20 lat temu, 30 lipca 1990 roku utworzone zostało rozszerzenie .pl.
Pierwsza rejestracja domeny z tym sufiksem miała miejsce rok później. Obecnie,
liczba rejestracji domen .pl kształtuje się na poziomie ponad 1,84 mln. Wynik ten
plasuje polskie rozszerzenie na piątej pozycji w rankingu ccTLD wśród wszystkich
państw Unii Europejskiej.
Na koniec lipca 2010 dokładna liczba zarejestrowanych domen .pl wynosiła 1 841 772, z czego niemal 67% to adresy WWW zakończone wyłącznie końcówką .pl. Pozostałe 33% należy do domen funkcjonalnych oraz regionalnych w polskim rozszerzeniu, z których najlepszym wynikiem pochwalić się mogą odpowiednio: .com.pl (ponad 316 tys.) i .waw.pl (35,6 tys.).
Domena .pl, pomimo swojej krótkiej historii, przoduje obecnie wśród 10 największych europejskich rejestrów krajowych pod względem dynamiki przyrostu liczby nazw domen w DNS, znacznie wyprzedzając rejestry utworzone 4 lata wcześniej: niemiecki o ponad 25%, holenderski – 14 %, francuski – 4% oraz belgijski (1987r.) i włoski (1988r.) o 13 %. „Dwudzieste urodziny domeny .pl to bardzo ważny moment w historii jej istnienia. Stale rośnie wskaźnik nowych rejestracji. Ważny jest również fakt, że także liczba odnowień się zwiększa i obecnie kształtuje się na poziomie 59%. Jest to znak, iż Polscy Internauci coraz bardziej zaczynają doceniać korzyści płynące z posiadania adresu z końcówką .pl” – komentuje Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w nazwa.pl.
Rynek domen w Polsce stale rośnie. Na przestrzeni lat 2009/2010 średnia dzienna liczba nowych rejestracji domen .pl wynosiła ok 2,6 tys., podczas gdy w roku 2008 było to ok. 1,8 tys. rejestracji na dobę. „Utrzymująca się wysoka liczba dziennych rejestracji to duża zasługa licznych akcji p
Wraz z rozwojem rynku pierwotnego domen w Polsce, rośnie również potencjał rynku wtórnego. Domeny coraz częściej traktowane są jako inwestycja. Wartość adresów z polskim rozszerzeniem potwierdza m.in. suma (jawnych) transakcji stu najdroższych domen w roku 2009, która wyniosła ponad 1,63 mln złotych. Przykładem może być domena kino.pl, która osiągnęła cenę 150 tys. zł. Natomiast w roku 2010 najdroższą domeną .pl okazał się adres opony.pl, której wartość została wyceniona na 960 tys. złotych.
„Domeny coraz częściej postrzegane są jako dobro inwestycyjne, nie tylko przez domainerów, ale również np. fundusze inwestycyjne. Także firmy zaczęły dostrzegać realną wartość marketingową adresów WWW. Dlatego, w drugiej połowie 2009r., zdecydowaliśmy się na uruchomienie platformy aukcyjnej Giełda Domen, w ramach której nasi Klienci mogą kupować i sprzedawać adresy internetowe. Podjęte przez nas działania okazały się trafne. Obecnie na Giełdzie w nazwa.pl znaleźć można ponad 23 tys. ofert sprzedaży domen, co jednoznacznie świadczy o dużym zainteresowaniu naszą usługą” – dodaje Daniel Kotyras.
Źródło: nazwa.pl