Prowadzenie blogu może przynieść wiele radości. Wybór narzędzia do blogowania ma na to zasadniczy wpływ. Przedstawiamy rozwiązania dla każdego.
Systemy blogowe podzielić można na dwie grupy: usługi i CMS-y. Te pierwsze to spotykane najczęściej konta w serwisach takich jak blog.onet.pl (http://blog.onet.pl), blogger.com (http://blogger.com) itp. Od bloggera nie wymagają wiedzy z zakresu tworzenia stron – wszystko co potrzebne udostępniane jest w standardzie. Możliwości konfiguracji są ograniczone, ale wystarcza to większości użytkowników.
Dla osób, które lubią mieć wpływ na cały proces publikacji przeznaczone są {link_wew 999}systemy CMS{/link_wew} (zarządzania treścią). Są to skrypty umożliwiające prowadzenie blogu na własnym serwerze. Dzięki temu blogger ma wpływ na wszystko: od skórki zaczynając na wyborze firmy hostingowej kończąc.
W sieci dostępnych jest mnóstwo serwisów dających możliwość prowadzenia własnego dziennika. Część z nich skupiona jest przy portalach (np. Blox.pl przy gazeta.pl http://gazeta.pl), inne działają samodzielnie (blogger.com). Przyjrzyjmy się im bliżej.
Blox.pl
Blox.pl, serwis blogowy będący własnością Agory przeznaczony jest dla osób chcących pisać. Jak w większości systemów oferowanych przez duże portale możliwości konfiguracji są znikome. Wszystko co można wybrać, to szablon, liczba wpisów na stronie, ustawienia dotyczące komentarzy i kilka innych mniej znaczących opcji. Jednak wystarcza to tysiącom użytkowników, którzy codziennie korzystają z Bloksa.
Charakterystyczne dla tego typu stron jest to, że blogi promowane są w serwisach właściciela. Zapewnia to darmową reklamę i łatwe zdobycie czytelników. W tym przypadku najlepsze wpisy, po trafieniu na „jedynkę”, czyli stronę główną gazeta.pl mogą liczyć na tysiące wyświetleń. Dotyczy to nie tylko oddzielnej ramki z wpisami z blogów, ale również stron konkretnych działów – gospodarka, technologie itp.
Najlepsze dzienniki mogą ponadto trafić do specjalnej grupy, która jest promowana w serwisie, a autorzy otrzymują część zysków z reklam. Warto dodać, że Blox przyciąga sporo osób piszących na poziomie oraz znanych bloggerów, np. Katarynę (http://kataryna.blox.pl/html) i Kominka (http://kominek.blox.pl/html) mających tysiące stałych czytelników.
Blox.pl jest zgodny z Metaweblog API, dzięki czemu notki można dodawać z dedykowanej aplikacji (Bloxer) lub wtyczek do edytorów tekstu, np. OpenOffice’a. Istnieje również możliwość wysyłania wpisów poprzez SMS/MMS. Niestety, usługa taka jest płatna (1,22 zł za SMS, 2,44 za MMS) a dodatkowo naraża użytkowników na atak polegający na sfałszowaniu numeru telefonu wysyłającego SMS.
Blogger.com
Blogger.com (lub blogspot.com) to system blogowy przejęty i prowadzona przez Google. Łączy on łatwość publikacji znaną z portali z dość dużą możliwością konfiguracji. Istnieje opcja ustawienia własnej domeny, wstawienia reklam (w domyśle: AdSense), prowadzenia blogu grupowego itp. Całość oczywiście integruje się z wyszukiwarką. Osoby chcące nadać stronie indywidualny charakter mogą mocno wpływać na jej wygląd poprzez edycję kodu HTML i CSS oraz dodanie rozszerzeń (gadgetów).
Blogger.com pozwala na więcej niż systemy portali, ale brakuje mu społeczności. Jest to zasadnicza wada systemu, chociaż on również zdobył sobie grono zadowolonych użytkowników.
WordPress
Zupełnie inne podejście stosują osoby używające WordPressa. Wprawdzie możliwe jest blogowanie takie jak w popularnych serwisach, ale wordpress.com (wordpress.com ) mocno ogranicza użytkowników. Aby w pełni korzystać z jego zalet należy zainstalować skrypt na własnym serwerze.
W zamian otrzymamy nie tylko pełną swobodę, ale też setki darmowych szablonów, pluginów rozszerzających możliwości skryptu i porady webmasterów. WordPress nadaje się też idealnie do prowadzenia blogu grupowego, małego serwisu itp. Jego możliwości konfiguracji pozwalają nawet na przekształcenie blogu np. w tablicę ogłoszeń czy katalog stron.
Niestety, samodzielne publikowanie ma też swoje wady. Blogger traci cenną możliwość promocji oferowaną przez pozostałe serwisy, sam musi wykonywać aktualizacje skryptu, dodawać nowe funkcje i oczywiście dbać o serwer oraz domenę. Jest to zabawa przeznaczona dla nieco bardziej doświadczonych użytkowników.
Wszystko to łączy się z kosztami. Serwer i domena to ok. 200 zł rocznie, a ewentualna promocja pochłonie czas albo pieniądze. Z drugiej strony nie trzeba martwić się ograniczeniami co do reklam, wstawianych treści itp. W związku z tym zdarzają się „migracje” bloggerów którzy po zdobyciu stałej grupy czytelników przenoszą się na własny serwer.
Blogi działające w dużych systemach przeznaczone są dla osób, które chcą przede wszystkim pisać. Serwis zapewni im infrastrukturę i początkową widownię. Niestety, możliwości konfiguracji są bardzo ograniczone. Na drugim biegunie znajduje się WordPress. W jego przypadku wszystko – zdobycie czytelników, aktualizacja skryptu, opłacenie hostingu – zależy od autora. W zamian otrzymuje on całkowitą swobodę działania. Złotym środkiem wydają się serwisy pokroju Bloggera, w których właściciel daje duże możliwości, ale zapewnia też infrastrukturę i wsparcie.
Subiektywny wybór autora
Autor od 2007 roku prowadzi blog w serwisie Jogger.pl (http://jogger.pl). System, mimo że na pierwszy rzut oka podobny do Bloksa i Bloggera, cechuje się znacznie większą możliwością konfiguracji. Autor skryptu, Robert Wróbel, nie daje użytkownikom bezpośredniego dostępu do bazy danych ani kodu PHP, ale dzięki gotowym modułom mogą oni skorzystać z większości potrzebnych funkcji. Ponadto możliwa jest pełna edycja kodu HTML i CSS.
Największą zaletą Joggera jest możliwość pisania blogu i komentowania wpisów (nie tylko swoich) za pośrednictwem komunikatora. Dzięki temu na Joggerze wytworzyła się zintegrowana społeczność, znacznie bardziej zaangażowana niż te skupione wokół innych platform.
Usługa wymaga jednorazowej opłaty (SMS za 3,66 zł) oraz posiadania konta Jabbera.