Połącz się z nami

Internet Maker

Strona firmowa w praktyce: Armco

Tym razem zabraliśmy się za tematy biznesowe, w efekcie czego pod nóż poszła strona internetowa firmy Armco IT Consulting. Armco istnieje od 2001 roku. Działa w branży usługowej i posiada obecnie stabilną bazę lojalnych klientów, tak więc uatrakcyjnienie strony internetowej nigdy nie było priorytetem. Jednak dyrektor firmy, Tony Armstrong, zawsze powtarza, że lubi mieć wszystko dograne, nawet jeżeli miałoby to pomóc jedynie w ulepszeniu internetowej prezencji.

http://www.armco-it.co.uk

Tony pracował początkowo jako projektant. \”Szybko zacząłem tworzyć systemy do publikacji dla Maców, aby potem przejść do szkoleń i doradztwa w tej dziedzinie – wspomina Tony. – Ostatecznie awansowałem na dyrektora firmy, lecz to właśnie wtedy podjąłem decyzję o podjęciu nowego wyzwania – uruchomienia własnego biznesu.\”

Mając doświadczenie w tworzeniu projektów, Tony jest świadom problemów spotykanych w branży webdesignu: \”To frustrujące, że każdy uważa się za webdesignera – daj komuś FrontPage\’a, a już będzie twierdził, że jest gotów przygotować stronę za śmiesznie małe pieniądze.\” Równocześnie zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę jest potrzebne: \”Aby dobrze wykonać zlecenie, potrzebujesz odpowiednich narzędzi wraz z dużą dozą talentu i opanowaną techniką.\”

O stronie

Strona Armco IT Consulting obecna jest w internecie od 2004 r. Pełni ona rolę wirtualnej broszury marketingowej, zawierającej informacje o usługach świadczonych przez Armco wraz z opisami wykonanych realizacji. W celu dokonania drobnych zmian Tony używa Dreamweavera, natomiast większe poprawki zleca webmasterowi. Sprawdza się to w przypadku doraźnych przeglądów, lecz Tony chciałby, aby serwis działał w sposób bardziej bezpośredni.

Tworzenie strony

Z tego powodu Tony zgłosił się do kogoś, kto miał odpowiednie referencje wymagane do zaprojektowania nowej strony. Był to znajomy webdesigner, szukający wówczas zleceń, które mógłby wykonywać wieczorami po pracy.

\”Zaczęliśmy na początku 2004 r. Obojgu nam zależało na tym, aby strona była zarówno doskonała technicznie, jak i łatwo wpadająca w oko – wspomina Tony. – Naszym celem było bardziej stworzenie projektu z designerskim zacięciem, aniżeli czysto funkcjonalnej strony.\”

Tony chciał, aby strona stanowiła dowód na to, że \”branża IT nie musi być nudna\”. Jak wspomina, dostarczył odpowiednią treść, a projektant nadał temu nieco polotu, ale przyznaje, że \”coś nam po drodze umknęło\”. Uważa on, że strona nie spełnia wyznaczonego zadania, jakim początkowo było przekazanie pewnej idei, a na dodatek jest nudna.

\”Ta strona nic nie robi, nic nie mówi ani też nic nie sprzedaje – nie zwiększa nawet naszego potencjału marketingowego. A to wszystko zostało jasno określone podczas procesu planowania strony – najpierw coś pokazać, a potem to stale ulepszać. Niestety, nigdy nie zbliżyliśmy się nawet do tego drugiego etapu!\”

To dlatego Tony zgłosił swoją stronę do nas. Chciał, aby na całość spojrzał ktoś, kto nie miał z tym projektem wcześniej do czynienia i stworzył coś nowego, nie będąc obciążonym przez dotychczasowe doświadczenia. \”Traktujemy remont jako swego rodzaju trampolinę, coś, co wyzwoli inspirację, dzięki czemu będziemy mieć naprawdę efektowną stronę\” – mówi Tony.

Przed zmianą

Zanim zaczniemy, warto się bliżej przyjrzeć naszej stronie. Największy problem jest z kompatybilnością – strona wczytuje się całkowicie poprawnie jedynie pod IE. To duży minus profesjonalnej strony, która nie działa dobrze na innych przeglądarkach.

  • PLUS: Dobre wykorzystanie loga. Logo Armco przyciąga wzrok, a jego wykorzystanie w nagłówku strony to jedna z największych zalet oryginalnego projektu. Subtelne tło z krzywizną nachodzącą na logo wygląda stylowo i na czasie.
  • PLUS: Prosta nawigacja. Chociaż zakładki nawigacyjne wyglądają marnie i staromodnie, ich prostota ułatwia nawigację po stronie. Zostały one również opisane w czytelny sposób, dzięki czemu wiadomo, dokąd prowadzą.
  • PLUS: Krótki czas wczytywania. Elementem, który ratuje stronę, jest jej duża efektywność. Pomijając intro we Flashu, serwis ładuje się nadzwyczaj szybko, co dla strony biznesowej jest najważniejsze.

  • MINUS: Niepotrzebne wykorzystanie Flasha. O nieodpowiednim flashowym intro już wspomnieliśmy, zbędna flashowa animacja po lewej stronie serwisu również nas nie zachwyciła. Nie wnosi ona nic nowego, rozprasza tylko podczas odtwarzania i nie wygląda porywająco.
  • MINUS: Niedobór informacji. Strona wydaje się zawierać mnóstwo informacji, ale w rzeczywistości jest ich niewiele. Strona główna nie powinna pozostawiać wątpliwości, co oferuje firma. Możemy stworzyć przestrzeń na ten przekaz, lecz Tony będzie musiał na nowo przygotować całą treść serwisu.
  • MINUS: Ciasny layout. Stała wysokość strony ogranicza możliwości jej wykorzystania. Pionowe przewijanie to w sieci rzecz całkiem normalna – oczywiście dopóki będziesz pamiętał o umieszczaniu najważniejszych informacji na górze strony i dbał o to, aby nie była jednak zbyt długa.

Pierwsze wnioski

Na samym początku strona Armco przywitała nas flashowym intrem. Tony twierdził, że reakcje odwiedzających były pozytywne, lecz dla strony z ambicjami intro jest niczym zabytek żywcem wyjęty z lat 90. Poza tym powoduje ono same problemy: obniża pozycję strony w rankingach wyszukiwarek i stanowi dodatkową przeszkodę dla osób próbujących dostać się do serwisu.

Pierwsza strona powinna wprowadzić użytkownika w głąb serwisu i dostarczyć odnośników do pozostałych sekcji – nie powinna być wymówką do zabawy z animacjami i efektami, wymieszanych na dokładkę z najmodniejszymi hasłami i sloganami. Właściwa główna strona sprawuje się natomiast przyzwoicie. I szczerze mówiąc, nie wygląda aż tak okropnie – przydałby się jej tylko nieco bardziej nowoczesny, designerski szlif.

Jednym z największych problemów była ograniczona wysokość obecnego layoutu, która powodowała konieczność upychania wszystkiego na małej przestrzeni. Niedostatek białych obszarów sprawiał, że stronie bliżej było do nudnej witryny nastawionej wyłącznie na technologie niż do świeżego i nowoczesnego serwisu. Strona internetowa to nie wydruk – nie ma potrzeby ograniczać jej wysokości, szczególnie gdy ma to prowadzić do stosowania takich niemiłych sztuczek jak np. ramki używane do wyświetlania dużych partii tekstu.

Po zmianie

Mocne nagłówki, nasycone kolory i silny przekaz sprawiły, że strona stała się lepsza. A co istotne, ten projekt działa poprawnie na wszystkich przeglądarkach. Ten aspekt jest szczególnie ważny dla firmy reklamującej swoje usługi w branży IT.

  • PLUS: Usprawniona nawigacja. Stara nawigacja była w porządku, ale w naszym projekcie chcieliśmy pozbyć się graficznych zakładek na rzecz czystego tekstu, dając tym samym Tony\’emu możliwość samodzielnego rozszerzania sekcji nawigacyjnej. Usunęliśmy również zbyteczny odnośnik \”klienci\”, który został zintegrowany z działem \”zrealizowane projekty\”.
  • PLUS: Zmienione nagłówki. Stara strona zawierała dwa nagłówki: \”Inwestycja w technologie informacyjne\” oraz \”Armco oferuje\”. Zmieniliśmy je na \”Kompletne rozwiązania IT\” (czyli co oferuje firma) oraz \”Bądź konkurencyjny\” (czyli jakie korzyści może odnieść klient). Wywiera to mocniejsze wrażenie niż stara strona.
  • PLUS: Poprawiona typografia. Stara strona bazowała na graficznych nagłówkach, co oznaczało że ich aktualizacja była utrudniona, a tekst wyglądał mdło. Wyremontowany serwis korzysta z zalet dużych nagłówków, linii rozdzielających poszczególne partie tekstu i trzech różnych rodzajów czcionek. Wszystko to wzmacnia przekaz tekstowy strony.

  • PLUS: Dynamiczny layout. Stara strona zawierała krzywe linie, które miały dopasować layout do krągłych kształtów logo. Jednak układ oparty na prostych kształtach jest bardziej dynamiczny, ponadto wyróżnia logo, które okazuje się być jedynym \”zakręconym\” elementem na stronie.
  • PLUS: Mocniejsze wykorzystanie kolorów. Paleta kolorów dobrana dla starej strony wydawała się być nieco wyblakła, a zielenie nie współgrały z logo. Uprościliśmy schemat kolorystyczny, skupiając się wokół kolorów wykorzystanych w logo firmy. Dzięki temu cały projekt lepiej prezentuje się jako całość.
  • PLUS: Miejsce na kontakt. Jedna z uwag do starej strony dotyczyła braku informacji i powodów, dla których odwiedzający mieliby skontaktować się z Armco. Dlatego też wydzieliliśmy na stronie głównej przestrzeń, gdzie zamieściliśmy powody, dla których ktoś powinien nawiązać kontakt.

Opinia właściciela

Na początku poczułem lekki zawód. Szukałem czegoś, co głosiłoby, że \”IT nie jest nudne\”, a ten projekt wywołał odwrotny efekt – nie sprawił, że chciałem przyjrzeć mu się bliżej. Pierwsza wersja strony była znacznie bardziej pociągająca.

Jednakże spodobało mi się w zaprezentowanym remoncie wyczucie, z jakim potraktowano kwestię czasu, który użytkownik poświęca na zwiedzanie strony. To pełne nastawienie na prezentowaną treść połączone ze specyficznymi dobrze określonymi kluczowymi punktami serwisu skupia całą uwagę odwiedzających na tym, co robimy, dodając do tego gazetowy styl i układ zawartości. Remont uwypuklił nasze mocne strony, ale sprawia wrażenie ciasnego i zagmatwanego.
Biorąc to wszystko pod uwagę, sądzę że pozostaniemy jednak przy naszej aktualnej stronie. Lecz dzięki mimo wszystko.

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

Co warto analizować na www

Internet Maker

Zmiany w e-handlu

Newsy

Merlin.pl otwiera dział z odzieżą

Newsy

Rozlicz PIT przez Facebook’a

Newsy

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!