Połącz się z nami

Testy

TEST: Sony PS Vita

Rynek mobilnych gier został ostatnio niemal całkowicie zdominowany przez smartfony. Czy Sony PS Vita ma szanse się odegrać w obliczu ogromnej klęski niedawnej nadziei segmentu ? Nintendo 3DS? Jak się okazuje, sytuacja jest dużo lepsza, niż można by się spodziewać?

Na pierwszy rzut oka Vita nie rożni się specjalnie od pierwszej wersji PSP. Kiedy jednak przyjrzymy się jej bliżej, okazuje się, że jest nieznacznie większa i posiada 5-calowy wyświetlacz dotykowy OLED. Wielu zapewne ucieszy również fakt, iż Sony poprawiło sporo wad, jakimi dotknięte było PSP: od zaledwie jednego analogowego kontrolera zaczynając, a kończąc na dyskach UMD.
Jakby tego wszystkiego było mało, Sony dorzuciło kolejny element sterujący w postaci dotykowej płytki umieszczonej na odwrocie urządzenia. Może to wstępnie wydawać się jedynie tanim chwytem, ale w rzeczywistości pozwala nowej konsoli zaprezentować kilka ciekawych sztuczek. Bateria jest w stanie wytrzymać zdecydowanie więcej niż ta w PSP. Przy maksymalnym obciążeniu udało się nam uzyskać 5 godzin niczym nieograniczonej rozgrywki. Zdecydowanie słabszym punktem jest tu jednak menu. Stary dobry interfejs XrossMediaBar został sprowadzony do kilku przesuwnych okien i przycisku ?domowego?. Nie nastręcza on jakoś specjalnie dużo problemów, ale wydaje się odrobinę niedopracowany w stosunku do reszty produktu.Sterowanie wygląda teraz dokładnie tak jak to na kontrolerze od PS3. Znajdziemy tu dwie analogowe gałki, żyroskop i akcelerometr dla gier opartych na ?gibaniu? konsolą.

Vita z oczywistych przyczyn staje również w szranki z całą armią smartfonów. Dlatego właśnie Sony dorzuciło funkcjonalną przeglądarkę internetową i kilka aplikacji. Ci z was, którzy jednak marzą o napływie nowych aplikacji, mogą już teraz porzucić nadzieję ? Vita służy do grania.

Jednak właśnie na tym froncie Vita zaczyna wychodzić przed szereg. Z chwilą premiery udostępniono 11 gier czołowych producentów i przynajmniej 14 mniej popularnych tytułów, co stanowi jedną z najlepszych otwierających kolekcji gier w historii.

Same gry, jak przystało na PlayStation, nie są tanie, ale do tego akurat wszyscy już zdążyliśmy się przyzwyczaić. Istnieje możliwość zakupu kilku gier w boxach na kartach pamięci lub pobierania z PSN i zapisania na czystych nośnikach. Sama konsola nie posiada pamięci wewnętrznej. W chwili premiery największa

dostępna karta pamięci będzie miała pojemność 16 GB i ma kosztować około 250 PLN ? za mało przestrzeni i zbyt wysoka cena.

Czy zatem warto aż tyle inwestować? Zdecydowanie tak! Wystarczy spojrzeć na obraz generowany na ekranie, aby uświadomić sobie, że mamy do czynienia z najlepszą grafiką, jakiej kiedykolwiek przyszło nam doświadczać na konsoli przenośnej. Dodajmy do tego rewelacyjne Uncharted: Golden Abyss, a otrzymamy prawdziwą ucztę dla oczu.

Synchronizacja z PlayStation Network jest banalnie prosta. Co więcej, sama konsola może za sprawą funkcji PS3 Remote Play zmienić się w pełnoprawny kontroler dla PS3, co zupełnie anihiluje element przetargowy Wii U.

Sama PS Vita jak i przygotowane na nią gry nie są tanie, ale jeśli macie już dość ciągłego spoglądania na miernik baterii w telefonie podczas rozgrywania na nim kolejnej partii Angry Birds, to jest to coś dla was.

1150 PLN (WI-FI), 1350 PLN (WI-FI + 3G), PREMIERA 22 LUTY

Specyfikacja

Procesor: Quadcore ARM Cortex A9
Wyświetlacz: 5 cali, 960 x 544 dotykowy OLED
Pamięć: Brak wewnętrznej. Karty pamięci do 16GB
Bateria: 5 godzin
Łączność: Wi-Fi N, Bluetooth 2.1, USB (PS3 i PC), wyjście stereo, GPS, 3G (opcjonalnie)

Wysokość: 84 mm
Szerokość: 182 mm
Grubość: 18,6 mm
Waga: 260 g

Suche fakty

Ekran dotykowy
5-calowy wyświetlacz OLED oferuje całe pokłady detali i funkcję multi-touch.

Pod przykrywką
Dostanie się do slotu na karty pamięci i portu USB wymaga posiadania przynajmniej jednego długiego paznokcia.

Płytka dotykowa
Nowy system sterowania opracowany dla konsoli PS Vita oferuje kilka dodatkowych pchnięć, przesunięć i ślizgów.

Dwoje do tanga
Tym razem Sony nie zawiodło i z myślą o wszystkich grach 3Dwyposażyło nową konsolę w dwie analogowe gałki, które idealnie sprawdzą się przy wszelkich FPS-ach.

Zdaniem T3

Drzemiące w PS Vita siły witalne, polepszone sterowanie i wszechstronność czynią z niej najlepszą konsolę mobilną na rynku. Wypada mieć nadzieję, że za jakiś czas ceny nieznacznie spadną.

Zabójcze cechy

1. Oś sterowania
Sony nie poprzestało na dodaniu drugiego analogowego kontrolera do PS Vita. Zadbało również o zaimplementowanie całej reszty elementów znanych z kontrolerów PS3. Między innymi trójosiowy żyroskop i trójosiowy akcelerometr oraz całkiem nowy i precyzyjny system sterowania grami wykorzystującymi motion-sensing.

2. Aplikacja Near
Zsynchronizowana z serwisem PSN aplikacja Near nie tylko rejestruje nasze poczynania w zakresie wybieranych tytułów i uzyskanych wyników, ale również wyszukuje poprzez Wi-Fi i 3G użytkowników o zbliżonych zainteresowaniach znajdujących się niedaleko twojej lokalizacji. Taki SpotPassa i StreetPassa z 3DS na PS Vita.

3. PlayStation Network
Połączenie z siecią PSN odbywa się za naciśnięciem jednego przycisku i to właśnie on pompuje krew w żyły nowej konsoli. Po zalogowaniu się do systemu uzyskujemy dostęp do sklepu z wersjami gier do pobrania, promocjami i najnowszymi demami. PSN otwiera również drzwi na świat sieci społecznościowej Sony.

Gry: Najlepsze tytuły na konsolę PS Vita zdaniem Magazynu T3

UNCHARTED: GOLDEN ABYSS
Pierwsza mobilna przygoda Drake?a jest diamentem w koronie PS Vita z reprezentatywną grafiką. Sama rozgrywka ukazuje jednak ograniczenia gałek.

GRAVITY RUSH
Osobą odpowiedzialną za ten tytuł jest twórca Silent Hill. Tytuł ma spore ambicje, styl i wystarczająco ikry, aby stać się hitem PS Vita.

WIPEOUT 2048
Gra tak stara jak sama marka PlayStation. Jak można się było spodziewać, najnowsza odsłona Wipeouta trafiła na nową konsolę.

VIRTUA TENNIS 4
Nawet osoby, które tenisa oglądają jedynie w wiadomościach sportowych po serwisie informacyjnym (tak jak my) zakochają się w tej grze.

SUPER STARDUST DELTA
Ekran dotykowy nigdy w pełni nie zastąpi sterowania analogowego, a ten kosmiczny shooter jest tego najlepszym przykładem.

REALITY FIGHTERS
Gra ta wykorzystuje technologie AR i umieszcza lejące się namiętnie postaci na tle chociażby naszego osiedla.

Opinia

Marcin Kubicki, Redaktor naczelny Magazynu T3

Sony wykonało kawał dobrej roboty praktycznie pod każdym względem. Niestety konsola ta w Japonii nie sprzedaje się obecnie za dobrze. Cena oscylująca w okolicach 1100 PLN za wersję WiFi również nie wróży kolejek w dniu polskiej premiery. Vita będzie rządzić, ale dopiero w perspektywie kolejnych dwunastu miesięcy, wypełnionych następnymi premierami gier i być może obniżeniem ceny.

 

 

Autor:

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

Kompletny przewodnik: Aparaty bezlusterkowe

Publikacje

PS5 kontra Xbox Series X

Gaming

TEST: Sony Xperia 10 II

Testy

Telewizor na każdą kieszeń

Publikacje

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!