Połącz się z nami

Internet Maker

Jak zbudowano Marvel.co.uk

Termin oficjalnego startu strony zaplanowano tak, by towarzyszył kinowej premierze „Fantastycznej Czwórki”. Przedmioty opatrzone motywami z filmu były wówczas najchętniej wybieranymi towarami. Nie zaskoczyło też nas niesłabnące zainteresowanie Spidermanem, znajdujące odzwierciedlenie w codziennych zakupach na stronie. Kulisy powstania strony poświęconej bohaterom komiksów.

Newsletter, reklamy płatne od kliknięcia i umowy partnerskie z firmami, które mają licencję na produkty Marvela, pomogły w promocji serwisu przy minimalnych nakładach finansowych. W planach mamy uruchomienie sieci członkowskiej, oferującej unikatowe treści gronu fanów postaci Marvela i związanych z Marvelem.

Współpraca Marvela z Zone zakłada też przekształcenie www.marvel.co.uk w główny serwis marki w Zjednoczonym Królestwie. To będzie internetowe centrum Marvela w Wielkiej Brytanii, stale rozrastające się o newsy i treści przeznaczone dla związanej z nią społeczności.

Marvel.co.uk w zbliżeniu

  • Wybierz superbohatera. Wyeksponowany panel ułatwia wybór bohatera. Najbardziej popularni bohaterowie są umieszczeni w oddzielnych okienkach. Ich kliknięcie otwiera poświęconą im stronę.
  • Opcje wyszukiwania. Wyszukiwarka umożliwia znalezienie postaci według imienia, kategorii, ceny i słowa kluczowego. Dzięki wyszukiwarce wydatnie skraca się czas konieczny na dotarcie do tego, czego szukamy.

  • Główne okno. Przedmioty powiązane z najnowszymi informacjami Marvela, takimi jak premiery gier, mogą być promowane na stronie domowej. To właśnie tutaj umieszczane są najlepsze przedmioty.
  • Baner Marvela. Baner przedstawiający kolaż ulubionych postaci towarzyszy odwiedzającym serwis na każdym kroku. Powyżej umieszczono narzędzie umożliwiające wybór tła strony.

Marvel.co.uk – szczegóły techniczne

Stronę wraz z systemem zarządzania treścią i aplikacją raportującą przygotowano na zamówienie, przy wykorzystaniu platformy Microsoftu. Program Visual Studio.NET posłużył do opracowania stron ASP.NET z wykorzystaniem bazy danych SQL Server. Zastosowaliśmy trójwarstwową architekturę z bazą danych, warstwą logiczną i prezentacyjną. Fizycznie serwis znajduje się w naszym centrum danych, na serwerze Dell PowerEdge.

Bezpieczna wymiana danych odbywa się poprzez pliki XML przesyłane przez bezpieczne kanały FTP, co pozwala na planowe uaktualnienia listy produktów dostępnych na stronie i przesyłanie we właściwym czasie zamówień do realizacji.

Dla każdej strony e-commerce zasadniczą kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa transakcji. Także tutaj chcieliśmy uruchomić narzędzie do płatności, które nie zmuszałoby użytkownika do łączenia się z inną stroną, na której mógłby zapłacić. Zdecydowaliśmy się na użycie SecureIP firmy CommXL z transferem danych pochodzących z karty poprzez bezpieczne połączenie SSL. Dzięki niemu możliwa jest bezpieczna, przeprowadzana w czasie rzeczywistym autoryzacja kart.

Sklep online Marvela oficjalnie pojawił się w internecie pod koniec lipca 2005 r. Opracowanie projektu, utworzenie strony i sprawy handlowe powierzono londyńskiej agencji Zone (http://www.zonecontent.com). Natomiast obsługą zamówień i logistyką zajęła się firma Internet Logistics.

Jako oficjalna wizytówka Spidermana, Kapitana Ameryki, Hulka, Fantastycznej Czwórki oraz innych komiksowych postaci, strona ma do zaoferowania bogatą treść i produkty zarówno dla przypadkowego sympatyka, jak i zagorzałego kolekcjonera. W sklepie umieszczono ponad 500 produktów, od zabawek i DVD do ubrań i limitowanych edycji projektów graficznych.

Przy tworzeniu strony mogliśmy wybierać z olbrzymiej liczby materiałów graficznych. Szczególny nacisk położono bowiem na graficzne aspekty projektu, związanego z komiksowymi i filmowymi postaciami wykreowanymi przez Marvela. Zdecydowaliśmy się postawić na wyraźny, rzucający się w oczy projekt, oddający charakter niezrównanych komiksowych i filmowych postaci.

Moc dla kupującego

W przypadku przedsięwzięcia e-commerce projekt graficzny nie jest jedynie estetycznym ćwiczeniem. Jego celem jest ułatwienie dokonywania zakupów. Nawigację na stronie, uwzględniającą doświadczenia końcowego użytkownika, udało się opracować dzięki wcześniejszemu doświadczeniu Zone, związanym z uruchomieniem komercyjnego serwisu z futbolowymi pamiątkami sportowymi www.icons.com.

Podczas prac nad serwisem określiliśmy dwa główne typy potencjalnych klientów. Pierwsi to fani dysponujący szczegółową wiedzą o różnych postaciach, ostatnich wydaniach książek, filmów i gier. Drugą grupę tworzą przypadkowi klienci, mniej obeznani z marką. Dla nich bardziej poręcznym narzędziem do nawigowania jest wyszukiwarka, która umożliwia zlokalizowanie produktu według kategorii lub ceny.

Te ustalenia przełożyły się na opracowanie szkieletu strony – dwutorowej nawigacji, umożliwiającej użytkownikowi wyszukiwanie lub przeglądanie według postaci lub kategorii, lub za pomocą obydwu sposobów. Wyszukiwarkę produktów Marvel umieszczono na każdej stronie serwisu, dzięki czemu możliwe stało się wyszukiwanie konkretnych produktów lub przeglądanie według przyjętych kryteriów.

Gdy projekty były już gotowe, przekazano je do testów przedstawicielom dwóch potencjalnych grup klientów. Ich uwagi uwzględniono przy wprowadzaniu poprawek. Wreszcie projekty zatwierdzili udziałowcy, włączając w to Marvel Enterprises w Stanach Zjednoczonych. Prace mogły się rozpocząć.

Zespół Zone, zajmujący się stroną techniczną przedsięwzięcia, korzystał z szybkiego narzędzia deweloperskiego. Dzięki temu można było natychmiast uwzględniać w projekcie uwagi klientów i użytkowników oraz przedkładać poprawione wersje projektu do oceny.

Doświadczenie, jakim dysponujemy, pozwoliło na opracowanie wielu specyficznych rozwiązań. Dzięki temu mogliśmy przygotować dokładnie takie funkcjonalności, jakich potrzebował klient, zamiast zastępować je gotowymi rozwiązaniami \”z półki\”.

Oczywiście wiązało się to z dodatkową pracą. Jednak nasza możliwość opracowywania rozwiązań na zamówienie w dłuższej perspektywie znacząco wzbogaciła wykorzystane na stronie rozwiązania.

Spidermani

Jednym z kluczowych zadań naszego zespołu było upewnienie się, że do strony mają dostęp roboty internetowych wyszukiwarek. W serwis wbudowaliśmy także encyklopedię poszczególnych postaci. Dzięki temu na każdej stronie poświęconej danej postaci znajdują się też bogate informacje z nią związane.

Oprócz skupienia się na udostępnieniu właściwych metatagów, opracowaliśmy technikę umożliwiającą prezentację przyjaznych adresów URL wyszukiwarkom. Wiązało się to z rezygnacją z mało znaczących sekwencji zapytań, które zazwyczaj można znaleźć na dynamicznie tworzonych komercyjnych platformach.

Kolejną istotną kwestią była aktualizacja informacji na stronie. Chcieliśmy, by kupujący miał możliwość wybierania spośród najnowszych produktów. Powinny one pojawiać się na stronie z minimalnym opóźnieniem, co udało się zrealizować tworząc automat pobierający dane z serwerów naszych partnerów.

Dzięki temu mogliśmy udostępnić produkt natychmiast, gdy byliśmy gotowi na zrealizowanie transakcji.
Jednak z drugiej strony nie chcieliśmy, by strona była całkowicie zależna od automatycznych procesów.

System zarządzania treścią, który powstał na zamówienie, umożliwia edycję każdego fragmentu informacji o każdym produkcie na każdej stronie serwisu. Dzięki temu jesteśmy w stanie uwzględnić uwagi naszych partnerów z Internet Logistics, dotyczące kwestii handlowych oraz wprowadzać poprawki edycyjne na miejscu, w siedzibie Zone.

Następne:

Dynamiczny DNS

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!