, przeglądarki PDF i inne. Ponadto firma HTC dołączyła szereg innych aplikacji, takich jak skaner wizytówek i TomTom Navigator 6, współpracujący z wbudowanym odbiornikiem GPS. HTC TyTN II współpracuje z innymi aplikacjami nawigacyjnymi.
Z kolei model HTC Touch DUAL to prostsza obsługa, większa wydajność i rozbudowana funkcjonalność – cechy, których wymagają współcześni użytkownicy urządzeń mobilnych. Zbliżony budową do modelu HTC Touch (zaprezentowany na początku czerwca ub.r.), nowy HTC Touch DUAL został wzbogacony o szybką łączność 3G/HSDPA oraz wysuwaną klawiaturę – urządzenie jest cienkie i wąskie, co ułatwia pisanie podczas trzymania w dłoni.
HTC Touch DUAL to drugie urządzenie wyposażone w HTC TouchFLO – technologię inteligentnego dotykowego ekranu wykorzystywaną w telefonie HTC Touch, lecz z nowymi funkcjami, takimi jak możliwość przeglądania serii zdjęć za pomocą funkcji ekranowych oraz przybliżanie i obracanie obrazów jedną ręką. TouchFLO umożliwia również ulepszone przesuwanie zawartości ekranu palcem i ułatwia przeglądanie stron internetowych, dokumentów, wiadomości i list kontaktów. HTC Touch DUAL z systemem Windows Mobile 6 oferuje rozbudowane funkcje, które umożliwią użytkownikom łączność i kontakt z ludźmi, informacjami i rozrywką za pomocą jednego urządzenia.