Firmy Sony i Avid nawiązały współpracę w celu opracowania rozwiązań umożliwiających inteligentne przeglądanie plików.
Aplikacje firmy Avid przeznaczone do montażu filmowego obsługują XDCAM HD (18-, 25- i 35-megabitowe) od wersji x.7. Jednak XDCAM EX jest trochę inna. W porównaniu do XDCAM HD, która po prostu zapisuje plik na karcie pamięci, działa w bardziej złożony sposób. Dane z XDCAM EX nie są kompatybilne, a format plików w niej wykorzystywany zmienił się z MXF na MP4. Dane techniczne 25-megabitowych treści są podobne do danych XDCAM HD 25. W obydwu zastosowana została rozdzielczość obrazu w strukturze długiej GOP MPEG czyli 1440 x 1080.
W przypadku wersji 35 mb XDCAM EX wykorzystywana jest pełna rozdzielczość rastra (1920 x 1080). Spowodowało to konieczność dokonania większych zmian w kodzie oprogramowania tak, aby uwzględnić rozdzielczości pełnego rastra wykorzystywanego przez XDCAM EX. Są one obsługiwane przez Avid Media Composer w wersji 2.8.3 lub wyższej.
Na rynku dostępne jest oprogramowanie firmy Sony umożliwiające przeglądanie klipów video i ponowne zamienianie plików w formacie MP4 na format MXF. Uzyskane 25 mb pliki MXF są całkowicie zgodne z formatem XDCAM HD i mogą być importowane do oprogramowania Avid Media Composer lub Xpress Pro, przeznaczonych do profesjonalnej edycji materiału offline.
Zaletą takiego cyklu produkcji jest to, że nie ma potrzeby ponownego kodowania. Dzięki temu nie występuje utrata jakości, ani nie powstaje problem pogarszania się obrazu podczas kopiowania. Jakość wygenerowana przez kamerę i kodek pozostaje nienaruszona, nawet w aplikacji edycyjnej. Bezpłatne pliki do pobrania znajdują się na stronie http://www.sonybiz.net. Wystarczy w polu wyszukiwania wprowadzić hasło \”Sony Clip Browsing Software\”.
Avid pracuje obecnie nad wprowadzeniem innych zaawansowanych formatów MPEG, takich jak 50-mbitowy 1920 x 1080. Równocześnie firma Sony planuje wdrożyć kolejne narzędzia umożliwiające transkodowanie w tle i ponowne zamienianie różnych formatów XDCAM. Z pewnością nie jest to ostatni format przeznaczony do produkcji telewizyjnych, stawiający nowe wyzwania przed branżą oraz użytkownikami.