Swoboda i niezależność to podstawowe zalety notebooków. Systematycznie spadają ceny laptopów. Czy to wystarczy, aby komputery przenośne całkowicie zdeklasowały stacjonarne? Jaka przyszłość czeka tradycyjne PC-ety?
Według badań Millward Brown SMG/KRC nawet 45 proc. rodzin w Polsce posiada komputer stacjonarny. Jednocześnie systematycznie rośnie liczba sprzedawanych notebooków. W 2008 roku udział użytkowników laptopów wśród wszystkich użytkowników komputerów wzrósł z 6 do 11 proc. Notebook często traktowany jest jako drugi, przenośny komputer. Inne badania, przeprowadzone przez GfK Polonia, dowodzą, że laptopy stają się podstawowym narzędziem pracy. Niemal wszyscy (aż, 96 proc. posiadaczy) zabierają notebooki ze sobą w podróż. Liczba ta pokazuje potrzebę kontaktu z narzędziem pracy lub źródłem rozrywki.
Wzrost popularności notebooki zawdzięczają przede wszystkim atrakcyjnej cenie. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy zbliżyła się ona do ceny porównywalnych pod względem parametrów technicznych komputerów stacjonarnych. Rok 2008 był pierwszym, w którym Polacy kupili więcej laptopów (ponad 2 miliony) niż komputerów stacjonarnych (1,5 miliona). Przewagę laptopów nad PC-etami potwierdzają internetowe sklepy komputerowe oraz serwisy aukcyjne. Sklep Proline.pl przyznaje, że w ostatnim czasie sprzedaje więcej laptopów niż komputerów stacjonarnych. Serwis aukcyjny Allegro.pl obecnie oferuje około 5 tys. aukcji komputerów i aż 7 tys. aukcji notebooków, z kolei serwis aukcyjny fruli.pl zdecydował się ostatecznie zrezygnować z aukcji komputerów stacjonarnych na rzecz notebooków z wyższej półki.
„Z naszych danych, pochodzących z setek przeprowadzonych aukcji, wynika, że laptopy deklasują komputery stacjonarne. Notebooki w porównaniu z komputerami stacjonarnymi cieszą się daleko większym zainteresowaniem wśród osób licytujących. Wynika to ze znacznie szerszego zakresu zastosowań komputerów przenośnych – w pracy mobilnej, biurowej, do zastosowań domowych czy nawet do wymagających gier. Obecnie komputery stacjonarne stanowią jedynie ułamek aukcji komputerowych. Bardzo zaawansowane PC-ety cieszą się dużym zainteresowaniem wśród graczy, którzy wymagają wysokich parametrów sprzętowych.” – powiedziała Agnieszka Gierus, dyrektor marketingu serwisu fruli.pl.
„Klienci Komputronik S.A., do którego należy kilkanaście procent polskiego rynku notebooków, również coraz bardziej doceniają korzyści płynące z posiadania mobilnego sprzętu. Obecnie liczba sprzedanych przez nas notebooków przewyższa popyt na komputery stacjonarne. Trend ten będzie pogłębiał się w kolejnych latach ze względu na znaczny spadek cen notebooków, które jeszcze 2-3 lata temu były zbyt drogie jak na możliwości przeciętnego konsumenta.” – powiedział Szymon Bujalski, wiceprezes zarządu Komputronik S.A.