Pierwsza szczegółowa biografia projektanta kultowych produktów Apple (m.in. iPhone’a, iPada, iPoda i iMaca), jednego z najbliższych współpracowników i przyjaciół Steve’a Jobsa, sir Jonathana Ive’a, obecnie wiceprezesa ds. wzornictwa przemysłowego Apple Inc. – wkrótce trafi na rynek.
To przykre i frustrujące, że otaczają nas produkty, które zdają się świadczyć o całkowitym braku troski i staranności ze strony ich twórców. Przedmioty mają pewną bardzo ciekawą własność: nawet jeden potrafi powiedzieć mnóstwo o firmie, która go wyprodukowała; o jej wartościach i priorytetach.
Jony Ive, 2005
W 1996 roku Steve Jobs powrócił do Apple z karkołomną misją – zamierzał uzdrowić firmę, którą sam założył. Pewnego wieczoru w jednym z pomieszczeń korporacji natknął się na niechlujnie ubranego, zapracowanego brytyjskiego projektanta, otoczonego setkami rysunków i prototypów. To właśnie wtedy Jobs zdał sobie sprawę, że właśnie odkrył talent, który pomoże mu powstrzymać postępujący upadek firmy.
Tym projektantem był Jony Ive.
Współpraca Jony’ego Ive’a z Jobsem zaowocowała powstaniem wielu produktów, należących do najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnej technologii: iMaca, iPoda, iPada i iPhone’a. Projekty tych urządzeń nie tylko uczyniły z Apple przedsiębiorstwo o olbrzymiej wartości, ale dokonały też przewrotu w kilku gałęziach przemysłu, doprowadziły do powstania licznej rzeszy oddanych firmie fanów i sprawiły, że marka nadgryzionego jabłka stała się międzynarodową potęgą. Jony Ive stał się czołową postacią w branży, zdobywając niezliczone nagrody, zajmując zaszczytne miejsce na liście stu najbardziej wpływowych osób w 2013 roku według tygodnika „Time” oraz otrzymując tytuł szlachecki „za zasługi dla projektowania i przedsiębiorczości”.
Ale mimo tak wielkich sukcesów Ive’a wciąż niewiele wiadomo o nim samym – skromnym facecie o aksamitnym głosie, osobie, którą Jobs określał mianem swojego „duchowego partnera” w Apple. Książka Leandera Kahneya odsłania przed czytelnikiem prawdziwą historię naczelnego innowatora tej firmy.
Leander Kahney, autor bestsellera Być jak Steve Jobs, kreśli szczegółowy portret kreatywnego geniusza, stojącego za produktami Apple. Jego książka ukazuje drogę życiową, jaką przebył Ive, by z dyslektycznego licealisty stać się postacią, której wizja zmieniła naszą codzienność. Śledząc poczynania Ive’a, od jego młodych lat, kiedy dojrzewało zaszczepione przez ojca projektanta zainteresowanie wzornictwem przemysłowym, przez edukację na politechnice w Newcastle, aż po spektakularny awans w Apple, Kahney odkrywa zasady i praktyki, którym hołdował Ive i które sprawiły, że stał się jednym z najbardziej cenionych projektantów swojego pokolenia.
Opierając się na wywiadach ze znajomymi i byłymi współpracownikami Ive’a, a także na własnej gruntownej i szerokiej wiedzy o świecie Apple, Leander Kahney opisuje jak Ive – obecnie starszy wiceprezes ds. wzornictwa przemysłowego Apple – przedefiniował nasz sposób pracy, spędzania wolnego czasu i komunikacji.
Magazyn T3 jest patronem medialnym książki, która do księgarni (tych prawdziwych, jak i wirtualnych) trafi już w marcu.