Połącz się z nami

Internet Maker

Klinika stron WWW – W drodze do perfekcji

WhatNow? to serwis informacyjny dla młodych ludzi. Zaprojektowano go jednak w sposób utrudniający korzystanie z zamieszczonych w nim treści. Spróbujmy go uatrakcyjnić.

Whatnow.co.uk (http://www.whatnow.co.uk) bezpłatnie zamieszcza informacje i porady o różnorodnej tematyce: od narkotyków do związków, od kariery do edukacji. Strona jest częścią serwisu rady hrabstwa Lancashire, a jej adresatami są osoby w wieku od 13 do 18 lat.

Poruszane są tu trudne tematy, włączając samookaleczenia, przemoc domową i seks. Taka tematyka niesie ze sobą konieczność zachowania równowagi między atrakcyjnością dla nastoletnich internautów, przyciągającą ich do serwisu, a skutecznością w doradzaniu.

Strona ma kilka dobrych interaktywnych narzędzi, wykorzystywanych zwłaszcza przy poradach. Należy do nich m.in. poufny czat, za pomocą którego można porozmawiać ze swoim doradcą. Jednak do owych narzędzi trudno dotrzeć, gdyż nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Przed zmianą

  • Projekt. Zasadniczą słabością strony jest jej projekt. Braki w kompozycji strony domowej sprawiają wrażenie, że jest ona niekompletna oraz pozbawiona wyraźnej struktury.
  • Nawigacja. Brak spójności to główne wrażenie, jakie można odnieść nawigując po serwisie. Odnośniki takie jak Info i Zapytanie nie są na tyle oczywiste, by użytkownik z góry wiedział, dokąd go zaprowadzą.

  • Nazwa. Złe wyeksponowanie nazwy. Zła identyfikacja WhatNow? jest czynnikiem, który podkopywał zaufanie do strony.
  • Kolory. Zastosowany tu jasnopomarańczowy kolor utrudnia czytanie tekstu. Kolory zmieniają się w zależności od tego, który dział wybierzemy.

Słaba komunikacja

Zmiana koloru może pomagać internaucie w zorientowaniu się, w której części strony właśnie się znajduje, jednak, w tym przypadku, zaskakiwany nieoczekiwanymi zmianami wyglądu użytkownik jest zdezorientowany. Bardziej staranny dobór kolorów pozwoliłby znaleźć zbieżności między treścią strony i oczekiwaniami odwiedzających ją gości oraz uprościłby korzystanie ze strony.

Nawigacja i użyteczność

Odsyłacze są zlokalizowane w różnych częściach serwisu, tak że użytkownik nigdy nie może być do końca pewien czego się spodziewać. Dostępnych jest tylko kilka opcji nawigacyjnych, i do tego zachodzą na siebie. Celem zmian jest więc nie tylko uproszczenie nawigacji, ale także jej uatrakcyjnienie.

Braki w systemie nawigacji potęgowane są niezbędnymi dodatkami. Bardzo niewiele jest tu objaśnień, którymi mógłby kierować się użytkownik. Dotyczy to zwłaszcza strony domowej, idealnie nadającej się do tego celu. Jeśli już się pojawią, są niespójnie prezentowane i trudne do odczytania. Wielkość czcionek i style zmieniają się wraz ze stronami. Bardziej umiejętne wykorzystanie treści powinno sprawić, że użytkownik szybko dotrze do informacji, której szuka.

W głęboko ukrytych sekcjach strony nawigację oparto na JavaScripcie, co oznacza, że cała sekcja nawigacji może być niedostępna, jeśli użytkownik wyłączył JavaScipt lub nie może go użyć, jak to ma miejsce z technologiami towarzyszącymi. Zmiany projektu strony, na których się skupimy, dotyczą czterech kluczowych tematów: przyciągnięcia internautów, zwiększenia przejrzystości i zwartości, ponownego określenia funkcji nawigacji oraz wzmocnienia zaufania u osób odwiedzających stronę.

Po zmianie

  • Nazwa. Zmieniono umiejscowienie logo strony. Zwiększono jego wielkość i umieszczono go w rzucającym się oczy miejscu, w lewym górnym rogu. Użyto dwóch kolorów, które pomogły wyróżnić się na tle reszty strony, oraz zamieszczono objaśnienia pozwalające zorientować się użytkownikowi, gdzie się znajduje.
  • Interaktywność. Bez wątpienia najmocniejszą stroną serwisu jest interaktywność. Jednak trudno było do niej dotrzeć, nie była też pogrupowana. Po zmianach umieszczono te funkcje obok siebie na stronie głównej, eliminując konieczność dodatkowego klikania. Użytkownik od razu widzi dostępne elementy i wie, jak się do nich dostać.
  • Zawartość. Zawartość na stronie głównej została ograniczona do minimum. Zarazem treści tu umieszczone zostały bardzo starannie dobrane pod względem tematycznym. Zamiast umieszczać zbyt wiele i zbyt pobieżnie, zadaliśmy sobie kluczowe pytania i szybko ustaliliśmy, że strona oferuje informacje i rady dla młodych ludzi w Lancashire.

  • W świetle reflektorów. Lewą część strony przeznaczyliśmy na ostrożną promocję głównych działów serwisu. Celem jest zasygnalizowanie różnej zawartości serwisu i próba zachęty odwiedzających stronę do jej odkrywania. Wymieszano typy rad, by zaprezentować skalę i rozrzut tematów, posiłkując się fragmentami zawartości, co ma na celu budowanie istotnego poczucia zaufania.
  • Nawigacja. Aby usunąć niespójności występujące w nawigacji strony, zamieniliśmy ją w serię opcji na stronie głównej, stosując przyjazny system zakładek, znany użytkownikowi z innych stron. To umożliwia skoncentrowanie się na istotnych treściach serwisu. Zmieniono terminy, czyniąc je bardziej aktywnymi, zachęcając użytkownika do odkrywania strony.
  • Projekt strony. Radykalnie zmieniono wygląd strony, tak by wywołać wrażenie serwisu przeznaczonego dla młodego odbiorcy. Zakres użytych kolorów oraz niekonwencjonalna mieszanka fotografii, graffiti i ilustracji pozwoliła nadać projektowi ujmujący wygląd, bliski odwiedzającym serwis. Łagodniejszy błękitny odcień przybliża stronę do użytkownika i czyni ją mniej natarczywą w odbiorze.

PIĘĆ DOBRYCH RAD dla prostej w użyciu strony

  1. Poznaj dobrze internautów odwiedzających twój serwis. Informacje o grupie odbiorców daleko wybiegają poza rozpiętość wiekową i profile. Oznacza to konieczność zrozumienia oczekiwań i potrzeb odbiorcy. W tym przypadku właściciel strony powinien być świadom, że użytkownik odwiedzający serwis może być zdenerwowany i poszukiwać porady. Powinien on móc zidentyfikować się ze stylem strony i nie mieć oporów przed nawiązaniem kontaktu.
  2. Zawartość. Sposób korzystania z zawartości strony może oznaczać sukces lub porażkę. Dobrze napisane oraz zwięzłe objaśnienia umożliwiają użytkownikowi podejmowanie decyzji. Na każdej stronie, zwłaszcza domowej, zawartość powinna odpowiadać na trzy proste, lecz ważne pytania: Gdzie jestem? Co mogę tu zrobić? Gdzie mogę pójść dalej?
  3. Wyrób sobie markę. Budowanie zaufania to podstawowe zadanie dla takiej strony jak www.whatnow.co.uk. Dzięki temu odwiedzający ją młodzi ludzie będą szczerzy i otwarci w sprawach z którymi przychodzą. Dla strony oznacza to bycie przejrzystym. Musi też być jasno określone, kto zbudował serwis i w jakim celu. Począwszy od strony domowej, serwis musi budować stosunki z internautą oparte na zaufaniu.
  4. Uprość serwis. Unikaj zmuszania internautów do uczenia się, jak działa twój serwis na każdej kolejnej stronie. Rozróżnianie takie jak zmiana kolorów jest dobra, jednak projekt musi być jasny, jeśli chodzi o zmiany jakie owo rozróżnianie niesie. Na przykład zmiana układu nawigacji może spowodować zamieszanie. Zaskakiwanie internautów bardzo często skłania ich do opuszczenia strony, podczas gdy zwięzłość i jasność buduje zaufanie.
  5. Nawigacja. Nawigacja jest zasadniczym warunkiem sukcesu internetowego serwisu. Krótka terminologia to wspaniała sprawa, jednak niesie za sobą konieczność przypisania odpowiednich znaczeń użytym terminom. Powinny one odpowiadać oczekiwaniom odwiedzających i pomóc zrozumieć strukturę strony. Logiczna nawigacja ma zasadnicze znaczenie dla szybkości przemieszczania się między różnymi częściami serwisu.

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!