Fraza praca marketing/public relations była w maju i w czerwcu 2009 roku na pierwszym miejscu listy najczęściej wyszukiwanych haseł w giełdzie pracy infoPraca.pl. Na kolejnych miejscach znalazły się praca informatyka, praca manager, praca dla studenta, za granicą i praca finanse.
Fraza praca marketing/public relations była w maju i w czerwcu 2009 roku na pierwszym miejscu listy najczęściej wyszukiwanych haseł w giełdzie pracy infoPraca.pl. Na kolejnych miejscach znalazły się praca informatyka, praca manager, praca dla studenta, za granicą i praca finanse. Zainteresowania osób poszukujących zajęcia tylko częściowo pokrywały się z potrzebami pracodawców.
Wśród ponad 17 tysięcy ofert najwięcej opublikowano w ubezpieczeniach, sprzedaży, produkcji, bankowości i usługach finansowych. Kolejne miejsca w zestawieniu branż, w których najczęściej poszukiwano pracowników, zajęły: sprzedaż detaliczna/handel, praca dla studentów/praktyki, marketing/public relations oraz obsługa klienta/call center. Na dziesiątym miejscu znalazła się sprzedaż i telemarketing.
„Duża liczba osób poszukujących w ostatnim okresie pracy w marketingu i public relations nie powinna dziwić. Przez ostanie lata ten kierunek bił rekordy popularności, a studenci marketingu i zarządzania stanowili aż 20 proc. wszystkich studentów w Polsce. Dodatkowo, recesja spowodowała ograniczenie budżetów reklamowych, a czasem także ograniczanie zatrudnienia. Jednak praca w marketingu i PR to także zajęcie sezonowe, które często wykonują np. studenci. Lato to czas wzmożonych akcji marketingowych w związku z czym chwilowo rośnie zapotrzebowanie na pracowników związanych z marketingiem bezpośrednim. Pilnie poszukiwani są handlowcy, agenci reklamowi, asystenci, doradcy klienta, sprzedawcy i hostessy. Stąd duże zainteresowanie pracą w marketingu” – mówi Beta Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl. „W wachlarzu ofert pracy w internetowej giełdzie infoPraca.pl pojawiło się też sporo propozycji wymagających określonej specjalizacji w danej dziedzinie marketingu. Za przykład mogą posłużyć stanowiska związane z marketingiem internetowym, a także propozycje pracy dla grafików komputerowych czy designerów”.
„Przez 5 ostatnich lat studiowałem na kierunku marketing i zarządzanie, dziś – jak większość moich znajomych
z roku – mam trudności ze znalezieniem pracy w branży stricte związanej z marketingiem. Jedyne, na co mogę liczyć, to praca w marketingu bezpośrednim – jako promotor, sprzedawca czy agent handlowy. Większość pracodawców patrzy na doświadczenie, jakim kandydat może się pochwalić. Odbycie praktyk czy stażu związanych z marketingiem znaczenie zwiększa wartość CV świeżo upieczonego absolwenta” – wyjaśnia Marcin Nowak, absolwent kierunku marketing i zarządzanie na jednej z warszawskich uczelni.
Zapotrzebowanie na praktykantów i stażystów utrzymuje się stale wysokim poziomie. Świadczy o tym liczba ponad 115 ofert stanowiąca ponad 20% wszystkich propozycji w branży marketing i public relations. Dodatkowo, w ramach akcji „Wporzo kariera”, studenci mogą wybierać wśród ofert wakacyjnych staży właśnie w zarządzaniu i marketingu.
„Dziś pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na doświadczenie zawodowe kandydata do pracy niż na jego średnią ocen ze studiów” – uważa Beata Szilf-Nitka. „Sytuacja na rynku pracy utrudnia absolwentom rozpoczęcie kariery zawodowej, dlatego warto wzmocnić swoją wartość na rynku jak największą liczbą odbytych praktyk i stażów. Należy jednak pamiętać, że duże znaczenie ma nie tylko ilość odbytych praktyk, lecz także pozycja i renoma firm, w których studenci stawiają swoje pierwsze zawodowe kroki. Wiele firm stara się ograniczać koszty i chętnie korzysta z pomocy stażystów. Taki stan rzeczy może być korzystny dla obu stron, ponieważ firma zyskuje ambitnego pracownika, który po udowodnieniu swojej przydatności podczas praktyk, może dostać propozycję rozpoczęcia pierwszej poważnej pracy.”