Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Internet Maker

10 porad jak poprawić szablon bloga

Blog to głównie treść, ale nie tylko. Równie ważny jest indywidualny charakter strony i użyteczna nawigacja. 10 prostych rad pozwoli na wyeliminowanie często popełnianych błędów.{ikona-nc01}

Wyeksponuj treść

Czytelnicy wchodzą na blogi ze względu na treść. Jest to najważniejszy element strony, więc należy mu się szczególna uwaga. O wyglądzie akapitu pisaliśmy w artykule {link_wew 5109}Formatowanie tekstu w 6 krokach{/link_wew}. Tekst nie powinien być za szeroki, odstępy między wierszami zbyt małe, a dobór kolorów nie może męczyć wzroku. Zarówno fioletowy tekst na różowym tle jak i biały tekst na czarnym odrzucą użytkowników.

Teksty na blogach często są równie dobre jak artykuły zawodowców. Ozdobienie ich grafiką, śródtytułami i stosowanymi z umiarem wyróżnieniami z całą pewnością jeszcze bardziej poprawi wrażanie profesjonalizmu.

{ikona-nc02}

Zadbaj o komentarze

Dyskusja pod notką często jest równie ciekawa jak sam wpis. Zdarza się, że jest on tylko pretekstem do wartościowej wymiany zdań. W związku z tym również komentarze powinny być poprawnie sformatowane. Ich treść jest cytatami, więc można użyć tagów {html}

{/html} zamiast nadużywanego {html}

{/html}.

Obowiązkiem jest dodanie podpisu autora komentarza i jego daty. Ta ostatnia, razem z godziną i numerem komentarza może być jednak mniej widoczna. Nie należy zapominać o linkach bezpośrednich do komentarzy – ułatwia to dalszą dyskusję w blogosferze.

Warto dodać w widocznym miejscu adres trackbacka – dzięki niemu w łatwy sposób zdobędziemy linki ze stron o podobnej tematyce.

{ikona-nc03}

Ułatw komentowanie

Formularz umożliwiający dodanie komentarza powinien znaleźć się na samym dole strony. Umieszczenie go w sidebarze lub nad komentarzami spowoduje, że czytelnik nie będzie mógł go znaleźć („przecież zawsze jest na dole!”).

Jeśli pozwalamy na stosowanie HTML-a, BB-code czy Textile w komentarzach, to obok formularza powinna znaleźć się instrukcja z podstawowymi tagami. Oczywiście informacja o tym, który język udostępniamy też jest konieczna.

Aby uniknąć spamu warto dodać zabezpieczenie. Zwykle jest to {link_wew 5255}CAPTCHA {/link_wew}, ale jeśli jest taka możliwość lepiej zastosować mniej inwazyjny sposób filtrowania. Użytkownicy będą zadowoleni, jeśli nie będą musieli przepisywać tekstu przy każdym komentarzu.

{ikona-nc04}

Zaplanuj nawigację

Skierowanie czytelnika do kolejnych wpisów jest bardzo często krytycznym elementem szablonu. Nawet w standardowych często brakuje możliwości przejścia do następnego i poprzedniego wpisu. Oprócz typowych sposobów zatrzymania odwiedzającego, takich jak listy kategorii i tagów czy archiwum miesięczne, warto zwrócić uwagę na mniej pospolite.

Doskonałym miejscem na link, w który mają kliknąć czytelnicy jest koniec wpisu. Umieszczenie pod nim listy ostatnio dodanych lub podobnych wpisów zmniejszy ilość odrzuceń. Innym wyjściem jest wstawienie w tym miejscu reklamy.

Nawigacja jest dobra, kiedy pozwala na sprawne poruszanie się po stronie również tobie.

{ikona-nc05}

Nie kombinuj

Logo lub nagłówek będący linkiem do strony głównej jest standardem, nie tylko na blogach. Jeśli czytelnik chce przejść do strony startowej blogu odruchowo kliknie w logo. Również elementy takie jak menu (na blogach najczęściej pionowe po prawej stronie), wyszukiwarka czy stopka są „ustandaryzowane”. Nawigacja powinna być logiczna i oczywista. Na eksperymenty z latającym menu mogą pozwolić sobie agencje reklamowe czy designerzy, ale jeśli nie znasz się na tym postaw na sprawdzone rozwiązania.

{ikona-nc06}

Przedstaw się

Zaskakująco często bloggerzy nie umieszczają na stronie żadnej informacji o sobie. Jeśli czytelnik trafił na blog przypadkiem i chciałby zostawić komentarz lub zapytać o coś autora może poczuć się zagubiony. Równie trudne jest czytanie dyskusji pod wpisem, jeśli nie wiemy który z komentujących jest właścicielem blogu.

Informacja o autorze pozwala również na lepsze wczucie się w skórę właściciela. Wiadomo, że świat jest postrzegany inaczej np. przez emerytowanego prawnika a inaczej przez ucznia liceum. Krótkie spojrzenie na zdjęcie ułatwi zrozumienie autora.

{ikona-nc07}

Pokaż im RSS-y

Nowoczesne przeglądarki potrafią znaleźć na stronie linki do kanału RSS. Wstawienie kodu

w sekcji head strony pozwoli na łatwe zidentyfikowanie kanału przez przeglądarkę.

Ważne jest też odpowiednie wyeksponowanie linku do RSS-ów dla użytkowników. Jeśli będzie on widoczny, a treść zainteresuje odwiedzających możemy liczyć na dużą liczbę stałych czytelników.

{ikona-nc08}

Własny szablon

Stworzenie własnego szablonu pozwala wybić się z tłumu. Standardowy szablon WordPressa spotyka się na tylu stronach, że pomylenie kilku blogów jest wyjątkowo łatwe. Zmiana tła, zdjęcia u góry czy kolorystyki pozwala nadać stronie indywidualny styl, po którym czytelnicy poznają autora.

{ikona-nc09}

Układ reklam

Czerpanie dodatkowych pieniędzy z hobby jakim jest blogowanie może motywować do częstego pisania. Jednak rozmieszczenie ewentualnych reklam może mieć niebagatelny wpływ zarówno na czytelników jak i na zarobki.

Jeśli piszemy dla stałej grupy czytelników dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie ich z boku lub na dole strony – tak, aby nie były zbyt inwazyjne. Zamiast tradycyjnych bannerów można wybrać linki pozycjonujące. W przypadku w którym większość odwiedzin pochodzi z wyszukiwarek, a czytelnicy trafiają na stronę przez przypadek reklamy mogą być nieco bardziej widoczne – np. pod pierwszym wpisem.

{ikona-nc10}

Zgodność ze standardami

Zadbaj o to, żeby blog był {link_wew 4401}zgodny ze standardami{/link_wew}. Zwykle nie jest to trudne, gdyż internetowe dzienniki posiadają prostą budowę. Dzięki temu strona będzie wyświetlała się poprawnie u większości użytkowników, a roboty wyszukiwarek będą mogły w prosty sposób zaindeksować treść.

Oprócz sprawdzenia poprawności witryny walidatorem warto zwrócić uwagę na przeznaczenie użytych obiektów. Bardzo pomocne będzie skorzystanie z list – nie tylko jako spis kategorii czy miesięcy. Również poszczególne wpisy i komentarze są listą (te ostatnie często numerowaną).

Nie należy przesadzać z divami, ale czasem warto pokusić się o otoczenie obrazków dodatkowym kontenerem. Umożliwi to łatwe zarządzanie stylami i wprowadzenie późniejszych zmian.

Freelancer związa­ny z mediami od 2007 roku. Opublikował do tej pory ­ponad 500 artykułów m.in. dla Magazynu T3, Gazety Wyborczej, Onetu czy Nexta. Jako bloger pomaga przy projektowa­niu i wdroże­niach serwisów internetowych. Jest prezesem zarządu Stowarzyszenia FreelanCity.org.

Może cię też zainteresować

Internet Maker

WordPress służy tylko do prowadzenia blogu? Nic z tych rzeczy! Dzięki tym dwudziestu nowym skórkom zamienisz blog w sklep, serwis informacyjny albo kopię Twittera.

Internet Maker

Bloggerzy dostali do ręki kamery i szybkie łącza internetowe. Może to oznaczać tylko jedno: teraz w internetowych pamiętniczkach zobaczymy nakręcone przez nich materiały video.

Internet Maker

Jeśli chcesz pisać bloga dla przyjemności, ale z większą kontrolą nad stroną niż na blogach dużych portali wybierz Tumblr.com. To obecnie jeden z ciekawszych systemów.

Internet Maker

Nie wywieszasz kartki z terminem twojego wyjazdu w centrum miasta, gdyż mógłby się o tym dowiedzieć jakiś złodziej. Wolisz napisać to na Facebooku i zaprosić do mieszkania złodziei z całego świata?