Połącz się z nami

Moto

TEST: Ford Focus ST2

Wszyscy znamy już „gorące hatchbacki” – czas sprawdzić „gorące kombi”!

Dla osób nieobeznanych z motoryzacją sportowe wersje samochodów kombi mogą wydawać się bez sensu – po co wrzucać elementy rodem z toru wyścigowego do praktycznego auta dla rodziny? Wbrew pozorom połączenie to ma naprawdę dużo zalet, a żeby się o tym przekonać, wystarczy zasiąść za kierownicą Forda Focusa ST2 w wersji kombi, niezwykle udanego przedstawiciela tego rzadkiego gatunku.

Na pierwszy rzut oka trudno stwierdzić, że mamy do czynienia z wersją „sportową” – Focus ST2 Kombi prezentuje się elegancko i dostojnie. Dopiero po bliższych oględzinach zauważyłem potwierdzające jego sportowy rodowód dodatki: felgi o drapieżnym rysunku, grill z heksagonalnymi wlotami czy czerwone zaciski hamulcowe. Głęboki błękit lakieru podkreślał szlachetną formę auta. 

Podobnie jest zresztą wewnątrz: gdyby nie charakterystycznie wyprofilowane fotele przednie i kierownica z logiem ST, nawet nie pomyślałbym, że to wersja sportowa! Kabina utrzymana została w odcieniach czerni i szarości, ale mimo tego wygląda na jasną i przestronną. Większość materiałów wykończeniowych to miękkie, przyjemne w dotyku tworzywa sztuczne, chociaż w niższych partiach drzwi znajdziemy także twarde plastiki. Ciekawym pomysłem są błyszczące elementy dekoracyjne, udające włókno węglowe; dodają one wnętrzu charakteru, chociaż niemiłosiernie się palcują. 

Focus ST2 Kombi nie zawodzi pod względem wygody. Miejsca z przodu i z tyłu jest dużo, a bagażnik ma pojemność 608 l. W wyposażeniu auta testowego nie znalazło się koło dojazdowe, więc pod podwójną podłogą ukryty został jedynie niewielki, mało praktyczny schowek. 

Pod maską naszego Focusa ST2 Kombi znalazła się dość nietypowa jednostka – dwulitrowy Diesel EcoBlue o mocy 190 KM. Przyznaję, nie jest to najbardziej sportowy silnik w historii motoryzacji, ale w praktyce zadziwiająco dobrze pasuje do charakterystyki samochodu. Auto chętnie się rozpędza (7,7 sekundy do setki w kombiaku!), dynamicznie przyspiesza i głośno przy tym mruczy; dźwięk ten z początku wydał mi się całkiem atrakcyjny, ale ze względu na słabe wyciszenie kabiny okazał się męczący w długiej trasie. 

Jednostka wysokoprężna dostępna jest jedynie w parze z manualną skrzynią biegów. Ma ona rewelacyjnie wyważone przełożenia, niezbyt długie, precyzyjne i łatwe do wyczucia. Układ ten szczególnie dobrze sprawdza się w trakcie podróży po drodze szybkiego ruchu: podczas samochodowej wycieczki za miasto czułem, że mam kontrolę nad każdym aspektem jazdy. Zgodnie ze sportowym duchem modelu, zawieszenie ST2 zalicza się do tych sztywniejszych, acz nie na tyle, aby wyrzucało nas z siedzeń na każdej koleinie. 

Ciekawym dodatkiem jest także kosztujący 5 tysiaków pakiet Performance, który dodaje możliwość jazdy w trybie torowym. Tutaj to raczej ciekawostka niż przydatna funkcja: owszem, można pojechać na tor, rozpędzić się i pobawić się w „zarzucanie” tyłem, ale nawet po odpaleniu najbardziej agresywnych ustawień, Focus ST2 Kombi prowadzi się… cóż, jak kombiak w Dieslu. Spalanie w trasie kształtuje się w okolicach 6 l/100 km, w mieście natomiast wzrasta do 8,5 l na setkę. 

Miałem także okazję przetestować systemy bezpieczeństwa i inforozrywki. W standardzie nie ma ich wiele, więc osoby szukające asystenta parkowania, systemu rozpoznawania znaków drogowych, ACC czy wyświetlacza Head-Up będą musiały pogodzić się z koniecznością dopłacenia kilku tysięcy. Podstawowa wersja systemu multimedialnego została wyposażona w 8-calowy ekran, obsługę Bluetooth i Apple CarPlay/Android Auto oraz funkcję sterowania głosowego. 

Cena bazowa Forda Focusa ST2 Kombi to 122 300 PLN, ale po dobraniu najciekawszych pakietów dodatkowych na pewno wzrośnie ona do ponad 130 000 PLN. Wydaje mi się jednak, że jak na możliwości pojazdu to niewygórowana kwota: kombiak łączy w sobie praktyczność aut rodzinnych z fantazją i radością, jaką daje prowadzenie samochodów sportowych. Wypróbuj go – kto wie, być może nie będziesz chciał już siadać za kierownicą żadnego innego auta?

Specyfikacja

  • Cena 144 900 PLN
  • Prędkość maksymalna 220 km/h
  • 0-100 km/h 7,7 sekundy
  • Silnik 2.0 EcoBlue
  • Moc 190 KM
  • Moment obrotowy 400 Nm
  • Średnie zużycie paliwa (wg producenta) 5,6 l/100 km

Werdykt

84

NASZYM ZDANIEM...

Ford Focus ST2 Kombi nie jest ani klasycznym kombi, ani rasowym sportowcem, ale udowadnia, że połączenie tych dwóch światów ma sens.

Plusy

Ponadczasowa stylistyka. Ergonomiczne, przestronne wnętrze. Świetne wrażenia z jazdy.

Minusy

Tryb Performance wciśnięty nieco na siłę. Dźwięk pracy silnika jest na dłuższą metę irytujący. 

Następne:

TEST: Renault Zoe

Nie przegap:

TEST: Renault Captur

Od dziewięciu lat redaktor naczelny Magazynu T3. Ekspert w dziedzinie nowych technologii. Częsty gość programów radiowych i telewizyjnych. Prowadzący konferencji technologicznych. Autor wydawnictw książkowych o grach oraz organizator koncertów. Pasjonat muzyki, kina i literatury.

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

Android Auto nareszcie dostępny w Polsce

Newsy

Hyundai prezentuje nową platformę dla aut elektrycznych

Newsy

TEST: TP-Link Deco S4

Testy

TEST: Google Nest Audio

Testy

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!