Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Newsy

Media internetowe a lojalność użytkownika

Intensywniejsza konkurencja i dojrzałość na rynku internetowym sprawiają, że firmy poszukują nowych koncepcji marketingowych w celu optymalizacji biznesu, skupiając się nie tylko na pozyskiwaniu nowych użytkowników, lecz także na budowaniu ich lojalności.

Przez ostatnie kilkanaście lat funkcjonowania Internetu w Polsce tworzyła się nowa szansa w budowaniu relacji pomiędzy internautą a dostawcą medium internetowego. Właściciel takiego serwisu koncentrował się „na pojedynczej transakcji”, nie wykorzystywał intensywnie narzędzi marketingu relacji w komunikacji marketingowej, aby przywiązać nowego użytkownika do serwisu. Starał się budować lojalność w oparciu o dobry kontent, unikalną ofertę lub idealną funkcjonalność… Do tego osiągał duże efekty dzięki marketingowi masowemu.

Działania lojalnościowe nie miały większego sensu w momencie, gdy rynek odnotowywał ogromne wzrosty i dlatego serwis koncentrował się na pozyskiwaniu nowych internautów. Obecnie, w przypadku coraz bardziej dojrzałego rynku i kryzysu, docenia się lojalnych użytkowników, gdyż są gwarantem zysku w przypadku e-commerce’u lub utrzymania potencjału reklamowego mediów internetowych przy ograniczonym budżecie na promocję. W takim przypadku koncepcją może być przyjęcie przez serwis roli pasterza, który pilnuje „stado” obecnych internautów i opiekuje się nim – buduje ich lojalność. Do tego tak jak border hipnotyzuje stado i buduje w użytkownikach przekonanie, że warto powracać do serwisu.

Zmiany wymuszają zmiany

Zmiana relacji na rynku wymusza poszukiwanie efektywniejszego podejścia do komunikacji z internautą. Zmniejszająca się efektywność wykorzystania narzędzi przyciągania użytkownika do serwisu składania do korzystania z innych instrumentów. Kluczowe jest więc stworzenie profilu użytkownika – kim jest, czego pragnie, w jaki sposób korzysta z serwisu, i dopasowanie do określonej grupy takich działań, które zwiększą ich „przyklejalność” do serwisu.

Przykładem może być portal osobisty CafeNews.pl. Na podstawie analizy potrzeb użytkowników odkryto grupę, dla której kluczową barierą wejścia i powracania do portalu była niska motywacja do poznania jego funkcjonalności i płynących z nich korzyści. Aby zwiększyć liczbę „przyklejania” się unikalnych użytkowników do portalu, Cafe News przygotował akcję opartą o narzędzie konkursowe i technikę zbierania punktów. Rozpoczęto, więc promocję serwisu, w której główną nagrodą była wyprawa do Maroko. Akcja pod hasłem „Wyprawa do Maroko i 1000 nagród” zrealizowała kilka celów:

  • zbudowała przyzwyczajenie do korzystania z Cafenews.pl dla określonej grupy użytkowników;
  • trafiła do użytkowników, którzy wcześniej nie spotkali się z marką, albo znali portal, ale z niego nie korzystali, sądząc, że jest to zbyt skomplikowane;
  • zwiększyła o ponad 100% liczbę unikalnych użytkowników, o kilkaset procent liczbę wizyt oraz czas przebywania w serwisie.

Mechanizm konkursu motywował użytkowników portalu do czytania artykułów przez portal osobisty CafeNews.pl. Dzięki akcji firma zyskała bazę potencjalnie lojalnych użytkowników. Dodatkowo „Wyprawa do Maroko i 1000 nagród” zjednoczyła media internetowe. W akcji wzięło udział blisko 90 liczących się serwisów, przyczyniając się również do budowania więzi wśród partnerów w relacjach B2B.

Akcja stała się dla nas sygnałem, w jakim kierunku powinniśmy zmierzać, aby promować markę i portal w środowisku internetowym. Skoncentrowaliśmy się nie tylko na marketingu wyszukiwarek, ale również na procesie budowania e-lojalności. – mówi Maciej Winter.

5 lutego ruszyła kolejna edycja konkursu, która kontynuuje proces budowania lojalności. W akcji pojawiły się znaczące zmiany. Internauci mogą uczestniczyć w konkursach wiedzowych, dzięki którym poznają treści poszczególnych źródeł informacji.

– Zapraszamy media do drugiej edycji akcji pt. Rajskie wakacje na Bali, w której możliwa jest promocja określonych treści. Nasza oferta dobrze wpasowuje się w całościową strategię komunikacji uzupełniając obecnie wykorzystywane narzędzia do pozyskiwania nowych użytkowników dla mediów o narzędzia, które koncentrują się na ich przywiązaniu. – mówi Maciej Winter.


Maciej Winter jest Dyrektorem Marketingu i Sprzedaży w firmie Cafe News S.A. oraz konsultantem w firmie Think Marketing lojalnościowy i interaktywny.

Może cię też zainteresować

Internet Maker

Firmy, które chcą skutecznie przebić się przez reklamowy szum i naprawdę dotrzeć do ludzi, muszą całkowicie zmienić swoje dotychczasowe myślenie o marketingu. Tradycyjne techniki marketingowe już dawno utraciły...

Newsy

Europejscy urzędnicy pracują nad zmianami prawa, które ułatwią zawieranie umów i robienie zakupów na odległość. Sprzedawcy otrzymają więcej obowiązków, dłuższy będzie także termin na odstąpienie od umowy.

Newsy

Internetowy sklep Merlin.pl otworzył nowy dział. Zgodnie ze strategią rozwoju nowych kategorii produktowych, wprowadził do sprzedaży odzież i akcesoria. Firma chce poszerzyć swój udział w rosnącym rynku zakupów...

Newsy

Od 16 lutego 2011 roku, osoby rozliczające się z fiskusem, mogą skorzystać z darmowej aplikacji do rozliczeń podatkowych w wersji zintegrowanej z platformą Facebook. Po zalogowaniu się na swoje konto w portalu społecznościowym,...