SOCJAL
Do góry

Jak zbudowano uefa.com

UEFA jest szanowanym ciałem zarządzającym, które reprezentuje interesy europejskiego futbolu i ten fakt musi znaleźć odzwierciedlenie na stronie. Nie oznacza to, że nie może być ona skierowana do fanów futbolu. W jaki sposób uefa.com podbiła serca europejskich fanów.

Szczegóły techniczne

Serwis uefa.com (http://www.uefa.com) opracowano z wykorzystaniem własnego systemu zarządzania treścią przy użyciu platformy .NET Microsoftu. Zaprojektowano go tak, by mógł zarządzać integracją obecnych systemów UEFA- Media Technologies oraz autorskim narzędziem dedykowanym futbolowi – Competition System.

Serwis i powiązane z nim usługi umieszczono na komputerach wykorzystywanym przez MediaTechnologies. Czternaście serwerów cache w dziesięciu lokalizacjach ułatwia dostarczanie treści serwisu odbiorcom na całym świecie.

Pomimo niewątpliwego sukcesu, jakim było 400 tys. odwiedzin dziennie, w sierpniu 2005 r. UEFA – organizacja zarządzająca europejskim futbolem – zadecydowała się na przebudowę swojej strony. Pierwszą dużą zmianę w serwisie, który zadebiutował w sieci w 1998 roku, przeprowadzono latem 2001 r.

  • Rezultaty i terminarz. U góry strony wyeksponowano rezultaty i terminarz spotkań zawodów organizowanych przez UEFA i FIFA. Lidze Mistrzów i Pucharowi UEFA poświęcono najwięcej miejsca.
  • Dużo informacji. Strona główna jest zapchana informacjami. Znajdujące się na środku duże zdjęcia to odnośniki prowadzące do pełnego tekstu głównego wydarzenia. Pozostałe aktualności znajdują się po prawej stronie.
  • Najważniejsze: mecze. W umieszczonym centralnie polu ActionVideo można obejrzeć nagrania wideo z wybranych meczów. Wystarczy zapisać się do tej części serwisu, by zobaczyć najlepsze europejskie zespoły w akcji.

  • Strefa kibiców. Jest także upakowana informacjami pochodzącymi od samych kibiców-internautów. Rywalizacja, dyskusje, galerie zdjęć i głosowania zdominowały tę strefę, przyciągając kibiców z całego świata.
  • Pozostałe informacje. Serwis zawiera także terminarz spotkań i rezultaty rywalizacji juniorów i futbolu kobiecego. Dodatkowo u góry strony zamieszczono użyteczny kalendarz rozgrywek UEFA, by każdy był na bieżąco z aktualnymi i nadchodzącymi meczami.

Celem prac, które zbiegły się w czasie ze startem rozgrywek w sezonie 2005/2006, było udostępnienie rosnącej rzeszy kibiców na całym świecie meczowych statystyk oraz relacji na żywo. Przy okazji serwis wzbogacił się w multimedialne treści poświęcone europejskiemu futbolowi.

Obecnie uefa.com zamieszcza najnowsze informacje z 52 zrzeszonych federacji i 16 organizowanych przez UEFA rozgrywek. Wszystko udostępniono w dziewięciu językach: japońskim, koreańskim, angielskim, francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim, portugalskim i rosyjskim.

Głównym celem przebudowy było podniesienie jakości całego serwisu. Dzięki niej europejscy kibice mieli otrzymywać obszerniejsze i najświeższe informacje. Nie zapomniano także o szerszej futbolowej rodzinie – narodowych federacjach i klubach oraz sponsorach i partnerach.

Pragnieniem UEFA było zbudowanie serwisu umożliwiającego zarówno publikowanie informacji aktualnych, jak i tych, które pojawią się w przyszłości. Już teraz mocną stroną uefa.com są zdjęcia i relacje na żywo oraz materiały wideo. W 2006 r. dojdą do tego bezpośrednie relacje z meczów, organizowanych w ramach rozgrywek UEFA.

Dla fanów

Odświeżono wygląd strony. Główny nacisk położono na wyeksponowanie rozgrywek piłkarskich pod egidą UEFA. Relacje z faz kwalifikacyjnych wszystkich rozgrywek można śledzić w głównym serwisie uefa.com, jednak mecze fazy finałowej znalazły się już na oddzielnych ministronach.

Aby zachęcić do ich odwiedzin, zdecydowano się na usunięcie ze strony głównej tak istotnych elementów, jak rezultaty spotkań i podawanie na bieżąco wyników meczów. Zastąpiono je pojedynczymi odnośnikami do odpowiednich stron. Kłóci się to z logiką, nakazującą zmniejszyć do minimum liczbę kliknięć w docieraniu do treści, jednak w zamian odwiedzający stronę otrzymują oddzielną sekcję poświęconą tematowi, którego szukają.

Taka formuła zachęca dziennikarzy i fotografów do zamieszczania obszerniejszych i lepszych materiałów. Przebudowie towarzyszyła chęć lepszego zintegrowania multimediów z serwisem – w rezultacie materiały wideo stały się jej nieodłącznym elementem. Po otwarciu strony najnowsze filmy odtwarzane są automatycznie. I choć niektórzy uznają to za nazbyt natarczywe rozwiązanie, uznano, że materiał filmowy jest najbardziej oczekiwany przez docelowych odbiorców uefa.com.

W dowolnym momencie można wyłączyć lub wstrzymać transmisję materiałów wideo, przesyłanych z wykorzystaniem technologii flash. Dzięki temu użytkownik, który nie chce oglądać filmu, może kontynuować przeglądanie serwisu. Podsumowując, sukces takiego podejścia widać chociażby w rosnącej liczbie osób, które zapisują się do sekcji wideo.

Odpowiedzialność UEFA

Jednak obowiązkiem twórców jest przestrzeganie najwyższych standardów redakcyjnych i dbanie o wyważoną obecność w serwisie aktualności i sportowych wydarzeń. W gruncie rzeczy stanowi to o sile uefa.com. Jest ona bowiem postrzegana jako jedno z najbardziej kompetentnych źródeł informacji zarówno dla kibiców, jak i mediów.

Serwis też jest ważnym elementem prezentacji online komercyjnych partnerów UEFA. Zamiast karmić media banerowymi kampaniami reklamowymi, uefa.com dba o wyważoną prezentację treści komercyjnych za pośrednictwem aplikacji online. Zyskały one aprobatę zarówno kibiców, jak i partnerów UEFA – Fantasy Football wraz z PlayStation i FanFoto realizowane wspólnie z Canonem są najlepszym przykładem tej strategii.

Globalny charakter serwisu musiał być uwzględniony na każdym etapie przebudowy. Jej częścią było tłumaczenie serwisu na 9 języków, przy czym większość prac koordynował własny zespół tłumaczy. Pracując ze strukturą obejmującą 9 języków trzeba pamiętać, że decyzja podjęta na każdym etapie planowania wpływa na 9 elementów.

W sezonie 2004/05 serwis odnotował 75 mln wizyt i 700 mln odsłon. Po zakończeniu prac uefa.com pobił wszelkie rekordy odwiedzalności, z 12 mln odsłon w jednym miesiącu i ponad 5 mln unikatowych użytkowników korzystających z serwisu. 13 i 14 września, podczas rozgrywek Ligi Mistrzów, zanotowano aż 1,5 mln odwiedzin.

To nie koniec zmian, chociaż baza umożliwiająca wdrażanie w serwisie nowych pomysłów i aplikacji w przyszłości jest już gotowa. W planach jest objęcie relacjami na żywo meczów z lig krajowych, które są podstawą głównych rozgrywek organizowanych przez UEFA.

Wszystkie elementy, które dodano do uefa.com w ostatnich czterech latach, są teraz lepiej zintegrowane, co sprawia, że odwiedzenie strony jest jeszcze bardziej miłym przeżyciem.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej w Internet Maker