Jedną z popularnych form promocji firm w wyszukiwarkach jest reklama w Google AdWords, czyli linkach sponsorowanych Google. W systemie tym tworzymy reklamę w oparciu o słowa kluczowe. Generalnie im bardziej rozbudowana kampania Google AdWords, im więcej niszowych i dobrze dopasowanych słów kluczowych ona zawiera, tym wyższy zwrot z inwestycji może ona oferować.
Przy budowie kampanii AdWords warto skorzystać z kilku narzędzi, które znacznie przyśpieszają jej rozwój i optymalizację.
Edytor Google AdWords
Jest to darmowa aplikacja Google, która umożliwia szybkie tworzenie rozbudowanych kampanii Google AdWords.
- Najważniejsze funkcjonalności, które oferuje ta aplikacja:
- Możliwość tworzenia kampanii AdWords lub jej edytowania bez dostępu do konta
- Możliwość równoczesnej pracy na wielu kontach AdWords
- Błyskawiczne dodawanie, edytowanie oraz usuwanie kampanii, grup reklam, tekstów reklamowych, reklam graficznych i słów kluczowych.
- Szybkie wyszukiwanie danych w obrębie
- Możliwość dodawania komentarzy do zmian wprowadzanych na koncie AdWords
- Wyświetlanie i sortowanie statystyk skuteczności reklamy
- Backup danych
- Usuwanie duplikatów w obrębie słów kluczowych
- Szybkie kopiowanie i przenoszenie elementów między różnymi grupami reklamowymi, kampaniami a nawet kontami Google AdWords
- Eksport danych z konta do formatów .csv, .html
- Szybkie przenoszenie danych z Excela
Google AdWords Edytor można za darmo pobrać ze strony http://www.google.com/adwordseditor/index.html
Narzędzie analizy słów kluczowych z wyszukiwarki
Jest to darmowe narzędzie, które podaje propozycje nowych słów kluczowych w oparciu i dane o słowach kluczowych wyszukiwanych w Google i dopasowaniu witryny do tych słów z wyszukiwania. Narzędzie to jest o tyle ciekawe, że podaje propozycje słów kluczowych wraz z propozycjami stron docelowych w obrębie naszej witryny, do których te słowo kluczowe mogłoby odsyłać potencjalnego użytkownika.
Aby skorzystać z narzędzia wystarczy podać adres naszej strony internetowej. Wraz z estymacjami ruchu generowanego z proponowanych słów kluczowych otrzymujemy również estymacje kosztu za kliknięcie jak również konkurencyjności słów kluczowych.
Narzędzie analizy słów kluczowych z wyszukiwarki dostępne jest pod adresem: http://www.google.pl/sktool/.
Narzędzie propozycji słów kluczowych
Najbardziej znane narzędzie do poszukiwania słów kluczowych. Istnieje zarówno wersja wbudowana w konto Google AdWords jak również zewnętrzna wersja dostępna pod adresem: https://adwords.google.pl/select/KeywordToolExternal.
Wpisanie słowa kluczowego do narzędzia powoduje wyświetlenie powiązanych haseł wraz z określeniem ich konkurencyjności i natężeniem poszukiwań. Na przykład w przypadku wprowadzenia słowa kluczowego “agencja reklamowa” Narzędzie propozycji słów kluczowych może proponować przydatne pokrewne słowa kluczowe, takie jak „usługi reklamowe”, “usługi marketingowe”.
Dodatkowe funkcjonalności narzędzia:
- estymacje ilości wyszukiwań, pozycji reklamy i końcowej średniej stawki CPC dla dowolnie przez nas wybranej stawki maksymalnej CPC słowa kluczowych
- estymacje ogólnej skuteczności słowa kluczowego w okresie dwunastu miesięcy (trendy wyszukiwania tego słowa kluczowego przez Internautów)
- informacje na temat sezonowości słów kluczowych
Narzędzia i makra Excel
Jedną z najbardziej optymalnych form szybkiego i efektywnego tworzenia rozbudowanych kampanii Google AdWords jest wykorzystywanie do pracy Excela. Kampanię AdWords można stworzyć w pliku Excel, a następnie wysłać ją na konto AdWords za pomocą AdWords Edytora.
Istnieje wiele funkcji wbudowanych do Excela, które znacznie przyśpieszają pracę z tekstem w Excelu.
Przykłady takich funkcji:
{stala}=DŁ(tekst){/stala}
Oblicza ilość znaków w komórce Excel. Bardzo przydaje się przy tworzeniu tekstów reklamowych AdWords. Poprzez nią można szybko sprawdzić, które teksty reklamowe są zbyt długie, aby mogły zostać wyświetlone w AdWords.
{stala}= ZŁĄCZ.TEKSTY(tekst1;tekst2){/stala}
Pozwala na łączenie tekstów z wielu komórek Excel. Przydaje się przy tworzeniu nowych słów kluczowych i tekstów reklamowych
{stala}=FRAGMENT.TEKSTU(tekst;liczba_początkowa;liczba_znaków){/stala}
Funkcja ta pozwala na tworzenie tekstu na podstawie fragmentów innego tekstu.
Dodatkowe w internecie dostępnych jest wiele darmowych makr Excel. Niektóre z nich pozwalają na wymnażanie różnych grup słów kluczowych, inne pozwalają na szybsze przetwarzanie słów kluczowych i tekstów reklamowych z baz danych.
Przykłady takich makr można zobaczyć na stronie http://www.ittechnology.us/jak-przyspieszyc-prace-z-kampania-adwords/
Podsumowanie
Korzystanie z dostępnych narzędzi pozwala na znaczne przyśpieszenie tworzenia kampanii Google AdWords. Przy zastosowaniu takich narzędzi może się okazać, że to co wcześniej zajmowało nam 5 godzin czasu, może zostać zrobione w ciągu 40 minut pracy. Im lepiej opanujemy korzystanie z nich, szybciej i lepiej będziemy umieli tworzyć nawet bardzo rozbudowane i zaawansowane kampanie w linkach sponsorowanych Google.