Jakiś czas temu Google wprowadziło dość znaczącą zmianę w obrębie wyświetlania wyników wyszukiwania dla zapytań lokalnych (np. restauracja Kraków czy fryzjer Wrocław).
W nowym układzie wyników wyszukiwania mamy więc:
wyniki wyszukiwania złożone w części z wyników z {link_wew 3092}map Google{/link_wew}, a w części z wyników wyszukiwarki Google (przemieszanych ze sobą)
dużą widoczność rezultatów z bazy Miejsc Google
dodatkową mapkę z zaznaczonymi na niej firmami z bazy map Google
wysoką widoczność wyników sponsorowanych, które są ponad wynikami wyszukiwania
Jak pozycjonować witrynę w mapach Google?
Jeżeli więc tak ważna staje się obecność w najwyższych pozycjach wyników map Google, pojawia się oczywiście pytanie w jaki sposób zdobywać te pozycje.
Pozycjonowanie w obrębie wyników map Google jest tematem względnie nowym. Niemal każda osoba, z którą będziemy rozmawiali na ten temat poda nam nieco inny „przepis na pozycjonowanie” firmy w wynikach Google.
Dodaj firmę do map Google
Jeżeli w obrębie map Google nie ma jeszcze wizytówki Twojej firmy, czym prędzej ją dodaj. Warto tutaj zadbać o staranne wypełnienie danych w wizytówce, podając jak najwięcej danych i informacji o firmie. Jeżeli możesz dodaj nawet takie elementy jak: zdjęcia, filmiki z {link_wew 61}Youtube{/link_wew}.
Po stworzeniu wizytówki trzeba zweryfikować jej własność. Najczęściej mamy jedną z 3 możliwości weryfikacji adresu:
kontakt na podany numer telefoniczny
weryfikacja przez sms
weryfikację poprzez pocztówkę (najdłuższy sposób, który może trwać nawet kilka tygodni).
Aby pojawiać się w wynikach Google dla fraz związanych z danym miastem (np. przedszkole Gdańsk), system musi powiązać naszą firmę z tym miastem. Innymi słowy musimy mieć firmę w obrębie tego miasta, a następnie potwierdzić ten adres w obrębie miasta.
Przy pozycjonowaniu firmy w obrębie map Google sprawdź, czy Twoja firma istnieje w bazie Google tylko pod jednym adresem i numerem telefonu. Duplikowanie danych firmy mogą mieć negatywny wpływ na pozycje wizytówki firmy w obrębie wyników Google.
Optymalizacja treści wizytówki
W obrębie treści wizytówki możemy wyróżnić kilka szczególnie ważnych elementów, w obrębie których powinny pojawić się słowa kluczowe, na które chcemy zdobywać pozycje w wynikach map Google. Nie mówimy oczywiście tutaj o spamowaniu słowami kluczowymi, które nie tylko zrazi użytkowników, ale również może doprowadzić do odrzucenia wizytówki.
dokładny i jednoznaczny adres firmy
kategorie, do których dodajemy wizytówkę
słowa kluczowe w obrębie treści wizytówki
optymalizacja materiałów dodawanych do wizytówki (np. obrazków)
Jakość i „lokalność” witryny internetowej
Ważnym elementem promowania witryny w obrębie wyników wyszukiwania map Google odgrywają tzw. symptomy jakości i „lokalności” witryny.
Ilość linków prowadzących do strony internetowej (jej popularność w sieci pokazywana w sekcji wizytówki Więcej informacji na temat tego miejsca)
Lokalność linków prowadzących do witryny, zawartość lokalnych słów kluczowych w linkach prowadzących do witryny
Obecność witryny w wartościowych serwisach lokalnych, lokalnych bazach firm, witrynach zrzeszeń branżowych i itp.
Dokładne dane adresowe firmy na stronie i zgodność danych na stronie z danymi w obrębie Miejsca Google firmy
Komentarze o naszej firmie na zewnętrznych serwisach i w obrębie map Google. Komentarze zwiększają również widoczność firmy w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja witryny dla lokalnych słów kluczowych (zawartość słów kluczowych, optymalizacja znaczników Title i itp)
Statystyki wizytówek w mapach Google
Przy optymalizacji i pozycjonowaniu naszej firmy w obrębie map Google, przydatne mogą się okazać informacje pokazywane w statystykach map Google. Statystyki te oczywiście są darmowe i dostępne dla każdego Miejsca Google.
Na podstawie tych danych możemy sprawdzić, dla jakich słów kluczowych wyświetla się nasza witryna w obrębie wyników map Google jak również, czy wyświetlenia firmy w wynikach kończą się odwiedzinami użytkowników.