Nie owijając w bawełnę już na wstępie napiszemy, że dawno nie siedzieliśmy za kierownicą auta, które dało nam taką radochę z jazdy jak nowa Mazda 3.
W głównej mierze za takie odczucia odpowiedzialny jest niezwykle żwawy 2-litrowy silnik – moc 165 kuców sprawia, że hatchback ten wręcz kipi energią, a noga kierowcy podświadomie wciska pedał gazu w cela zwiększenia liczby obrotów. Dynamika jazdy idzie w parze z jej komfortem dzięki przyzwoitemu zawieszeniu oraz dobrze wyciszonej kabinie. Ta ostatnia może pochwalić się sporą przestronnością, co poniekąd spowodowane jest faktem, że nowa Mazda 3 w stosunku do swej poprzedniej wersji posiada zmodyfikowane proporcje (m.in. szerszy rozstaw osi). Osoby siedzące z tyłu nie mają prawa narzekać na ciasnotę, ale kosztem ich wygody ucierpiała pojemność bagażnika (364 litry).
Miłe jest to, że japoński producent nie oszczędzał na jakości materiałów – np. kierownicę, gałkę dźwigni zmiany biegów oraz uchwyt hamulca ręcznego obito tu miłą w dotyku skórą – i wnętrze auta nie kłuje w oczy szpecącą tandetą. Centralnym elementem konsoli sterującej jest dotykowy wyświetlacz o przekątnej 7 cali, z poziomu którego kontrolujemy podstawowe funkcje samochodu, wgrany system multimedialny oraz moduł nawigacji satelitarnej.
Wygląd nowej Mazdy 3 uległ dość znacznym modyfikacjom, nadającym temu autu jeszcze bardziej sportowego charakteru, a wyraźniej zarysowana „muskulatura” sylwetki nadwozia jest w stanie ucieszyć oczy niemalże każdego wielbiciela furek o ciut bardziej zawadiackim designie.
Warto jeszcze na chwilę wrócić do kwestii silnika, który jak na swą moc nie przejawia zbytniej ochoty na popijanie benzyny. Podawane przez Mazdę zużycie paliwa niemal w pełni pokrywa się z rzeczywistą wartością tego parametru i trzeba się naprawdę „starać”, by po przejechaniu 100 km z baku ubyło więcej niż 6,5 litra.
„Trójeczka” zaskoczyła nas podczas testów w bardzo pozytywny sposób i w naszym odczuciu stanowi niezwykle interesującą propozycję zarówno dla fanów marki, jak i osób chcących po raz pierwszy zakosztować motoryzacyjnej japońszczyzny.
Specyfikacja
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 210 KM/H
PRZYSPIESZENIE 0-100 KM/H 8,2 sekundy
SILNIK 2-litrowy, benzynowy
SKRZYNIA BIEGÓW 6-biegowa, manualna
MOC 165 KM
MOMENT OBROTOWY 210 NM
ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA PODAWANE PRZEZ PRODUCENTA 5,8 L/100 KM
Gorąca cecha
OPŁACALNOŚĆ
Mazda 3 wypada naprawdę nieźle w zestawieniu ze sporą liczbą konkurencyjnych samochodów. Trzeba się sporo natrudzić, by znaleźć dobrego sportowego hatchbacka, mogącego rywalizować na polu ceny z „Trójeczką” z Hiroshimy.
Suche fakty
MULTIMEDIA
W standardzie otrzymujemy odtwarzacz CD/MP3 z radiem oraz zestawem 6 głośników. Jeśli macie więcej kasy na wersję SkyPassion, to czeka na was system audio od Bose.
STYLISTYKA
Jest zadziorna, muskularna, a swą dynamiką doskonale uzupełnia wigor tego samochodu.
SILNIK
165 KM to sporo jak na tak niepozorne autko. Co ciekawe, 2-litrowa jednostka napędowa zaskakuje swoim niskim zużyciem paliwa
Ocena
Zdaniem T3
Zadziorny hatchback mający spore aspiracje na wskoczenie do czołówki samochodów w podobnym segmencie cenowym.
-
Design
-
Jakość wykonania
-
Funkcjonalność
-
Cena