SOCJAL
Do góry

Zapach inspiruje Polaków do robienia zdjęć

Ponad 76% Polaków zrobiłoby zdjęcie danego obiektu wyłącznie z powodu jego zapachu – wynika z badania firmy Nikon.

Tym wynikiem Polacy znacząco przewyższają średnią europejską, która wynosi 56%. Zarówno w Europie, jak i w Polsce, na zapach podczas fotografowania częściej zwracają uwagę kobiety niż mężczyźni. Badanie firmy Nikon przeprowadzone zostało w 23 krajach Europy z okazji wprowadzenia na rynek najnowszej linii aparatów kompaktowych serii COOLPIX.

Jak pokazują wyniki badania, ponad 82% Polaków (przy średniej europejskiej 61%) twierdzi, że pamięta zapach związany z okolicznościami powstania danego zdjęcia. Narodem najsilniej kojarzącym zapachy ze zdjęciami są Hiszpanie, z kolei najsłabiej – Brytyjczycy.

Ponadto, badania pokazały, jakie wspomnienia przywoływane są przez określone zapachy. Ponad 69% Polaków aromat świeżo skoszonej trawy kojarzy z wakacjami oraz zabawą i grami sportowymi na dworze. Zarówno dla Polaków, jak i Europejczyków, zapach drewna płonącego w ognisku przywołuje wspomnienia wycieczek i biwaków, a woń olejku do opalania – wakacji na plaży.

„Przeprowadzone badania wskazują na silny związek łączący wspomnienia i zapachy. Fotografia może przywoływać wizualne wspomnienia o danym momencie, ale w połączeniu z zapachem powoduje skojarzenia emocjonalne, silniejsze niż w przypadku innych wyzwalaczy” – skomentowała wyniki badań Rachel Herz, światowej klasy specjalistka w dziedzinie psychologii zapachów i profesor na Uniwersytecie Browna w Stanach Zjednoczonych. „Naukowcy od wielu lat badają powiązania między naszymi zmysłami i zdolnością do przywoływania wspomnień. Wyniki mojej pracy potwierdzają, że zmysł węchu zapewnia szczególnie silną, bezpośrednią łączność z obszarem mózgu odpowiedzialnym za pamięć emocjonalną. Nic zatem dziwnego, że tak wiele osób wskazuje wonie świeżo skoszonej trawy czy olejku do opalania jako najważniejsze zapachy. Silnie kojarzą się one z dzieciństwem, czyli okresem kształtowania się pierwszych wspomnień” – dodała profesor Rachel Herz.

„Mimo, że zdjęcia to najlepszy sposób dokumentowania i uwieczniania najważniejszych chwil w życiu, chcieliśmy sprawdzić, czy w procesie zapamiętywania określonych momentów mają udział również inne czynniki. Badania dotyczące powiązań między zapachami i wspomnieniami potwierdzają, że Europejczycy nie tylko ze zdumiewającą łatwością zapamiętują określone sceny i miejsca na podstawie różnych woni, ale także większość z nich świadomie stara się maksymalizować rolę tych wspomnień” – powiedział Mark Pekelharing, kierownik ds. produktów w dziale produktów amatorskich firmy Nikon. „Nowe aparaty kompaktowe COOLPIX umożliwiają w łatwy i szybki sposób uwiecznienie każdego momentu naszego życia. Chociaż rejestrowanie zapachów nie jest jeszcze możliwe, zdjęcia z pewnością pozwalają je przywoływać z jeszcze większą intensywnością i realizmem” – dodał Mark Pekelharing.

W badaniu firmy Nikon ankietowanych było 11,5 tys. osób z 23 krajów Europy. W Polsce przeprowadzone zostało w dniach 26-29 stycznia 2010 r. Badanie przygotowano z okazji wprowadzenia na rynek najnowszych modeli kompaktowych aparatów cyfrowych Nikon COOLPIX: S8000, S4000, S3000, P100, L110, L21 oraz L22. Badanie prowadziła firma Opion Matters.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej w Newsy