Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Moto

TEST: Suzuki SX4 S-Cross Hybrid

Znany i lubiany crossover w wersji mild hybrid – jak się nim jeździ?

Dla wielu producentów układy typu „mild hybrid” to wygodny kompromis pomiędzy utrzymaniem niskiej ceny samochodu a koniecznością dopasowania się do zaostrzonych norm emisji. Dobrze skonstruowany napęd tego typu potrafi zdziałać prawdziwe cuda, mocno obniżając koszty eksploatacji auta. W zeszłym roku taka miękka hybryda pojawiła się w gamie popularnego modelu SX4 S-Cross, a my mieliśmy okazję sprawdzić, jak wpłynie ona na przyjemność prowadzenia. 

Ostatni facelifting modelu przypada na 2016 rok, ale z zewnątrz prawie tego nie widać. Crossover Suzuki to wciąż atrakcyjny samochód, zwracający uwagę wyraźnie zaznaczonym grillem z pionowymi, chromowanymi wstawkami, uniesioną maską oraz solidnymi progami i nadkolami. Jego proporcjonalna bryła spodoba się kierowcom, którzy nad efektowny design przekładają komfort – płasko poprowadzona linia dachu to gwarancja wygody dla pasażerów w drugim rzędzie, zaś krótkie zwisy ułatwiają manewrowanie po miejskich zaułkach. 

Wnętrze SX4 S-Crossa niestety trąci myszką. Wykończenie z czarnego, twardego plastiku ozdobione srebrnymi wstawkami, analogowe zegary z malutkim ekranikiem pomiędzy nimi, panel klimatyzacji jak sprzed lat… ech, przynajmniej wszystko było dobrze spasowane i nie trzeszczało. Chociaż kabina prezentuje się przestarzale, w praktyce okazała się zadziwiająco wygodna. Wyprofilowane siedzenia (w testowanej wersji Elegance Sun pokryte skórzaną tapicerką) mogłyby być odrobinę bardziej sprężyste, ale w długiej trasie nie wywoływały u mnie bólu pleców, zaś wszystkie schowki i pokrętła miałem zawsze pod ręką. Sam system inforozrywki, chociaż archaiczny, również wypadł nieźle: wsparcie dla Apple CarPlay i Androida Auto w tej klasie cenowej to zawsze miły dodatek. 

W drugim rzędzie siedzeń SX4 S-Cross oferuje sporo miejsca. Z przyjemnością zauważyłem, że nawet przy maksymalnym odsunięciu fotela kierowcy, z tyłu znalazło się wystarczająco dużo przestrzeni dla dorosłego pasażera. Podobnie dużo centymetrów zanotujemy nad głową, a niezbyt wystający tunel centralny ułatwi podróż osobie zajmującej środkowe miejsce. Bagażnik ma pojemność 430 l – nie jest to może rekord, ale przestrzeń ta powinna wystarczyć na codzienne zakupy lub wakacyjną wyprawę, w szczególności, że do dyspozycji otrzymujemy proporcjonalną i ustawną przestrzeń. 

Testowany układ mild hybrid od Suzuki składa się z silnika 1.4 BoosterJet oraz malutkiego napędu 48 V, włączającego się podczas dynamicznego ruszania i przyspieszania. W trakcie jazdy praca „elektryka” okazała się właściwie niezauważalna: owszem, wyczułem lekkie wygładzenie „turbodziury” i subtelne zwiększanie mocy podczas wciskania gazu, jednak przez większość czasu naprawdę nie czuć drugiego napędu. 

Z drugiej strony charakterystyka ta bardzo dobrze pasuje do SX4 S-Crossa: auto zwinnie wyrywa się naprzód i plastycznie przyspiesza, automatyczna skrzynia biegów zmienia przełożenia z przyjemnym wyczuciem, zaś całość pali naprawdę niewiele. W mieście komputer pokładowy pokazał 6,8 l/100 km, zaś w trasie udało mi się zejść do poniżej 6 litrów „na setkę”, i to z raczej ciężką nogą. 

Jak już wspominałem, testowany egzemplarz należał do najwyższej wersji wyposażenia Elegance Sun. Oprócz szeregu dodatków pokroju skórzanej tapicerki i przeszklonego dachu, pakiet ten zawiera kilka systemów asystujących: do dyspozycji otrzymujemy czujniki parkowania z przodu i z tyłu, nawigację, kamerę cofania, adaptacyjny tempomat i czujnik deszczu. W tym segmencie to jeden z uboższych zestawów, acz warto zaznaczyć, że wiele spośród tych udogodnień znajdziemy już w niższych wersjach wyposażenia. 

Ceny SX4 S-Crossa z silnikiem miękkohybrydowym i automatyczną skrzynia biegów zaczynają się od rozsądnych 98 500 PLN; jeśli zdecydujemy się na manualną przekładnię, zapłacimy minimum 84 500 PLN, zaś napęd na cztery koła to wydatek rzędu minimum 99 500 PLN. Kwoty te zbliżają crossovera do aut segmentu B, co dla wielu kierowców może okazać się optymalnym wyborem: za niewielką kwotę otrzymają oni praktyczne, wygodne i oszczędne auto, które co prawda nie zachwyca pod względem wizualnym, ale oferuje pełen komfort w trasie i na miejskich drogach.

Specyfikacja

  • CENA 111 790 PLN
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 190 km/h
  • 0-100 KM/H 9,5 sekundy
  • SILNIK 1.4 Boosterjet
  • MOC 129 KM
  • MOMENT OBROTOWY 235 Nm
  • ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (WG PRODUCENTA) 5,9 l/100 km

Werdykt
82

NASZYM ZDANIEM...

Suzuki SX4 S-Cross ma już swoje lata, ale dzięki miękkiej hybrydzie pozostaje mocnym graczem na rynku crossoverów klasy średniej. 

Plusy

Oszczędny, plastyczny silnik z lekkim, elektrycznym „kopem”. Przestronna, świetnie rozplanowana kabina. Korzystnie wyceniony.

Minusy

Wnętrze wygląda na dość przestarzałe. Niewielki wybór asystentów jazdy.

Od dziewięciu lat redaktor naczelny Magazynu T3. Ekspert w dziedzinie nowych technologii. Częsty gość programów radiowych i telewizyjnych. Prowadzący konferencji technologicznych. Autor wydawnictw książkowych o grach oraz organizator koncertów. Pasjonat muzyki, kina i literatury.

Może cię też zainteresować

Testy

Zrównoważony pod względem wykorzystanych materiałów i bezkompromisowy w kwestii dźwięku, nowy głośnik od B&O to propozycja na długie lata.

Moto

Work hard, ride hard – czy za kierownicą tego pikapa spełni się nasz amerykański sen?

Testy

Flagowe słuchawki z serii QuietPoint kontra zgiełk wielkiego miasta – kto zwycięży?

Testy

Odświeżony, wzmocniony i doszlifowany – oto KATCH w nowym wcieleniu!