SOCJAL
Do góry

YouTube.com

Jesteśmy świadkami swoistej rewolucji internetowej. Wraz z upowszechnieniem się szybkich łączy szerokopasmowych coraz częściej mamy do czynienia z transmisja wideo. Ostatnio rekordy popularności bija serwisy gromadzące różne filmiki, tworzone lub wyszukiwane przez samych internautów. Jednym z najstarszych i najbardziej znanych jest YouTube (http://youtube.com).

Trochę historii

Serwis YouTubec.com powstał w lutym 2005 r. Stworzyli go Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim, byli pracownicy znanej amerykańskiej platformy do obsługi płatności internetowych – PayPal.

Bardzo szybko całe przedsięwzięcie nabrało dużych rozmiarów. Dzięki zastrzykowi pieniędzy od kilku poważnych korporacji mogło się dynamicznie rozwijać. Już w połowie 2006 r. YouTube.com osiągnął poziom ponad 35 tysięcy nowych klipów wideo i 30 milionów ich odtworzeń każdego dnia.

Pierwsze spojrzenie

Znaczną cześć strony głównej serwisu zajmują wyróżnione filmy wideo wraz z krótkim opisem, oceną, informacją o kategorii do których zostały przypisane itp. Oprócz tego mamy oczywiście główne menu, umiejscowione w górnej części witryny. Umożliwia ono szybki dostęp do najbardziej istotnych opcji serwisu – począwszy od zmiany własnego profilu, przeglądania bazy filmów według różnych kryteriów, na formularzu służącym do publikowania własnych klipów skończywszy. Ważnym elementem strony głównej jest również wyszukiwarka, która znajduje się w prawym górnym rogu serwisu.

  • Przy skrótowym opisie materiału wideo znajduje się jego ocena. Ułatwia to szybkie oddzielenie złych filmów od tych ciekawych
  • Logo serwisu jest jednocześnie linkiem do głównej strony. Drobiazg, ale bardzo przydatny

  • W prawym górnym rogu znajduje się widoczna informacja o tym, kto jest zalogowany do serwisu, a obok niej link umożliwiający wylogowanie
  • Linki w serwisie są wyraźnie oznaczone – niebieski kolor plus dodatkowe podkreślenie

Technikalia

Jak przystało na nowoczesny serwis, strona została wykonania w zgodzie z obowiązującymi trendami. Kod samej strony to XHTML, do tego beztabelkowy układ strony, warstwa wizualna przeniesiona do CSS.

YouTube.com używa formatu Flash Video (*.flv) dla wszystkich materiałów wideo (więcej o samym formacie w ramce). Dzięki popularności Flasha nie ma potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania tylko po to, aby korzystać z zasobów serwisu.

Użyteczność

Przede wszystkim należy się pochwała za przemyślany układ strony, wyraźnie wyróżnione odnośniki na tle pozostałego tekstu. Do tego wygodna nawigacja – do większości miejsc możemy dotrzeć za pomocą 1-2 kliknięć.

Minusem natomiast jest to, że linki, które zostały przez nas odwiedzone, nie są w żaden sposób oznaczone (chociażby innym kolorem), a także problem z formularzem rejestracji do serwisu. Wiele osób do kolejnych pól przechodzi nie używając myszki tylko klawisza tabulacji. W YouTube.com posługując się tabulatorem nie przechodzimy do kolejnych pól, a w zupełnie nieoczekiwane miejsce.

  • Każdy materiał wideo można skomentować. Nie obywa się jednak bez wpisów będących typowym spamem
  • Daną pozycję można dodać do Ulubionych lub wysłać link do niej znajomym

  • Przy każdym pliku znajdziemy kod, który umożliwia wstawienie go na własną stronę (chociaż w rzeczywistości nadal będzie pobierany z serwera YouTube.com)
  • Linki do filmów powiązanych ze sobą tematycznie

Przeglądanie filmów

Dla przeciętnego internauty najważniejsza jest zawartość serwisu – w tym przypadku olbrzymia baza filmów. Każdy film zamieszczony w YouTube.com można skomentować i ocenić. Istnieje też możliwość dodawania poszczególnych pozycji do własnej listy Ulubione, czy też np. podzielenia się linkiem do danego filmu ze znajomymi. Dodając nowy klip do bazy możemy oznaczyć go za pomocą tzw. Tagów, czyli krótkich słów-kluczy charakteryzujących dany materiał, a także przypisać do jednej z wielu kategorii (rys. 3). Ułatwia to późniejsze wyszukiwanie filmów o podobnej tematyce.

Ciekawą funkcją, w zasadzie decydującą o tak rosnącej popularności YouTube.com, jest możliwość osadzania materiałów wideo pochodzących z tego serwisu na własnych stronach WWW – przy każdym filmie znajduje się kod, który wystarczy skopiować i wkleić na daną witrynę

Werdykt

Nie ulega wątpliwości, że serwisy takie jak YouTube.com będą coraz bardziej popularne, ponieważ coraz bardziej powszechne staje się wymienianie linkami do ciekawych filmików przy użyciu komunikatorów, czy też publikowanie ich na własnych blogach. Niedawno pojawiły się rodzime serwisy tego typu, np. smog.pl i patrz.pl, jednak większość witryn wzoruje się na YouTube.com.

Co to jest Flash Video?

FLV (Flash Video) to format pliku używany do przekazu wideo przez internet do programu (wtyczki) Macromedia Flash Player w wersji 6, 7, 8 lub 9. Oprócz YouTube.com najpopularniejszym serwisem używającym FLV jest Google Video (http://video.google.com). Pliki zawierające FLV mogą być odtwarzane na większości systemów operacyjnych, które używają dedykowanego odtwarzacza firmy Macromedia lub takich programów jak MPlayer czy też VLC.

Pliki FLV mogą być dostarczane na trzy różne sposoby:

  • wbudowane w pliki SWF,
  • przesyłane przez protokół RTMP (w formie tzw. streamingu),
  • pobierane bezpośrednio przez protokół HTTP (w sposób ciągły).

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej w Internet Maker