Wirale rozprzestrzeniają się z prędkością błyskawicy. Pracujący dla Mavericka Will Jeffery wyjaśni, jak nakręcić wirala Gangi Londynu dla PlayStation Portable.
Dlaczego wirale stały się tak poważnym biznesem?
Wirale zdobyły popularność w czasie ostatnich kilku lat, gdyż reklamodawcom niezwykle trudno dotrzeć do odbiorców za pośrednictwem tradycyjnych metod reklamowych. Obserwujemy opór klientów przed wydawaniem coraz większej gotówki online. W związku z tym podejmują oni próby znalezienia innych metod przekazywania ich komunikatów. Prócz tego wirale są postrzegane jako modne nowe medium rządzące się własnymi prawami.
Co sprawiło, że powstał ten wiral?
Klient pojawił się u nas z projektem bazującym na naszej wcześniejszej współpracy. Pragnął wirala, który opowiadałby o istocie londyńskich wojen gangów, jednak nie byłby skierowany jedynie do widzów w Wielkiej Brytanii. Przygotowaliśmy kilka wersji scenariusza, które przedstawiliśmy klientowi i które dobrze oddawały idee \”znaczenia terytorium\”.
Gdy już dokonaliśmy wyboru, opracowaliśmy kilka inscenizacji z udziałem rożnych gangów i sytuacji. Ponownie przedyskutowaliśmy je z naszym klientem i wspólnie pracowaliśmy nad wyborem najlepszego pomysłu. Naszym celem było uzyskanie równowagi między tworzeniem czegoś wystarczająco realistycznego, oddającego \”kulturę gangu\”, ale także zawierającego prawdziwy humor, co umożliwiałoby filmowi funkcjonować jako wiral.
Jakie są główne etapy tworzenia wirala?
Zazwyczaj kładziemy nacisk na twórcze opracowanie problemu i dajemy sobie dwa lub trzy tygodnie, kiedy pracujemy nad pomysłami z twórcami w naszym zespole. Gdy scenariusz jest już zatwierdzony, produkcja zajmuje od miesiąca do sześciu tygodni, w zależności od charakteru scenariusza.
Zazwyczaj przechodzimy przez następujące etapy: badanie, scenopis obrazkowy, wyszukiwanie pleneru, casting, spotkanie przedprodukcyjne z klientem w celu zatwierdzenia wszystkich elementów produkcji, zdjęcia, obróbka poprodukcyjna (edycja i grafika), zatwierdzenie przez klienta, końcowa kompresja plików, udostępnienie wirala i ocena kampanii.
Czy mógłbyś więcej opowiedzieć o tworzeniu wirala już po nakręceniu filmu?
W czasie naszego etapu poprodukcyjnego zastosowaliśmy przekrój produktów i technologii. Zdjęcia wykonaliśmy i edytowaliśmy w rozdzielczości HD łącznie z użyciem After Effects, Smoke i Combustion. W specjalnych sytuacjach użyliśmy Discreet Smoke. Z kreatywnego punktu widzenia etap poprodukcyjny jest najważniejszą częścią całego procesu – często zdarza się, że wyostrzamy nasz przekaz, gdy testujemy rożne edycje czy zakończenia itd.
Jedną z korzyści tego unikatowego procesu są nasze kontakty z klientami, którzy dają nam więcej czasu, a przez to więcej możliwości pracy z pomysłami na etapie poprodukcyjnym, niż to zazwyczaj ma miejsce w przypadku komercyjnych telewizji.
Z jakimi wyzwaniami musiałeś się uporać przy produkcji tego wirala?
Z początku chcieliśmy, by film był dosyć abstrakcyjny, po to by wytworzyć odczucie szoku, gdy gag będzie ujawniony, jednak niosło to ze sobą ryzyko stworzenia czegoś, co będzie niejasne. Naprawdę staraliśmy się grać wyrazami twarzy aktorów, by to zadziałało na ekranie. Wyprodukowaliśmy testowy film, w którym członkowie zespołu produkcyjnego odgrywają scenariusz, co upewnia nas co do ujęć, których potrzebujemy.
W samochodzie |
Gangi i spluwy |
Boksujacy bohater |
Znaczenie terytorium |
W jaki sposób testujesz swoje wirale?
Nie ma sposobu, by być pewnym, że twoja praca stanie się wiralem, dopóki nie obejrzysz wielu korekt. Staramy się rozpoczynać, mając w zanadrzu wiele możliwych dróg do wyboru i kładziemy duży nacisk na współpracę z naszymi twórcami, dając im czas i możliwości rozwijania pomysłów i przedyskutowania ich. Pod pewnym względem proces testowania odbywa się od samego początku, gdy omawiamy nasze pomysły.
Zanim wyślemy wirala w świat, przeprowadzamy serie wyszukań słów kluczowych z użyciem wielu narzędzi wyszukiwania oraz monitorujemy zmiany pojawiania się słów kluczowych w kampanii.
Przykładowo, w kampanii wiralowej Gangi Londynu użyliśmy \”zaznacz swoje terytorium\” jako wyrażenie kluczowe. Skorzystaliśmy z Google, by sprawdzić zasięg tego wyrażenia, zestawiliśmy i zapisaliśmy te liczby dla porównania w czasie trwania kampanii. Ta strategia wyszukiwania została wykorzystana jak dodatek do naszej głównej metody pomiarowej, która odbywa się za pomocą Viral Chart (http://www.viralchart.com).
Jaką przyszłość wróżysz wiralom?
Przestrzeń wirali stale się rozwija i jest rożnie wykorzystywana w zależności od branży lub reklamodawcy. Przy założeniu, że widownia dostanie coraz większe możliwości omijania reklam w przyszłości, skuteczny reklamodawca będzie starać się pozyskać widownię dla reklam poprzez jej udział w nich. Jednym czynnikiem, który sprawi, że wirale będą rosły w przyszłości jest pomysł, żeby koncepcje wirala ciągnęły całą kampanię, podczas gdy wcześniej wirale były traktowane jak dodatki do reklamowych kampanii telewizyjnych.
Jakie są różnice między przygotowywaniem wirala a tworzeniem strony?
Zasadnicza różnica będzie się prawdopodobnie sprowadzać do tego, że strona stanie się miejscem, w którym będziemy dostarczać mnóstwo określonej informacji, podczas gdy wiral (w szczególności wiralowy film) będzie czymś, co będziemy konsumować w krótkim czasie. Naszym celem jest także kompresja przekazu reklamowego do tak prostej postaci, jak to możliwe, by mieć pewność, że kluczowa wiadomość została zakomunikowana.
Szczegóły techniczne
Wirala nagrano na 1080i HD. Stwierdziliśmy, że materiał o jakości HD/SD kompresuje się lepiej i czyściej niż typowe wirale Mini-DV, które są powszechne. Otwiera to także drogę dla całej gamy kanałów dostarczania wirali.
Większą część projektu nagrano w oryginalnym HD. Aby móc bez problemów pracować nad tym projektem, zdecydowaliśmy się wysłać go poprzez Kona Lhe, korzystając z kodeka DVCPRO HD. Za pomocą Kona możemy dostarczyć wirala klientowi w dowolnym formacie taśmy.